all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"SUV Cupra roulant sur une route sinueuse entourée de verdure.","nl":"Cupra SUV rijdt op een kronkelige weg omgeven door groen."}
{"fr":"Cupra Tavascan SUV, vue arrière dans un entrepôt sombre, éclairage moderne.","nl":"Cupra Tavascan SUV, achteraanzicht in donkere opslagruimte, moderne verlichting."}
1/15

Cupra Terramar (2024): wat zijn zijn sterktes en zwaktes?

De Cupra Terramar heeft ongetwijfeld heel wat belangrijke troeven, maar volstaan ze om de tekortkomingen van deze Spaanse gezins-SUV te doen vergeten?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

17 Januari 2025

Advertentie

Is de Terramar de meest aantrekkelijke SUV van Cupra en misschien zelfs van de hele Volkswagen-groep? Hij beschikt in ieder geval over heel wat sterke punten, maar vrij van zwaktes is hij niet…

Zijn sterktes:

1. Zijn design

De Cupra Terramar is de visueel veel dynamischere tweelingbroer van de nieuwe Volkswagen Tiguan en Audi Q3. Zowel aan de buiten- als aan de binnenkant valt zijn sportieve uitstraling meteen op. Met zijn agressieve, driehoekige lichtsignaturen, bronzen of grijze accenten en een brede, opvallende achterdiffuser weet de Spaanse SUV zeker de aandacht te trekken. Die details en lichtspelingen komen ook terug in het interieur, waar Cupra met verschillende texturen speelt. De sportieve zetels met geïntegreerde hoofdsteunen versterken de dynamische uitstraling van het interieur. De Terramar is een wagen waarin het niet alleen aangenaam is om tijd door te brengen, maar waarmee je ook zeker opvalt op de weg.

Cupra Tavascan SUV, achteraanzicht in donkere opslagruimte, moderne verlichting. Modern luxe BMW-interieur met sfeerverlichting en lederen stuurwiel. Moderne auto-interieur, digitale dashboard met stijlvolle zwarte lederen armsteunen.
Advertentie

2. Ruime binnenruimte in een compact formaat

Met een lengte van 4,519 m, een breedte van 1,896 m en een hoogte van 1,584 m is de Cupra Terramar bijzonder veelzijdig. Met zijn wielbasis van 2,68 m biedt hij bovendien een uitstekende binnenruimte, vooral voor de passagiers achterin. Zij genieten van een verschuifbare achterbank (15 cm) en verstelbare rugleuningen, wat het comfort nog verhoogt. Ook de koffer is bijzonder praktisch: afhankelijk van de positie van de achterbank varieert het laadvolume van 540 tot 630 liter in een vijfzitsconfiguratie. Al geldt dit niet voor de plug-in hybride versies…

Grijze Cupra SUV op weg omringd door oude bakstenen boog. Interieur van een BMW met lederen achterbank en panoramisch schuifdak. Ruime kofferbak van een Volkswagen ID.4, die geoptimaliseerde opbergruimte toont.
Advertentie

3. Diverse aandrijflijnen

In België is de Cupra Terramar verkrijgbaar met vijf verschillende motorisaties: drie benzinemotoren en twee plug-inhybrides. Zonder stekker kan de Terramar uitgerust worden met een 1.5 eTSI (110 kW/150 pk) met voorwielaandrijving, of een 2.0 TSI met vierwielaandrijving en een vermogen van 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). Alle uitvoeringen worden geleverd met een 7-traps DSG-automaat. De twee plug-inhybride varianten (150 kW/204 pk en 200 kW/272 pk) zijn uitgerust met een batterij van 25,8 kWh, waarvan 19,7 kWh bruikbaar. Hiermee haalt de Cupra Terramar een indrukwekkende elektrische actieradius van 112 tot 120 km. Een bereik dat in reële omstandigheden, bij zachte temperaturen, inderdaad haalbaar lijkt. Maar deze cijfers komen niet zonder compromissen…

