Vorige week schreven we nog dat BMW 40 nieuwe en vernieuwde modellen zal lanceren tegen 2027, om zijn gamma de updaten met de technologie van de Neue Klasse, die debuteert met de iX3 en de aanstaande nieuwe 3 Reeks/i3. Maar niet elk model zal in aanmerking komen voor deze opfrisbeurt, zo blijkt. De X4, Z4 en 8 Reeks werken nog hun modelcyclus af, maar zouden dan stilletjes van het toneel verdwijnen…
Dat constructeurs af en toe wijzigingen doorvoeren in hun gamma en minder populaire modellen schrappen, is natuurlijk niets nieuws. En voor de BMW X4, Z4 en 8 Reeks stond het ook een beetje in de sterren geschreven dat het einde nabij is. We beginnen met de X4, die in tegenstelling tot de X3 niet vernieuwd is geweest vorig jaar. Het is dus nog steeds de generatie uit 2018 die rondrijdt en die in de configurator staat met een uitgedund motorengamma. Enkel de diesels zijn nog te bestellen: de X4 xDrive20d, xDrive30d en xDrive40d. Benzine is er niet meer, en een hybride of elektrische optie is er nooit geweest.

Einde van de X4, maar misschien wel nog een iX4?
Een woordvoerder van BMW bevestigt aan Auto Motor und Sport dat het einde nabij is voor de SUV-coupé. De benzinemotoren zijn eind september uit productie gegaan, en ook de diesels verdwijnen uit het gamma tegen eind november 2025. De kans bestaat echter wel dat BMW nog een elektrische iX4 uitbrengt, op basis van de pas voorgestelde iX3 ‘Neue Klasse’. Maar daar heeft het Duitse merk nog niets over gecommuniceerd, laat staan dat er al een studiemodel of prototype is gespot.

Z4 zwaait uit samen met de Supra
De volgende in de rij voor de guillotine is de BMW Z4. De sportieve roadster werd geboren als liefdeskind van BMW en Toyota, waarbij het Japanse merk zijn nieuwe GR Supra baseerde op BMW-techniek. Maar die samenwerking loopt op zijn laatste benen (al werken beide bedrijven wel nog samen voor de ontwikkeling van waterstofauto’s). Toyota heeft al zijn Final Edition gelanceerd van de GR Supra en de Z4 zal spoedig volgen. De productie zal in de lente van 2026 ten einde komen bij Magna Steyr in Oostenrijk, en opnieuw is er nog geen opvolger aangekondigd.

8 Reeks is al vertrokken uit het gamma
Tenslotte gaat ook de BMW 8 Reeks op pensioen. Of beter gezegd: de ontslagbrief is al getekend en het bureau is al leeggemaakt, want de grote coupé en cabrio zijn al niet meer te bestellen. De 8 Reeks is altijd al een nichemodel geweest, en zo te zien waren de verkoopcijfers niet genoeg om een grote update te rechtvaardigen. Dat betekent ook dat de 4 Reeks binnenkort de enige cabrio zal zijn in het gamma van BMW. Een trend die ook al bij heel wat andere merken te zien is…