all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Renault Scenic E-Tech argenté devant bâtiment moderne avec grandes fenêtres en verre.","nl":"Renault Scenic E-Tech in zilver voor modern gebouw met grote glazen ramen."}
{"fr":"Renault Captur blanche stationnée devant un bâtiment moderne et élégant.","nl":"Witte Renault Captur geparkeerd voor een modern en stijlvol gebouw."}
1/16

Renault Captur (2024): wat zijn zijn sterktes en zwaktes?

De Renault Captur is dankzij een ingrijpende facelift in 2024 weer helemaal mee met de rest van het gamma. Wat hebben we onthouden, zowel in positieve als in negatieve zin, na een weekje achter het stuur?

Geschreven door Yeelen Möller

11 December 2024

Advertentie

De Renault Captur is momenteel de meest compacte SUV in het gamma van het Franse merk, toch tot wanneer de elektrische Renault 4 E-Tech op de markt komt. Hij is gebaseerd op de techniek van de Clio, maar is praktischer dankzij zijn 17 cm langere koetswerk. Ook heb je in de Captur de keuze tussen een klassieke benzinemotor, een mildhybride en de E-Tech Full Hybrid. Het is met die laatste motorisatie dat we onlangs op pad gingen. Wat heeft ons gecharmeerd, en wat viel ons tegen?

Zijn sterktes

  • Zijn strakke design

Het ‘nieuwe’ Renault onder de designdirectie van Gilles Vidal gaat naar onze mening van sterkte naar sterkte. Niet enkel de gloednieuwe modellen als de Scenic E-Tech, Symbioz en Rafale zien er gelikt uit, ook de updates van de Clio en deze Captur zien er veel moderner en hoogwaardiger uit dan de vorige modeljaren. De nieuwe neus die nu mee is met het familiegezicht, het lichtspel van de dagrijverlichting bij het openen en sluiten, de knappe velgdesigns, … Het draagt allemaal bij aan de ‘premium’ indruk die je nu krijgt wanneer je de Renault Captur 2024 voor het eerst ziet.

 

 

 

 

Witte Renault Captur, vooraanzicht op moderne bestrating. Renault Captur navigatiescherm met interactieve kaart en moderne multimediabediening. Ruime kofferbak van witte SUV, Franse kentekenplaat zichtbaar.
Advertentie
  • Zijn infotainmentsysteem

We hebben de samenwerking tussen Renault en Google op vlak van infotainmentsystemen al vaak bejubeld, maar we doen het gewoon nog een keer. Wat een verademing om ook in een relatief goedkoop model een centraal display te krijgen dat er goed uitziet, snel reageert, logisch is ingedeeld en het volledige arsenaal aan connectiviteit bevat! Het kan natuurlijk altijd beter (niet elke instelling zit op een logische plaats en de tablet past niet echt binnen de lijnen van het dashboard), maar de concurrentie heeft op dit vlak nog veel te leren.

  • Zijn My Safety-knop

Wie al in een recente auto heeft gereden, zal het weten: het is altijd ergerlijk als je door een irritant gepiep eraan wordt herinnerd dat je de snelheidswaarschuwing (die nooit correct werkt!) bent vergeten uitschakelen voor vertrek. Niet zo in de Renault Captur: twee drukken op de programmeerbare My Safety-knop, en alle ongewenste piepjes en trillingen worden uitgeschakeld! Handig genoeg had een van de vorige testrijders het systeem al volledig naar onze smaak geprogrammeerd en moesten we niet onze eigen gegevens invoeren om deze personalisatie op te slaan in het systeem… Lees je mee, BMW?

Jeep bedieningsknoppen met E-Save-functie op modern dashboard. Modern interieur van een Renault met digitaal dashboard en centraal aanraakscherm. Witte Renault Captur rijdt op zonnige landelijke weg, achterzijde zichtbaar.
Advertentie

Zijn zwaktes

  • Zijn hybride transmissie

Het E-Tech Full Hybrid-systeem in de compacte modellen van Renault is bijzonder ingenieus ontworpen: het gebruikt geen traditionele koppeling, maar een zogenaamde ‘multimode’-versnellingsbak met klauwkoppeling, waarbij een elektromotor de snelheden op elkaar afstemt als er geschakeld moet worden. Knap bedacht… maar helaas werkt het niet zo schokvrij als bij de concurrentie. Bij een herneming heeft de transmissie altijd een paar seconden nodig om het juiste verzet te vinden, en je hoort de benzinemotor ook in toeren stijgen als je net onder de snelheid van een schakelmoment zit (bijvoorbeeld net onder de 50 km/u…). Dan zijn we meer fan van Toyota’s aanpak… of die van Alliantie-partner Nissan (e-Power)!

Achterkant van witte Renault Captur tegen een moderne stedelijke achtergrond. Witte Renault Captur rijdt snel op een weg, omringd door vage groene achtergrond. Witte Renault Scenic rijdt door straat met traditionele dorpshuizen op de achtergrond.
Advertentie
  • Zijn stuurgevoel

Qua rijgedrag hebben we weinig te klagen over de Renault Captur 2024: zowel het comfort als de dynamiek zijn goed in balans, zeker voor een compacte SUV in deze prijsklasse. Het enige minpuntje vonden we zijn stuurgevoel, dat niet de juiste verhouding lijkt te vinden tussen gewicht en scherpte. Met andere woorden: het stuur voelt te zwaar aan voor de omwentelingen die je moet maken om een bocht te nemen. Het is maar een detail, maar wel iets dat al vanaf de eerste meters opvalt.

  • Zijn grote broer

Misschien wel het grootste struikelblok voor de Renault Captur is zijn nieuwe grote broer, de Symbioz. Die biedt nog een stuk meer binnenruimte, een knapper design (aan de achterkant, want de neuzen zijn vrijwel identiek) en innovatieve details zoals het Solarbay-panoramadak voor slechts 3.500 euro meer dan de Captur bij een gelijke motorisatie en uitrusting (28.500 euro vs. 32.000 euro als Techno E-Tech Full Hybrid). Tenzij je echt een kleinere auto wil, lijkt het ons dat veel mensen eerder voor de Symbioz zullen kiezen als ze beide modellen naast elkaar zien staan in de showroom van Renault…

Witte Renault Captur geparkeerd voor moderne gebouwen, stads- en natuurcontrast. Renault Symbioz, elektrische auto, achterkant, futuristische blauwe achtergrond.
Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een Renault Captur of vergelijkbare auto

Renault

Captur

10 299 €

Prijs Prijs

2017

50 142 km

Benzine

90 pk

Manueel

113 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Captur

9 799 €

Prijs Prijs

2017

58 470 km

Benzine

90 pk

Manueel

113 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Captur

22 994 €

2023

45 625 km

Hybride

145 pk

Automaat

31 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Captur

18 995 €

Prijs Prijs

2022

63 167 km

Hybride

92 pk

Automaat

28 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Captur

10 495 €

Prijs Prijs

2017

76 079 km

Benzine

90 pk

Manueel

113 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Captur

16 494 €

Prijs Prijs

2022

13 759 km

Benzine

91 pk

Manueel

121 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Captur

13 995 €

Prijs Prijs

2020

26 793 km

Benzine

100 pk

Manueel

116 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Captur

15 299 €

Prijs Prijs

2019

16 116 km

Benzine

150 pk

Automaat

146 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass