of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Dacia Sandero TCe 90 Easy-R: ingetoomde kleine krijger

Aanbod
1/6

Dacia Sandero TCe 90 Easy-R: ingetoomde kleine krijger

Het gaat Dacia duidelijk voor de wind. Sinds de Roemeense Renault-dochter eind 2005 op de markt kwam, bolden er al meer dan 100.000 Dacia’s uit de Belgische showrooms. Het merk kan dus terecht zijn productgamma uitbreiden, en doet dat nu ook met een automaat, de Easy-R.

Geschreven door Wim Bervoets

29 April 2016

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Steeds meer klanten vinden dus hun weg naar de Dacia-showroom, en die vragen steeds vaker om een automaat. Dacia zou gek zijn om niet op die vraag in te spelen, dus sinds eind vorig jaar biedt het merk de elektronisch geregelde Easy-R-versnellingsbak aan op de Logan, Logan MCV, Sandero Stepway en deze Sandero.

Schijn bedriegt

We schreven in de inleiding wel “automaat”, maar schijn bedriegt: technisch gezien gaat het namelijk om een klassieke manuele versnellingsbak, maar dan zonder koppelingspedaal. Het ontkoppelen, schakelen en koppelen gebeurt volledig automatisch. Visueel oogt de schakelpook dan ook als die van een klassieke automaat, en de “D”-stand (voor “Drive”) bepaalt zelf wanneer de Sandero naar een andere versnelling schakelt. Er is ook een manuele modus: in de “M”-stand duw je de pook naar achter of naar voor om op- of terug te schakelen.

Wanneer je rustig rijdt, is de Easy-R een aangename bondgenoot, zeker in file- en stadsverkeer. Maar wanneer je het tempo de hoogte in drijft, valt de versnellingsbak toch een beetje door de mand: telkens wanneer hij van verzet wisselt, haalt de schakelovergang de vaart even uit de acceleratie, en hij schakelt soms op momenten waarop je het zelf niet verwacht. Dat kan je verhelpen in de manuele modus, maar de Easy-R kan niet helemaal verhullen dat de gerobotiseerde manuele bak minder verfijnd werkt als een – duurdere – klassieke automaat met koppelomvormer.

Dapper hart

Maar dat houdt de Sandero niet tegen om levendig uit de hoek te komen: de 0,9 liter grote – of liever: kleine – TCe-benzinemotor van 90 pk toont zich bijzonder soepel en pittig. Op papier lijken 11,1 seconden tot 100 km/h en een topsnelheid van 175 km/h niet bijzonder, maar het koppel van 140 Nm haalt het beste uit het kleine blokje. Bovendien produceert de TCe best nog een aangename soundtrack.

Het TCe-blok is voortaan net als alle andere Dacia-motoren gekoppeld aan een start-stopsysteem, waardoor hij met gemiddeld 109 g/km CO2 aan de Euro 6-norm voldoet. Op papier zou de Sandero TCe gemiddeld 4,9 l/100 km moeten verbruiken, maar wij klokten uiteindelijk af op 6,8 l/100 km. Al kan ons enthousiasme dat het turbobenzineblok opwekte daar zeker voor iets tussen zitten.

Ongewijzigd recept

We blijven immers grote fans van de Dacia Sandero. Hoewel hij op het eerste gezicht klein oogt, is hij immers verrassend ruim. Daarnaast staat het rijcomfort ook op een hoog niveau: de Sandero verteert zonder moeite oneffenheden en dwarsnaden in het wegdek. En als je je verwachtingen van een budgetmerk realistisch houdt, is hij bovendien niet onaardig afgewerkt. Kortom: alle verwachtingen van een grote auto… maar met het gewicht van een kleine: de Dacia weegt net iets meer dan een ton, en dat is bij zijwind op de snelweg af en toe merkbaar.

Budget

En dan hebben we het nog niet over het grote pluspunt van de Dacia Sandero gehad: de prijs. Onze testwagen was een “Anniversary 2”-uitvoering, die onder meer over een snelheidsregelaar en begrenzer beschikt, en een manuele klimaatregeling. Die rijdt normaal voor € 12.100 de showroom uit, maar bij onze testwagen werd er nog een multimediasysteem met navigatie en Bluetooth-verbinding aangestipt (voor € 250), parkeersensoren en elektrische ruiten achteraan. Totaalprijs… € 12.770.

De 0.9 TCe 90 kun je echter kopen vanaf € 9.800, in een iets meer uitgeklede Ambiance-uitvoering. Wil je de Easy-R-versnellingsbak, dan heb je de keuze tussen onze Anniversary 2, of de stoerdere Stepway Plus-uitvoering voor € 13.100. De meerprijs voor de Easy-R-automaat ten opzichte van een manuele versie bedraagt € 600.

Besluit

Het recept van het Dacia-succes blijft ongewijzigd: de juiste mix van rijcomfort, interieurruimte en budgetvriendelijkheid. Wil je koste wat het kost niet zelf schakelen, dan kan je voortaan ook de Easy-R kiezen. Maar die toomt het levendige karakter van het TCe-turboblok wat in. Een kleine smet op het verder vlekkeloze blazoen van de Dacia Sandero. Want die blijft verder zowat de beste rationele keuze die je als prijsbewuste klant op de markt kunt maken.

Wim Bervoets

Advertentie

Koop een Dacia Sandero of vergelijkbare auto

Dacia

Sandero

11 799 €

2018

12 575 km

Benzine

90 pk

Manueel

150 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

5 990 €

2014

78 110 km

Benzine

90 pk

Manueel

116 g/km

date

CIAC Ford Gent

Gent

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

17 299 €

2022

10 246 km

Benzine

91 pk

Automaat

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

14 900 €

2023

21 926 km

Benzine

91 pk

Manueel

128 g/km

date

Garage Coppenolle

Poperinge

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

10 450 €

2023

43 029 km

Benzine

67 pk

Manueel

120 g/km

date

Renault Garage Dickens

Hoogstraten

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

18 450 €

2025

9 920 km

Benzine

91 pk

Automaat

115 g/km

date

Renault Garage Dickens

Hoogstraten

date

-

Dacia

Sandero

8 990 €

2017

118 299 km

Diesel

90 pk

Manueel

98 g/km

date

Garage Kose

Chatelineau

date

-

Dacia

Sandero

19 950 €

2025

13 875 km

Benzine

91 pk

Automaat

139 g/km

date

V&D Motors

Aarsele

date

-