of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Sébastien Vanhouche

6 JUN 2025

Test: Audi Q7 TFSI e, (bijna) perfecte premium gezins‑SUV

De Audi Q7 PHEV heeft voor de tweede keer een facelift gekregen en behoudt daarmee zijn innerlijke kwaliteiten. Maar is hij erin geslaagd zijn enkele tekortkomingen te verhelpen, om ook in 2025 nog te kunnen overtuigen?

{"fr":"Audi Q7 noir roulant sur une route sinueuse en bordure de montagne.","nl":"Zwarte Audi Q7 rijdt op een bochtige bergweg."}
{"fr":"Audi Q7 noir roulant sur une route déserte avec montagnes en arrière-plan.","nl":"Zwarte Audi Q7 rijdt op een verlaten weg met bergen op de achtergrond."}

"De Audi Q7 is altijd en overal op zijn gemak en is een van de meest gezinsvriendelijke premium SUV's, ondanks het gebrek aan 7 zitplaatsen bij de plug-inhybride motoren."

De tweede generatie van de Audi Q7, die in 2015 op de markt kwam, blijft nog wat langer op de been dankzij een tweede facelift begin vorig jaar. De gelegenheid om zo goed mogelijk op de hielen te blijven van zijn premium concurrenten, maar vooral om te profiteren van niet één, maar twee nieuwe plug-inhybride motorisaties!

Advertentie
Advertentie

Design

Meer dynamiek en karakter om de rimpels te verbergen…

Begin 2024 kreeg de Audi Q7 dus een verjongingskuur. Daarbij heeft het Duitse merk de neus aangepast, met onder meer een nieuwe grille, waarop het nieuwe Audi-logo prijkt. De Duitse SUV kreeg ook een nieuwe voorbumper en hertekende koplampen. Optioneel kan je de lichtsignatuur van die laatsten zelfs aanpassen dankzij de HD Matrix LED-technologie met laserlicht.

Achteraan bestaan de veranderingen vooral uit nieuwe (en optionele) OLED-lichten waarvan je de signatuur eveneens kan instellen. Maar de grootste nieuwigheid bevindt zich onder de achterbumper: daar zijn de uitlaatpijpen nu weer functioneel! Het is dus gedaan met de neppe plastic inzetstukken die deel uitmaken van de bumper.

Maar ondanks al deze ingrepen weet de Audi Q7, met zijn 5,072 m lengte, 1,97 m breedte en 1,748 m hoogte, zijn leeftijd niet helemaal te verbergen. Dat valt misschien niet meteen op aan de buitenkant, maar in het interieur is het een ander verhaal…

Beleving

… maar in het interieur is de Audi Q7 PHEV verouderd

In het nog steeds erg mooi gebouwde en verzorgd afgewerkte interieur van de Audi Q7 zitten dezelfde 3 displays van bij zijn eerste facelift in 2019. En hoewel de Virtual Cockpit van 12,3 inch nog steeds fris oogt en aangenaam is in gebruik, met veel personalisatiemogelijkheden, zijn het centrale scherm van 10,1 inch en het secundaire display van 8,6 inch niet meer mee met hun tijd, toch wat de look betreft. Gelukkig bieden ze nog steeds veel gebruiksgemak. Bovendien verbindt het centrale scherm ook draadloos met Apple CarPlay en Android Auto. Sinds de facelift beschikt de Audi Q7 over een infotainmentsysteem van de derde generatie, waarop je externe apps als Spotify of Amazon Music kan downloaden. Maar dat is niet waar de kracht van de Duitse SUV ligt.

Een echte SUV voor het gezin!

In tegenstelling tot zijn rechtstreekse rivalen, de BMW X5 en Mercedes GLE, geniet de Audi Q7 van drie volledig onafhankelijke en verschuifbare stoelen op de tweede rij! De Duitse SUV is er zelfs met 7 zitplaatsen, behalve in de plug-inhybrides… Jammer. Gelukkig blijft de binnenruimte ook zonder deze twee extra zitplaatsen uitstekend, en blijft de Q7 daarmee de meest gezinsvriendelijke van de drie Duitse SUV’s. De koffer van de Audi Q7 TFSI e is 563 liter groot in een 5-zits configuratie met de achterbank zo ver mogelijk naar achter, tot 1.863 liter met alle achterzetels neergeklapt. En in tegenstelling tot de grotere BMW X7 en Mercedes GLS, is de Audi Q7 wel leverbaar met verschillende plug-inhybride motorisaties!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Twee vermogensniveaus

