Bert Troubleyn

14 APR 2020

Hybride Bentayga verstookt volgens EPA meer dan V8‑versie

Volgens de Amerikaanse testcyclus is de plug-inhybride Bentley Bentayga op de snelweg dorstiger dan de V8. Bovendien geraakt hij ook minder ver met een volle tank en accu.

20200414092831bentayga.png

Het Amerikaanse milieuagentschap EPA, dat verantwoordelijk is voor het meten van het normverbruik van nieuwe modellen in de Verenigde Staten, heeft de Bentley Bentayga Hybrid aan zijn testcyclus onderworpen. De kolossale SUV met zijn 3.0-V6 en elektromotor is over de hele cyclus zuiniger dan de V8-versie zonder elektrische assistentie, maar op de snelweg, waar een Bentayga naar verwachting toch het grootste deel van zijn tijd doorbrengt, is de stekkerhybride dorstiger dan de 4.0-V8. Die laatste noteert daar een EPA-normverbruik van 23 miles per gallon (10,2 l/100 km), terwijl de hybride aan 21 mpg (11,2 l/100 km) komt. Geen wonder dat de Bentayga Hybrid in België wordt gezien als een “nephybride” en dus geen recht heeft op de grote fiscale voordelen die daarmee gepaard gaan. Nog spijtiger is dat de V8-versie een 100 pk meer heeft en bijna een seconde sneller naar de 100 km/u sprint, terwijl hij volgens de Amerikaanse cyclus een rijbereik van 833 kilometer haalt, tegenover ‘slechts’ 692 kilometer voor de Hybrid met volle tank en opgeladen batterij. Bovendien is de V8 ‘nauwelijks’ 10.000 euro duurder dan de Hybrid. We vermoeden dus dat die laatste niet bepaald een verkoopsucces zal worden…

20200414092831bentley.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie