Velen doen een beroep op de diensten van Hey Google voor het weerbericht, om de jongste hit af te spelen op een mobiele luidspreker of om de verlichting van de leefruimte te bedienen. Fans van hightech zullen nu graag lezen dat deze zelfde dienst voortaan verkrijgbaar is in de autowereld, en meer bepaald in de Fiat 500.
Klaar voor de toekomst
Alphabet, het moederhuis van Google, is namelijk in zee gegaan met de Italiaanse autobouwer voor de ontwikkeling van de speciale reeks Hey Google voor de 500, de 500C, de 500X en de 500L. De nieuwe elektrische 500 valt helaas buiten de boot. Concreet kan je dankzij het nieuwe systeem in gesprek gaan met je wagen. Of hij nu thuis, op kantoor of in een winkelstraat staat, je kan de stemassistent vragen om bijvoorbeeld te vragen waar de auto geparkeerd is, hoeveel brandstof er in de tank zit, waar het dichtstbijzijnde tankstation zich bevindt en of de auto wel op slot is.
Je zal ook de deuren en de koffer van de 500 van op afstand kunnen openen en sluiten (zo kunnen pakjesdiensten als DHL, Amazon of Uber Eats leveringen in de koffer kunnen doen), de waarschuwingslichten kunnen activeren (praktisch om je auto terug te vinden in het donker of in een volle parking) of een waarschuwing krijgen wanneer de wagen een vooraf bepaalde zone verlaat.
Subtiel verschil
Om deze goocheltruc uit te voeren heeft Fiat een ‘zwarte doos’ geïntegreerd in de auto zodat hij kan communiceren met je smartphone (Android of iOS) of met de Google Nest Hub, een slim draagbaar scherm dat deel uitmaakt van de kit die je krijgt bij de Fiat 500 Hey Google.
Uiterlijk onderscheidt deze reeks zich door een tweekleurige lakuitvoering in zwart en wit, een knipoog naar de startpagina van de zoekmotor. Maar er zijn ook andere kleuren verkrijgbaar. Er komen verder specifieke logo’s op het koetswerk, terwijl het interieur eveneens in de kleuren van de zoekmotor is uitgevoerd. In België betaal je 17.690 euro voor de 500, 20.690 euro voor de 500L en 24.150 euro voor de 500X Hey Google.