Zwarte Cupra SUV rijdt snel op de weg, onscherpe achtergrond van rots en vegetatie. Cupra SUV rijdt op bochtige weg omgeven door bomen, moderne achterzijde. Zwarte Cupra SUV op bochtige weg omringd door weelderig groen en een heldere lucht.
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. De plug-inhybride motoren

Zoals eerder vermeld, bieden de twee e-Hybrid varianten van de Cupra Terramar een genereuze elektrische actieradius dankzij hun grote batterij. Maar die batterij moet natuurlijk ergens geplaatst worden, en dat heeft gevolgen voor de koffer. De batterij neemt maar liefst 140 liter in beslag, waardoor het laadvolume in de plug-in hybride uitvoeringen krimpt tot 400 à 490 liter met vijf zitplaatsen overeind. Daarnaast verloopt de overgang tussen de elektrische en benzinemodus niet altijd even soepel. Een gemiste kans.

Cupra Formentor op natte weg, snelle bocht langs rotswand.
Advertentie

2. De rijpositie

Hoewel de Cupra Terramar een sportieve uitstraling heeft, biedt hij niet de bijbehorende rijpositie. De bestuurder zit namelijk vrij hoog en rechtop, terwijl het stuur niet voldoende verstelbaar is in diepte. Hierdoor is het moeilijk om een comfortabele rijpositie te vinden die vertrouwen opwekt. Tijdens onze test zaten we ofwel te dicht bij de pedalen, ofwel te ver van het stuur. Opnieuw jammer…

Grijze Cupra SUV op bochtige weg in groene bosomgeving, model 0440 MTL zichtbaar. Cupra SUV op bochtige weg, omringd door groene bossen, natuurlijke omgeving. Luxueus interieur van Cupra auto, zwarte lederen stoelen met modern ergonomisch ontwerp.
Advertentie

3. Het infotainmentsysteem en de airco

De Cupra Terramar is standaard uitgerust met een groot centraal scherm van 12,9 inch, ongeacht het uitrustingsniveau. Dit scherm heeft een goede resolutie en reageert snel. Gelukkig maar, want bijna alle functies, inclusief de klimaatregeling, moeten via dit scherm bediend worden. Het systeem vergt echter een zekere leercurve en een vaste hand, aangezien sommige knoppen nogal klein zijn. Je kunt de temperatuur en het volume ook aanpassen via verlichte touchsliders, maar deze zijn zo onhandig dat je je afvraagt of het niet eenvoudiger is om alles via het scherm te regelen.

Interieur van de Cupra Formentor met modern digitaal dashboard en sportstuur.
Advertentie

Conclusie

De Cupra Terramar is verre van perfect en heeft zeker enkele duidelijke minpunten. Toch wegen ze niet op tegen zijn talrijkere en belangrijkere sterktes. Deze maken van de Terramar een bijzonder interessante gezins-SUV, vooral binnen het uitgebreide aanbod van de Volkswagen-groep.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een CUPRA Terramar of vergelijkbare auto

CUPRA

Terramar

38 990 €

2025

10 km

Benzine

150 pk

Automaat

141 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

-

My Way

CUPRA

Terramar

43 990 €

Prijs Prijs

2024

13 990 km

Benzine

150 pk

Automaat

144 g/km

date

A&M Tongeren - Seat

Tongeren

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Terramar

38 990 €

2025

10 km

Benzine

150 pk

Automaat

141 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

-

My Way

CUPRA

Terramar

42 990 €

Prijs Prijs

2025

30 km

Benzine

150 pk

Automaat

150 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Terramar

49 990 €

Prijs Prijs

2024

5 000 km

Hybride

177 pk

Automaat

11 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Aarschot - Seat

Aarschot

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Terramar

48 990 €

Prijs Prijs

2024

7 750 km

Hybride

177 pk

Automaat

11 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Antwerpen - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Antwerpen

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Terramar

47 950 €

2025

9 746 km

Hybride

150 pk

Automaat

10 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Terramar

49 990 €

Prijs Prijs

2024

47 km

Hybride

177 pk

Automaat

Tweedehands

date

Ets D`Haene (My Way)

Leuze-En-Hainaut

date

Car-Pass

My Way