Jean-Francois Christiaens

24 SEP 2020

Ford Puma ST: sporten op hoge hakken

Net zoals zijn broer op korte beentjes krijgt ook de compacte SUV Puma van Ford een sportieve ST-afgeleide, met dezelfde EcoBoost-driecilinder van 200 pk.

20200924063227fordpumast.jpg

Zoals Ford had beloofd, brengt het een sportieve ST-versie op de markt van zijn Puma. Omdat de compacte SUV is gebaseerd op de techniek van de Fiesta is het geen verrassing dat de nieuwkomer dezelfde 1.5-turbodriecilinder gebruikt als de Fiesta ST.

20200924063227pumast.jpg

Die ontwikkelt 200 pk en 320 Nm die aan een manuele zesversnellingsbak worden doorgegeven. Dat is genoeg om de kleine SUV in 6,7 tellen naar 100 km/u te katapulteren en hem een top van 220 km/u te geven.

Sperdifferentieel

20200924063228fordpumast.jpg

Ondanks zijn offroadlook blijft de Puma ST net zoals de Fiesta ST een voorwieltrekker. Voor de meest veeleisende bestuurders biedt Ford echter wel het Perfomance-pack aan, dat onder meer een mechanisch sperdifferentieel van Quaife omvat.

40 procent stijver

20200924063256pumast.jpg

Gezien het al heel fijne dynamische potentieel van de ‘burgerlijke’ Puma en de expertise van Ford op dit vlak zou het rijplezier van de Puma ST aan de verwachtingen moeten voldoen. Ford laat daarnaast weten een 40 procent stijvere torsiestang achteraan te hebben gekozen dan in de Fiesta ST om te compenseren voor het hogere zwaartepunt van de SUV. Bovendien is de stuurinrichting 25 procent directer dan in een standaard Puma.
Advertentie
Advertentie
Advertentie