ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Kia Ceed: lezerstest, de mening van onze bezoekers

Occasions
1/7

Kia Ceed: lezerstest, de mening van onze bezoekers

<p>Gemotiveerd waren ze wel, onze vijf lezersduo’s. Klaar om een frisse herfstdag lang de nieuwe Kia Ceed onder de loep te nemen. Autosleutels in de ene hand, notitieblokje in de andere hand en testen maar.</p>

Écrit par Vroom

22 Novembre 2018

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

De Kia-importeur had een representatieve greep uit zijn Ceed-gamma meegebracht naar zijn dealer in Leuven. Drie exemplaren van de vijfdeurs en twee stuks van de break, de SW, met motoren die gingen van de 1.0 T-GDi driecilinder (120 pk) over de 1.4 T-GDi vierpitter (140 pk) tot de 1.6 CRDi dieselmotor (136 pk).

Bij onze lezers was er één duo met Kia-ervaring: lezer Alexandre De Matos en zijn echtgenote hadden de eerste generatie van de Cee’d – toen nog met apostrof – en rijden nu met generatie twee. Ze waren dan ook razend benieuwd om te zien welke progressie Kia met de nieuwste generatie geboekt heeft. Lezeres Lynn Fissette en haar man rijden ook Koreaans, maar dan met een Hyundai Santa Fe.

Comfort

Toch is het lezeres Evelien Segers, die dagelijks met een comfortabele Citroën C3 rijdt, die het meest onder de indruk is van het rijcomfort van de Kia Ceed. “Ik vind het echt goede zetels”, zegt Evelien. “De steun voor het hoofd en de rug zijn prima”. Ook Lynn is onder de indruk: “De Ceed is stil en comfortabel, de dieselmotor is goed geïsoleerd.” Alexandre vindt het verschil met de vorige Cee’d frappant: “Het rijcomfort is indrukwekkend, de zetels steunen prima en op kasseien is de Ceed niet van de wijs te brengen.”

Daar is lezer Rudy Slechten het minder mee eens: “Ik vind de Ceed wat rolgeluiden hebben op slecht wegdek. Maar daar zit de velggrootte wellicht voor iets tussen.” De zetels vond hij goed, maar de verstelmogelijkheden minder: “De bediening staat wat ver naar achteren.” Lezer Freddy Franck en vrouw Mia, die met een Toyota Corolla rijden, zouden de zetels graag wat lager en verder hebben staan.

Kwaliteit

We schrijven vaak dat de Koreaanse merken bij elk nieuw model grote sprongen vooruit maken, maar niemand kan dat beter staven dan Alexandre: “Ik sta ervan te kijken hoe groot het kwaliteitsverschil is met zijn voorganger. Kia behoudt de positieve zaken en verbetert de werkpuntjes duidelijk.” Lynn is het met hem eens, maar heeft oog voor detail: “De afwerkingskwaliteit is bijzonder geslaagd, maar het materiaal op de middentunnel kon wel beter. Volgens mij wordt het snel vuil.” Rudy en Freddy waren dan weer minder overtuigd van het materiaal van het dashboard: “Het reflecteert in de voorruit, en dat is storend op een zonnige dag als deze.”

Over het centrale, 8 duim grote infotainmentscherm waren alle lezers het eens: de bediening werkt vlot, en je smartphone koppelen gaat vanzelf. Lezeres Evelien is vooral blij dat Kia de bediening van de airco niet in het scherm heeft gestopt, maar aparte knoppen gebruikt: “Het is gewoon veel makkelijker en veiliger”. Daar zijn wij het volledig mee eens, trouwens.

