Tijdens het Autosalon van Brussel, eerder dit jaar, maakte de gefacelifte Skoda Enyaq zijn officiële intrede op Belgische bodem. De volledig elektrische SUV van het Tsjechische merk kreeg een opgefriste look en aangescherpte kwaliteiten. Daarbij springt vooral het rijbereik in het oog, dat volgens de officiële homologatie nu bijna 600 km bedraagt. Maar hoe zit het in werkelijkheid?
Bij zijn lancering in 2020 beschikte de Skoda Enyaq al over een sterke technische basis en een goede efficiëntie binnen zijn segment, iets wat nog werd versterkt met de introductie van de 286 pk-versie in 2023. Vandaag, in 2025, brengt de facelift niet alleen een modernere uitstraling, maar vooral ook een verbeterde aerodynamica met zich mee. Goed voor opnieuw enkele tientallen kilometers extra rijbereik volgens de WLTP-cyclus.
Theoretisch rijbereik Skoda Enyaq 2025
Concreet start het Enyaq-gamma in 2025 met de 60-versie (netto batterijcapaciteit van 59 kWh), die een rijbereik van 446 km biedt. De 85-versie (77 kWh netto) haalt tot 596 km, terwijl de 85x met vierwielaandrijving 567 km opgeeft. Deze waarden gelden voor de Enyaq Coupé met zijn optimaal gestroomlijnde carrosserie, maar ook de gewone Enyaq-versies zitten daar niet ver vanaf: amper een tiental kilometer verschil. De goedkoopste Enyaq levert al 204 pk, terwijl de twee versies met grote batterij 286 pk en 545 Nm koppel produceren, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden. Voor wie het sportiever wil, zijn de Enyaq en Enyaq Coupé 2025 voortaan ook verkrijgbaar in RS-uitvoeringen met 340 pk.

Herfstige omstandigheden
Voor deze test gingen we op pad met een gewone Skoda Enyaq, uitgerust met de grote batterij van 77 kWh netto. Onze testwagen, rijkelijk uitgerust en voorzien van grote 21-duims velgen, geeft een theoretisch rijbereik van 547 km. Bij vertrek, met de batterij volledig opgeladen, toont de boordcomputer een zeer gelijkaardig cijfer: 530 km. Maar kunnen de herfsttemperaturen van gemiddeld een graad of twaalf geen roet in het eten gooien?
Reëel verbruik Skoda Enyaq 85 2025
In zuiver stadsgebruik bleek de Skoda Enyaq niet uitzonderlijk zuinig, al haalde hij nog steeds een gemiddelde van 19,5 kWh/100 km, wat overeenkomt met een rijbereik van ongeveer 400 km in deze omstandigheden. Tijdens langere ritten met vijf inzittenden en een mix van snelle wegen, autosnelwegen en landelijke trajecten, bleef het verbruik stabiel rond de 19 kWh/100 km.


Geschikt voor uitjes
Op hoofdzakelijk landelijke trajecten kon de Skoda Enyaq echter nog beter presteren. Na een rustige rit noteerden we zelfs een gemiddeld verbruik van slechts 13,4 kWh/100 km. Een bijzonder gunstige waarde voor een grote SUV, waarmee hij zelfs beter doet dan het officiële rijbereik. Uiteindelijk kwamen we na een volledige week testen uit op een gemiddeld verbruik van 19,6 kWh/100 km, waarmee je realistisch gezien op een rijbereik van ongeveer 400 km mag rekenen.

Instelbare remenergie
Voor het beheer van zijn regeneratief remmen biedt de Skoda Enyaq uitgebreide mogelijkheden. Hij start standaard in automatische modus, waarbij het systeem zich aanpast aan de verkeerssituatie (rotondes, files, enz.) en biedt daarnaast drie niveaus van recuperatie via de schakelflippers aan het stuur. Tot slot is er nog de B-modus, die krachtig vertraagt en dus bijzonder geschikt is voor stadsverkeer, al stopt de auto niet volledig zoals bij one-pedal driving.
Laadsnelheid Skoda Enyaq 2025
Wat laden betreft, ondersteunt de Skoda Enyaq wisselstroomladen (AC) aan 11 kW voor alle versies. Bij gelijkstroom (DC) ligt het iets complexer: het laadvermogen bedraagt 165 kW voor de kleine batterij, 175 kW voor de 85x-versie (grote batterij, vierwielaandrijving), maar slechts 135 kW voor de versie met grote batterij en enkel achterwielaandrijving, zoals onze testwagen. Dat verschil is te verklaren door een licht afwijkende batterijopbouw tussen beide versies. Wat echter het belangrijkst is, is de laadtijd: in beide gevallen duurt het slechts 28 minuten om van 10 tot 80% te laden. Ondanks het lagere piekvermogen compenseert de 85-versie dit met een gunstigere laadcurve, waardoor hij langer aan 135 kW kan laden.



Optimale preconditionering
Om de laadtijd te verkorten, is de Enyaq 2025 uitgerust met batterijvoorverwarming, manueel of automatisch gekoppeld aan de navigatie. Het systeem toont duidelijk het maximale laadvermogen dat op dat moment beschikbaar is en hoe lang het duurt om een optimale temperatuur te bereiken. Tijdens onze test bleken die waarden behoorlijk accuraat.












