Genesis is het luxemerk van Hyundai, dat tien jaar geleden werd opgericht om te concurreren met Mercedes, BMW en… Cadillac. Het merk is namelijk vooral actief op de Aziatische en Amerikaanse markten. In Europa blijft de aanwezigheid voorlopig beperkt tot Duitsland en Zwitserland, maar daar zou binnenkort verandering in moeten komen. Vooral de elektrische SUV’s GV60 en GV70 zouden ook in de rest van Europa verkocht kunnen worden… en misschien ook wel deze G90 Wingback?
Genesis gaat voor zijn 10e verjaardag voor een nieuwe insteek. Het wil geen “jong luxemerk” meer zijn, maar een “luxueus sportmerk”. De GV60 Magma is daarvan het eerste voorbeeld: een sportieve elektrische SUV met de technische fundamenten van de Hyundai Ioniq 5 N. Met 650 pk, een uitgekiend onderstel en een meeslepende rijervaring dankzij de gesimuleerde motorgeluiden en transmissie is dat alvast een goede manier om klanten ervan te overtuigen dat elektrisch rijden ook fun kan zijn. Maar voor wie wat meer van conservatieve aard is, is er ook deze Genesis G90 Wingback Concept.
“Niet enkel SUV’s nodig”
Het idee van de G90 Wingback? Daarvoor laten we designbaas Luc Donckerwolke aan het woord, de bezieler van onder meer de Lamborghini Murciélago, Bentley Flying Spur en de nieuwste… Hyundai Tucson: “Op dit moment is er sprake van een explosieve groei van het aantal SUV's. En deze snelle groei zal leiden tot verzadiging“, aldus Donckerwolke. ”Dan zullen andere typen auto's weer aantrekkelijk worden. Daarom ben ik er sterk van overtuigd dat we geen monocultuur van één type auto moeten nastreven.”

Break met het formaat van een S-Klasse
Met andere woorden: de designgoere is van mening dat klassieke koetswerkvormen als breaks in de toekomst weer populair zullen worden! En daarvan is de Genesis G90 Wingback een uitstekend voorbeeld. Hij is gebaseerd op de G90 berline, een luxesedan die in het segment van de Mercedes S-Klasse meespeelt, met een lengte van 5,1 meter en een wielbasis van maar liefst 3,2 meter. Aan ruimte dus geen gebrek.


Agressieve look
En om de “sportieve luxe” van het nieuwe Genesis na te streven, is de G90 Wingback voorzien van een serieuze bodykit. De voorbumper is agressiever, met grote luchthappers en canards op de flanken, extra brede wielkasten en daarin op maat gemaakte 22-inch velgen. Op de praktische achterklep zien we dubbele spoilers, terwijl in de achterbumper de gestapelde uitlaten en de dikke diffusor de sportieve look afmaken. In het interieur zien we groene stiksels in Magma-stijl en veel microvezel.


Komt er een productieversie?
Een ding ontbreekt echter nog: de specificaties van de motor onder de kap! We weten dat de Genesis G90 Wingback Concept kan rijden, maar niet welke krachtbron hij gebruikt. De berline is enkel leverbaar met een 3.5 V6 biturbo van maximaal 415 pk, wat niet slecht is, maar een beetje ondermaats lijkt voor een sportmodel van dit formaat. Het kan echter zijn dat we lang mogen wachten op het antwoord, want Genesis zegt niets over een mogelijke productieversie van de G90 Wingback Concept. Een troost: het merk belooft wel sportieve Magma-modellen in diverse categorieën, van klassieke sportwagens tot coupés en… cabrio’s! Nog zo’n vergeten segment dat hopelijk terugkeert in de toekomst.