Motoren

Alle drie de motoren vielen bij onze lezers in de smaak. “Je merkt het verschil in vermogen wel tussen de 1.0 T-GDi en de 1.4 T-GDi, maar de kleinere motor is eigenlijk ideaal voor wie niet sportief wil rijden”, zegt Evelien. De sportieve inborst van de 1.4 viel ook Alexandre op: “De turbobenzine is soepel maar ook heel krachtig, zeker in de sportmodus.” Positieve punten voor Kia’s zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling: “Hij schakelt eigenlijk boterzacht naar de volgende versnelling. Alleen jammer dat wanneer je zelf schakelt, je de pook vooruit moet duwen om op te schakelen en naar je toe moet trekken om terug te schakelen. Een kwestie van voorkeur, zeker?”, zegt Alexandre nog. Ook Lynn is overtuigd: “Onze volgende auto wordt zeker een met automaat.”

Zelfs de 1.6 CRDi, een keuze die bij deze particuliere kopers in deze tijden niet meer bovenaan het lijstje staat, krijgt pluspunten: “De motor is heel goed geïsoleerd”, vindt Lynn. “Een heel vlotte motor”, aldus Rudy. “Een aangename combinatie, die van de Ceed een goeie auto maakt”, zeggen Freddy en Mia.

Technologie

Opmerkelijk: voor heel wat lezers was het hun eerste kennismaking met nieuwe technologie zoals een adaptieve cruise control of rijstrookhulp, en connectiviteitsfuncties als spraakbediening, Android Auto en Apple CarPlay. Overwegend positieve reacties, maar met enkele opmerkingen: “De adaptieve cruise control is indrukwekkend, maar de rijstrookhulp werkt soms storend: je krijgt al een waarschuwing wanneer je met één hand rijdt”, zegt Lynn. “De adaptieve cruise control begint al snel af te remmen voor een voorligger”, vindt Alexandre. “De rijstrookhulp grijpt soms wat te dwingend in”, vindt Evelien.

Mia en Freddy waren positief over het gebruiksgemak: “Je moet even wennen, maar uiteindelijk ben je er snel mee weg”. Alexandre stond ervan te kijken hoe snel zijn smartphone aan de auto werd gekoppeld: “Zeker wanneer je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, gaat alles bliksemsnel en makkelijk.” Evelien was dan weer onder de indruk van de spraakbediening: “Sms’jes dicteren gaat verrassend vlot.”

Besluit

Opnieuw een stevige sprong voorwaarts, vinden onze lezers. Een comfortabele en vlotte auto die aangenaam rijdt, en die zijn moderne technologie goed kan uitspelen. Werkpuntjes om mee te nemen naar de volgende generatie zijn de keuze van sommige materialen, de rijhulp die te vaak een belerend vingertje opsteekt, en de verstelmogelijkheden van de zetels. De nieuwe Kia Ceed laat bij onze lezers dus een positieve indruk na.

Vroom

Vroom

Photos: Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Kia Ceed ou une voiture similaire

Kia

Ceed SW / cee'd SW

18 990 €

2023

42 673 km

Essence

100 ch

Manuelle

140 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Kia

Ceed SW / cee'd SW

19 500 €

2020

27 384 km

Essence

120 ch

Manuelle

115 g/km

date

Liers Auto Center - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lier

date

Car-Pass

My Way

Kia

Ceed SW / cee'd SW

21 990 €

2023

46 277 km

Essence

160 ch

Automatique

132 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Kia

Ceed SW / cee'd SW

22 490 €

2023

23 828 km

Essence

120 ch

Manuelle

159 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

Kia

Ceed / cee'd

19 995 €

2024

9 800 km

Essence

99 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Kia

Ceed / cee'd

9 990 €

2014

106 550 km

Essence

100 ch

Manuelle

143 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

Kia

Ceed / cee'd

1 990 €

2012

321 008 km

Diesel

90 ch

Manuelle

122 g/km

date

Garage Kose

Chatelineau

date

-

Kia

Ceed SW / cee'd SW

14 990 €

2019

80 896 km

Diesel

136 ch

Manuelle

108 g/km

date

Delbar Rekkem - Skoda

Rekkem

date

Car-Pass

My Way