De in 2017 gelanceerde Kona is er dankzij zijn atypische look (die in 2020 een facelift kreeg) snel in geslaagd om te overtuigen. Maar ook dankzij een palet van aandrijvingen dat ook elektrische en hybride varianten bevat. En hij gooit het zelfs over een heel andere boeg met een 280 pk sterke sportieve N-uitvoering!
De tweede generatie van de Kona wordt verwacht in 2023 en ondergaat op dit moment intensieve ontwikkelingstesten. Onze spionnen konden het nog zwaar gecamoufleerde model betrappen tijdens een test in Zweden.
Deze tweede generatie van de Kona zou langer worden. De wielbasis van het betrapte model lijkt in elk geval uitgestrekter dan die van de huidige Kona. Het moet gezegd dat de Kona (4,20 m) sinds hij op de markt kwam, de compacte SUV Bayon (4,18 m) in zijn voetsporen zag treden. Een aangezien zijn grote broer, de Tucson, 4,5m lang is, laat dat marge voor de Kona om te groeien.
Op designvlak wordt verwacht dat de nieuwe Kona de meerdere boven elkaar geplaatste lichtblokken van de huidige generatie zal overnemen. In de camouflage van dit testmodel zijn verschillende kleine uitsparingen te zien voor de koplampen en de dagrijlichten.
Op dit ontwikkelingsmodel is ook een uitlaat te zien. De volgende generatie Kona zal er naar verwachting ook in verschillende geëlektrificeerde varianten komen. Het aanbod zou gebaseerd kunnen zijn op het door Kia voorgestelde assortiment voor zijn al bevestigde nieuwe Niro, met elektrische, hybride en plug-in hybride versies.