Zoals heel wat plug-inhybride modellen binnen de Volkswagen-groep, geniet de Audi Q7 TFSI e van twee vermogensniveaus: 55 en 60 TFSI e. Beide versies hebben dezelfde 3 liter-V6 biturbobenzine in combinatie met een krachtige elektromotor. Maar waar de Audi Q7 55 TFSI e “beperkt” blijft tot een gecombineerd vermogen van 290 kW (394 pk) en 600 Nm, waarmee hij in 5,7 seconden van 0-100 km/u sprint, haalt de 60 TFSI e quattro een piekvermogen van 360 kW (490 pk) en 700 Nm koppel! Daarmee zit het Duitse beest al in 5 seconden aan 100 km/u. De topsnelheid van 240 km/u is echter identiek voor beide motorisaties. Ze zijn ook allebei gekoppeld aan dezelfde tiptronic-automaat met 8 versnellingen en aan de quattro-vierwielaandrijving van Audi. In België is de Q7 trouwens ook leverbaar met een dieselmotor (50 TDI) en als sportieve S7 met een biturbo-V8.

Ietwat gulzige reus

De Audi Q7 55 en 60 TFSI e quattro delen ook hun batterij van 25,9 kWh, waarvan 22 kWh bruikbaar. Die laatste levert hen tot 84 km elektrische autonomie op, maar dat is nog gemeten volgens de oude EAER-normen. De realiteit is helaas minder rooskleurig. In de praktijk moet je eerder rekenen op 45 tot 60 km elektrische actieradius. Jammer. En in tegenstelling tot sommige concurrenten, kan je niet snelladen met de Audi Q7, zelfs niet als optie. Het laadvermogen is beperkt tot een maximum van 7,4 kW (eenfasige AC), waardoor opladen minstens een kleine 4 uur duurt. Als klap op de vuurpijl is zijn V6-benzinemotor nogal gulzig wanneer de elektronen zijn opgebruikt. Tijdens onze test haalden we een gemiddeld verbruik van 8,9 l/100 km met een lege batterij.

Perfecte combinatie van comfort en dynamiek

De Audi Q7 TFSI e is niet alleen zeer comfortabel en goed gedempt, maar biedt ook een verrassende wendbaarheid voor zijn formaat. Dankzij deze perfecte balans is de Duitse SUV zowel perfect op zijn gemak tijdens het malen van snelwegkilometers, als op hobbelige wegen vol verkeersdrempels in de stad en zelfs op kleine landweggetjes en bergwegen. Een BMW X5 is nog iets dynamischer en een Mercedes GLE biedt nog wat meer comfort, maar de Audi Q7 vormt de perfecte synthese tussen beide kwaliteiten. Hij rijdt altijd aangenaam, maar zal ook niet snel een glimlach op het gezicht van zijn bestuurder toveren (tenzij je voor de SQ7 kiest…). En dat vinden we goed zo! Een perfecte gezins-SUV legt niet de nadruk op rijplezier. De kwaliteiten van de Audi Q7 liggen eerder bij zijn vele praktische aspecten.

Prijs

Hoeveel kost de Audi Q7 TFSI e in 2025 in België?

In België begint de prijs van de Audi Q7 55 TFSI e quattro momenteel bij 81.529,99 euro. Dankzij deze ‘instapversie’ is de Duitse SUV uit Ingolstadt momenteel bijna 10.000 euro goedkoper dan de plug-inhybride Volvo XC90 en zelfs 20.000 euro goedkoper dan de Mercedes GLE of BMW X5! De Audi Q7 60 TFSI e quattro is enkel leverbaar als S-Line en kost minstens 95.999,99 euro. En hoewel hij standaard al goed is uitgerust, kan je de prijs van de Audi Q7 PHEV nog flink opdrijven via tal van opties en pakketten.

Verdict

Ondanks het gebrek aan 7 zitplaatsen bij de plug-inhybride motorisaties, blijft de Audi Q7 een van de meest gezinsvriendelijke premium SUV’s. Hij is ruim, comfortabel en zelfs erg modulair, maar ook verrassend wendbaar voor zijn formaat. Het resultaat is dat hij zich altijd en overal op zijn gemak voelt, behalve misschien in krappe steegjes of parkeergarages. Alleen jammer dat hij vrij veel stroom en benzine verbruikt…

Advertentie
Advertentie