De vijfde generatie van de populaire BMW X5 zou voor het eerst beschikbaar zijn als een volledig elektrische variant, de iX5 – en misschien zelfs in meerdere versies!
Hoewel ze qua design sterk zullen lijken op het conceptmodel Vision Neue Klasse X dat in 2024 werd onthuld, zullen alle varianten van de toekomstige BMW X5 toch trouw blijven aan de CLAR-architectuur van het Duitse merk. Dat betekent dat de Beierse SUV nog steeds zal worden aangeboden met geëlektrificeerde benzine- en dieselmotoren. Daarnaast wordt een op waterstof werkende versie van de BMW X5, ontwikkeld in samenwerking met Toyota, officieel verwacht tegen 2028! Uiteraard zal het gamma ook plug-inhybridevarianten bevatten, naast verschillende volledig elektrische modellen onder de naam iX5.

Tot 1.000 km rijbereik voor de BMW iX5 REx?
De toekomstige BMW iX5 zal wellicht ook niet gebaseerd zijn op het innovatieve Neue Klasse-platform, maar zal wel gebruikmaken van dezelfde elektromotoren en batterijen. Daardoor zou het rijbereik van de meest efficiënte BMW iX5-versies (gemakkelijk?) boven de 600 km kunnen uitkomen met een volle batterij. Net als bij andere volledig elektrische modellen van het Beierse merk, zou ook de iX5 in meerdere varianten worden aangeboden. BMW overweegt zelfs om sommige uitvoeringen te voorzien van een range extender ‘REx’, zoals dat ook het geval was bij de kleine i3 die in 2013 werd gelanceerd en in 2018 uit productie werd genomen. Dankzij dat kleine extra verbrandingsmotortje zou het totale rijbereik van de BMW iX5 dus kunnen oplopen tot meer dan 1.000 km! Dat betekent dat er niet alleen meerdere plug-inhybridevarianten van de BMW X5 zouden kunnen verschijnen, maar ook een ‘plug-inhybride’ iX5.

Waarom overweegt BMW een terugkeer van de REx-technologie?
Volgens het Beierse merk blijft de laadinfrastructuur vandaag de dag ontoereikend. En ook de zogeheten ‘range anxiety’ – de vrees om met een lege batterij te stranden – is nog niet verdwenen, ondanks de steeds grotere actieradius van elektrische auto's. Bovendien is dit type aandrijving momenteel bijzonder populair in China! De verkoop van ‘elektrische’ wagens met een range extender is er sinds begin dit jaar met zo’n 50% gestegen. Geen wonder dus dat BMW opnieuw interesse toont in deze technologie. Het merk heeft de terugkeer van de REx-technologie echter nog niet officieel bevestigd. Of de toekomstige BMW iX5 effectief een range extender krijgt, zullen we wellicht pas weten bij de officiële voorstelling, die in 2026 wordt verwacht.