all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Peugeot 508 BlueHDI 136: Franse bourgeoisie in opstand

Aanbod
1/10

Peugeot 508 BlueHDI 136: Franse bourgeoisie in opstand

Als hij een gezinswagen zoekt, kijkt de Belg bijna automatisch naar de Duitse producten. Peugeot wil die gewoonte graag doorbreken met de opgefriste 508.

Geschreven door François Piette

23 December 2014

Advertentie

De leeuw heeft een nieuwe muil. Verticaler en dynamischer, met full led-koplampen die uitmonden in een motorkap die meer horizontaal ligt. De laatste tijd zijn facelifts erg onopvallend, maar niet bij Peugeot. Van voor bekeken, lijkt het wel een nieuwe auto. De andere veranderingen zijn minder radicaal, al kwam er veel chroom bij.

“Precisiehorloges”

Het persbericht klinkt bijzonder opgetogen en spreekt over een instrumentenbord ‘dat inspiratie put uit de wereld van de precisiehorloges’. Zo ver zouden we niet gaan, maar we moeten toegeven dat de afwerking en presentatie niet moeten onderdoen voor de Duitse rivalen. Dat is een groot compliment. Niet alleen door zijn geografische ligging is Peugeot de meest ‘Duitse’ van de Franse constructeurs. Kwaliteitsvolle materialen, een verzorgde afwerking: alleen een iets betere ergonomie ontbreekt nog om het plaatje compleet te maken.

Connectiviteit

Nadat we vertrouwd zijn met deze vernieuwde en verzorgde omgeving, duiken we in het infotainmentsysteem. Peugeot is vandaag helemaal mee en biedt een brede waaier van apps, gaande van verkeersinformatie, het weer of toeristische info tot de dichtste tankstations en zelfs de Coyote-radarverklikker. Het wordt allemaal bediend met een aanraakscherm dat ook de navigatie, het klimaat en het audiosysteem regelt. Het is niet gemakkelijk om door de vele functies te navigeren en de bediening van het scherm mocht vlotter.

BlueHDi 136

Peugeot maakte zijn diesels conform de Euro 6-uitstootnorm door ze uit te rusten met een NOx-katalysator en Adblue-uitlaatgasbehandeling. Terwijl de 1.6 al 115 pk levert, biedt de tweeliter van deze test de keuze tussen 136, 150 of 180 pk. Redelijk als we zijn, opteerden we voor de versie met 136 paarden.

De motor heeft de transformatie goed doorstaan en blijkt aangenamer dan ooit. Deze oude bekend werkt in stilte en zijn zachte kracht komt vooral bij lage toeren tot zijn recht. Hij past uitstekend bij de handgeschakelde zesversnellingsbak. Peugeot biedt voorlopig geen automaat.

Weggedrag en comfort Peugeot-waardig

De ruimte in het vlaggenschip uit Sochaux is algemeen gezien uitstekend. Niemand zal klagen over de plaats, zowel voorin als achterin. Vermijd alleen reizen met vijf personen. Tijdens het rijden blijkt de geslaagde geluiddemping uitstekend te passen bij de zachte ophanging. Die werd heel verfijnd afgesteld, zoals Peugeot dat goed kan. De 508 rijdt perfect stabiel, houdt zijn wielen op grond en biedt absolute rust in alle omstandigheden, zelfs bij een actieve rijstijl. In dat geval is de nauwkeurige besturing de ideale interface. Kortom, het is allemaal goed.

Praktisch gebruik 

We raden de praktische breakversie aan. De kofferruimte van de berline is correct, maar het interieur mist enkele opbergmogelijkheden. Het verbruikt bleef beperkt. Ons gemiddelde draaide rond 6,5 l/100 km bij een soepele rijstijl. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Peugeot 105 g/km.

Prijs

In de BlueHDi-versie kost de tweeliter met 136 pk 28.880 euro. Er zijn vier afwerkingen beschikbaar, waarvan de GT Line met 35.580 euro het sportiefste oogt. De uitrusting is correct, al betreuren we dat hulpmiddelen zoals een actieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor onvrijwillig rijden over wegmarkeringen en botswaarschuwing ontbreken. Het is hoog tijd dat Peugeot die achterstand inhaalt, een head-updisplay maakt dat niet goed.

Conclusie

Franse gezinsberlines, het is een haat-liefdeverhouding. Meer dan ooit nadert Peugeot op de tenoren van het segment met deze berline boordevol troeven en charme. Een verzorgder multimediasysteem, meer veiligheidsuitrusting en een automaat als optie zouden hem een mooie plek onder de zon garanderen. In afwachting genieten we van zijn weggedrag, dat tot de top behoort.

François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Peugeot 508 of vergelijkbare auto

19 850 €

2020

91 014 km

Benzine

181 pk

Automaat

114 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

14 399 €

2017

93 223 km

Diesel

181 pk

Automaat

119 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

21 990 €

2022

62 525 km

Diesel

131 pk

Automaat

131 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

My Way

28 990 €

2021

49 250 km

Hybride

180 pk

Automaat

33 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

22 199 €

Nieuw Nieuw

2019

47 302 km

Benzine

224 pk

Automaat

165 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

18 990 €

2021

95 611 km

Diesel

131 pk

Automaat

130 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

-

My Way

22 850 €

2021

72 169 km

Diesel

130 pk

Automaat

122 g/km

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

Spoticar

18 950 €

2021

76 100 km

Diesel

131 pk

Automaat

96 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

-