François Piette

31 AUG 2009

Fiat Punto Evo: nieuwe technologie

Uiterlijk verandert de Punto Evo niet veel en dat is goed. Het model is erg geslaagd, het front heeft zelfs wat weg van een Maserati. Hoewel hij minder agressief oogt, behoudt de Punto Evo zijn sterke en dynamische lijn.

Onder de kap

Op technisch vlak zijn de aanpassingen ingrijpender. De 1.3 Multijet-dieselmotor en de 1,4-liter benzinemotor stoten nu veel minder schadelijke stoffen uit. Deze laatste krijgt de Multiair-technologie, waarbij het volume van de inlaat niet geregeld wordt door de smoorklep, maar door de opening van de elektrohydraulisch bediende inlaatkleppen te variëren. Dit levert 10 procent meer vermogen en 15 procent meer koppel op, terwijl het verbruik met 10 procent daalt. Ook de uitstoot van CO2, roetpartikels en stikstofoxide (NOx) vermindert. Het stop&startsysteem verbetert dit resultaat nog. Op sommige markten wordt eveneens een motoren op FlexFuel en op LPG gelanceerd.

Veiligheid

De nieuwe Punto krijgt heel wat bijkomende veiligheidsvoorzieningen. Bochtenverlichting, elektronische remkrachtverdeling, ESP stabiliteitscontrole en een Hill Holder die verhindert dat je bij vertrek op een helling achteruit bolt.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie