Dacht je dat je voor elektrische rijbereikrecords een zo licht en aerodynamisch mogelijke bolide nodig hebt? Dat klopt, maar een gigantisch batterijpakket en een aangepast rijgedrag doen blijkbaar ook wonderen. Dat bewijst de Chevrolet Silverado EV, een uit de kluiten gewassen elektrische pick-up, door maar liefst 1.704,6 km af te leggen zonder onderweg zijn 205 kWh grote batterijpakket te moeten opladen! Daarmee verbreekt deze kolos het record van de Lucid Air, die tijdens zijn recordrit 749 mijl (1.205 km) wist af te leggen.
Volledig standaard… of toch bijna
De Silverado EV is bij ons niet verkrijgbaar, maar in de VS is hij leverbaar inverschillende batterijgroottes. Voor deze recordpoging werd uiteraard de uitvoering met een stevig batterijpakket gebruikt: de ‘Max Range WT’. Die is met een batterijcapaciteit van 205 kWh officieel goed voor een EPA-gehomologeerd rijbereik van 493 mijl (793 km). Hoe Chevrolet dat theoretische rijbereik wist te verdubbelen? Niet door verregaande technische aanpassingen te doen, want de gebruikte Silverado was gewoon een standaardmodel. Wel werden de ruitenwissers in de laagste stand gezet, de banden opgepompt tot het “aanvaardbare maximum”, werd het reservewiel verwijderd en een optionele afdekking voor de laadbak gemonteerd om de aerodynamische efficiëntie te bevorderen.

Op de openbare weg
De recordrit werd niet gereden op een afgesloten circuit, maar gewoon op de openbare weg in de buurt van de Milford Proving Ground. Dat is het testcircuit van General Motors (GM, de eigenaar van Chevrolet) in de Amerikaanse staat Michigan. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er een normale rijstijl gehanteerd werd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rijbereiktesten van de Noorse NAF. Aan de chauffeurs werd gevraagd om de gemiddelde snelheid waar mogelijk tussen de 30 en 40 km/u te houden en zo weinig mogelijk te remmen of hard op te trekken. De test vond ook plaats in perfecte temperaturen, de airco werd uitgeschakeld en meestal zat enkel de chauffeur in de auto. Weinig realistisch dus, maar toch een puike prestatie, meer 1.700 km met een kolos als de Silverado. In België zou je er bijvoorbeeld niet mee mogen rijden met een rijbewijs B omwille van het leeggewicht van zo’n 4 ton.

3D-geprinte trofee
De recordrit was officieel geen project van Chevrolet zelf. Het idee ontstond volgens de autobouwer uit een weddenschap tussen GM-ingenieurs. Die werkten mee aan de recordrit door tijdens hun werkuren in shifts van telkens één uur te rijden. Hun beloning? Persoonlijke voldoening voor het record uiteraard, zonder twijfel ook een schouderklopje van GM en ook een 3D-geprinte trofee… gemaakt door een printer gevoed met stroom uit de batterij van de Silverado.