of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Eerste test: Nissan Qashqai e-Power, een ander soort hybride

Aanbod
1/13

Eerste test: Nissan Qashqai e-Power, een ander soort hybride

Eerste test: Nissan Qashqai e-Power, een ander soort hybride

De pionier onder de SUV’s krijgt eindelijk een hybride aandrijving! En zijn innovatieve en unieke werking wekt onze aandacht...

Geschreven door Sébastien Vanhouche

7 April 2022

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Tegelijkertijd met onze eerste meters aan het stuur van de nieuwe Ariya bood Nissan ons ook de kans om te rijden met zijn Qashqai e-Power. En daar moesten we geen twee keer over nadenken! Net zoals bij de elektrische SUV beperkte onze ervaring zich tot enkele rondjes op een circuit dat voor de gelegenheid uitgetekend werd. Daarmee konden we de e-Power testen onder (bijna) alle omstandigheden.

Een geval apart 

Voor wie niet vertrouwd is met deze nieuwe versie van de SUV, moet dit weten: het is eerst en vooral een Qashqai, dezelfde als diegene die we in juni vorig jaar konden ontdekken. Enkel de e-Power logo’s en een licht ander radiatorrooster onderscheiden hem van zijn broers met verbrandingsmotor. Maar Nissan maakt wel van de komst van deze aandrijving gebruik om zijn bestseller enkele updates te geven. De meest opvallende is het infotainmentsysteem, dat evolueert en voortaan te bekijken is via een groter centraal scherm. 





Een verre van klassieke hybride

Zoek niet naar een stekker, die is er niet: de Qashqai e-Power is een klassieke hybride. Nu ja, niet echt. In werkelijkheid drijft alleen de elektromotor de voorwielen aan. De 1.5 liter grote turbo benzine driecilinder doet enkel dienst als generator. Het resultaat is dat hij altijd aan een optimaal toerental kan draaien om zo het verbruik te beperken. Handig. Een kleine batterij vervolledigt het systeem zodat de elektromotor altijd genoeg stroom heeft. Het geheel is goed voor 190 pk en 330 Nm koppel. Nissan kondigt een CO2-uitstoot aan van 119 g/km en een verbruik van 5,3 l/100 km.

Met e-Pedal

Deze specifieke configuratie zorgt ervoor dat Nissan kan zorgen voor functies die je gewoonlijk enkel op een elektrische auto aantreft. Deze SUV beschikt bijvoorbeeld over het e-Pedal dat de fabrikant zo dierbaar is. En het gevoel ervan is identiek aan dat van de Leaf of Ariya. Eenmaal geactiveerd remt de Qashqai sterk af zodra je het gaspedaal lost. Dit maakt met één voet rijden bijna mogelijk. Helaas moet je, net als bij de hierboven genoemde elektrische Nissans, nog steeds op de rem drukken om volledig tot stilstand te komen.

Hoe zit dat in de praktijk? 

Het is niet alleen het gaspedaal dat je doet denken dat je in een 100% elektrische auto zit. De 190 pk worden op een uiterst lineaire manier afgeleverd. Zodra de motor aanspreekt, reageert hij meteen, zonder evenwel de auto bliksemsnel te maken... Binnenin is het ook stil. Je hoort niet veel lawaai van buitenaf of van de motor. Bij lage snelheden klinkt de Qashqai echt als een elektrische auto, maar bij volgas verandert die indruk.





Het blijft een hybride... 

De geluidsisolatie aan boord van de Qashqai is goed, maar niet perfect. Het gevolg is dat, van zodra je iets te veel vermogen vraagt, de verbrandingsmotor aanslaat om de nodige energie te leveren. Bij lage snelheden blijft hij onopvallend, maar als je naar hogere toerentallen gaat, wordt hij hoorbaarder. Als je eenmaal plankgas geeft, zou je bijna het woord "lawaaierig" kunnen gebruiken. Maar de enige auto waarmee deze Qashqai qua technologie vergeleken kan worden is de Honda HR-V. En tegen die tegenstander wint de Nissan ruimschoots.

Interessant voor de portefeuille? 

Het is moeilijk om over brandstofverbruik te praten als je op een afgesloten circuit rijdt. Maar het moet gezegd dat deze Qashqai heel (heel) vaak alleen op zijn elektromotor loopt. En als de verbrandingsmotor eenmaal draait, wordt hij verondersteld voortdurend in zijn optimale toerentalgebied te draaien. Kortom, deze technologie zou aan de pomp wat geld moeten besparen. In de huidige Belgische fiscale situatie zal dit systeem niet kunnen genieten van een voordelige belastingaftrek voor zelfstandigen en bedrijven. Particulieren zullen daarom de voornaamste doelgroep zijn.

Ons ‘eerste’ verdict

Ook hier bewaren we onze eindconclusie tot na een echte wegtest, maar het lijkt erop dat Nissan een innovatieve en interessante benadering gevonden heeft. Dit blijft eerst en vooral een Qashqai. Hij heeft een goede geluidsisolatie, is comfortabel en dynamisch, en dus krijgt de middelgrote SUV van Nissan er gewoon een extra motorversie bij die nog ontbrak in het gamma. En die zal de kwaliteiten van het model extra in de verf zetten, en ook het verbruik doen dalen.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Nissan Qashqai of vergelijkbare auto

Nissan

Qashqai

29 199 €

Prijs Prijs

2022

33 676 km

Benzine

158 pk

Automaat

144 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

11 999 €

2017

137 949 km

Diesel

110 pk

Manueel

103 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

25 995 €

2023

12 695 km

Benzine

158 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

15 799 €

Prijs Prijs

2020

127 846 km

Diesel

116 pk

Manueel

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

20 999 €

Prijs Prijs

2022

59 680 km

Benzine

140 pk

Manueel

146 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

15 999 €

Prijs Prijs

2019

86 415 km

Diesel

110 pk

Manueel

99 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

33 995 €

2025

10 km

Benzine

158 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Nissan

Qashqai

33 995 €

2025

10 km

Benzine

158 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-