De Touareg is het technologische uitstalraam van Volkswagen en zit nog steeds in het gamma van het Duitse merk, na een carrière van 20 jaar, drie generaties en een miljoen verkochte exemplaren. Een grote SUV waarvan de derde generatie trouwens onlangs nog een facelift kreeg. Het model is al als Rally Raid-wagen, met een gigantische W12 of met een V10-dieselmotor uitgevoerd, maar wat blijft er nog over van deze hoogwaardige afkomst uit het megalomane Piëch-tijdperk?
Design Volkswagen Touareg
Technologisch vlaggenschip
De derde generatie Touareg kreeg onlangs een facelift en laat zelfs aan de buitenkant al heel wat knappe technologie zien. Naast een licht hertekende neus krijgt de Duitse SUV namelijk standaard nieuwe IQ.Light HD-matrixkoplampen. Die bestaan uit 19.216 LED’s per stuk voor een totaal van 38.432 lichtpuntjes, waarmee de Touareg verschillende soorten info en boodschappen rechtstreeks op de weg kan projecteren. Zo tonen ze bijvoorbeeld de exacte breedte van de auto wanneer je over versmalde rijstroken rijdt tijdens wegenwerken. Slim bedacht, zeker op een auto van 4,902 m lang, 1,984 m breed en 1,712 m hoog. Een technologie die hand in hand gaat met een lichtsignatuur over de hele breedte van de grille en de kofferklep, maar ook met een verlicht logo achteraan. In België is de enige verbrandingsmotor van de Volkswagen Touareg trouwens enkel als R-Line te krijgen.
In het interieur is het meteen duidelijk dat de Touareg nog steeds het vlaggenschip is van Volkswagen. Zijn materialen en afwerking zijn zelfs de (veel) meer luxegerichte merken van de Duitse groep waardig! En ook aan boord schittert de Touareg qua technologie, te beginnen met zijn uitgebreide en complexe sfeerverlichting in verschillende zones, maar ook met zijn grote displays.
Beleving Volkswagen Touareg
Grote schermen en nog meer ruimte
Technologie betekent tegenwoordig natuurlijk steeds grotere displays, en de Touareg moet op dit vlak duidelijk niet onderdoen. Standaard beschikt de grote SUV namelijk over een digitaal instrumentenpaneel van 12 inch en een centraal aanraakscherm van 15 inch. De verticale reeks snelkoppelingen en de permanent aanwezige klimaatcontrole maken het scherm vrij gemakkelijk in gebruik. Alleen de indeling van zijn menu’s en submenu’s is even wennen. Gelukkig heeft de Touareg ook nog enkele fysieke knoppen behouden, al zijn die enkel nog op de middenconsole te vinden. Een eerste wieltje regelt het volume, terwijl je met de twee grote draaiknoppen kan switchen tussen de talloze rijmodi. Alleen jammer dat diezelfde aandacht niet aan het stuur is besteed, waar je nog steeds capacitieve toetsen met haptische feedback krijgt die o-zo-moeilijk zijn om mee te werken.
De derde generatie Volkswagen Touareg heeft een wielbasis van 2,904 m. Dat levert zijn passagiers achterin zeeën van ruimte op. Ze krijgen bovendien een handige, verschuifbare achterbank om zich nog comfortabeler te kunnen zetten, of net om de laadruimte te maximaliseren. Naast een royale zitruimte achteraan, geniet het vlaggenschip uit Wolfsburg ook van een van de grootste koffers in zijn klasse! Zijn laadvolume bedraagt namelijk 810 tot 1.800 liter met de achterbank neergeklapt. En ook de toegang is erg gemakkelijk dankzij een knopje waarmee je de luchtvering kan laten zakken om de laaddrempel te verlagen.
Populairst