BMW en Toyota werken samen aan de derde generatie van hun brandstofcelsysteem. Deze nieuwe versie van hun waterstofmotor zal als eerste worden geïntegreerd in een productiemodel van het Beierse merk, dat vanaf 2028 voor het grote publiek verkrijgbaar moet zijn.
BMW en Toyota blijven geloven in de toekomst van waterstof en blijven investeren in deze alternatieve aandrijving. De twee industriereuzen werken momenteel aan de derde generatie van hun brandstofceltechnologie. Die moet efficiënter zijn, met meer vermogen en een groter rijbereik, onder andere dankzij een lager verbruik dan de vorige generatie. De technologie wordt ook compacter, zodat ze beter geïntegreerd kan worden in de specifieke modellen van beide merken. Het volume van het brandstofcelsysteem werd met ongeveer 25% verminderd ten opzichte van het systeem dat werd gebruikt in de BMW iX5 Hydrogen.

Komt er eindelijk een BMW op waterstof voor het grote publiek?
Na een eerste prototype in 2014 op basis van een 535iA en de iX5 Hydrogen, lijkt BMW eindelijk klaar om waterstoftechnologie op grotere schaal aan te bieden vanaf 2028. Net zoals Toyota dat al jaren doet met zijn Mirai, waarvan de eerste generatie eind 2014 werd onthuld. BMW bevestigt dat deze derde generatie brandstofcellen perfect geïntegreerd zal worden in zijn toekomstige voertuigarchitecturen, zoals die van de vijfde generatie van de X5.

BMW iX5 op waterstof in 2028?
Hoewel de vijfde generatie van de SUV uit Beieren al volgend jaar wordt verwacht, zal hij aanvankelijk enkel worden aangeboden met benzine-, diesel- en plug-inhybride motoren. Dankzij het CLAR-platform kunnen er in de loop der jaren echter ook andere aandrijflijnen worden toegevoegd. Zo zou er in 2027 een elektrische iX5 komen, gebaseerd op dezelfde motoren en batterijtechnologie als de iX3. BMW overweegt zelfs om dit model uit te rusten met een range extender (REx). Maar daar stopt het niet: in 2028 zou ook een waterstofversie van de iX5 verschijnen, voorzien van die veelbelovende derde generatie brandstofcel.