5 Ferrari’s die een revolutie betekenden voor het merk!

Behoudsgezind, het merk dat weigert om een zelfrijdende auto te maken? Niet echt, zeker niet als je deze 5 modellen bekijkt die een echte ommekeer betekenden voor het merk!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 juni 2022
  • Divers

5 auto’s kiezen is een delicate opdracht, zoveel ‘revolutionaire’ exemplaren werden er gebouwd bij het merk met het steigerende paard in zijn logo. We denken bijvoorbeeld aan de 275 GTB, de eerste Ferrari waarvan het onderstel écht in orde was, of nog de 308 GT4, de eerste 2+2 volumemodel van Ferrari met een V8 centraal achterin en een design van Bertone. We hadden ook de recente 296 GTB kunnen kiezen, met zijn nieuwe V6 hybride aandrijving. Kiezen is verliezen...

  1. 1. Ferrari 250 GT

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste model in de geschiedenis van Ferrari. Voor dit model waren Ferrari’s voor op de weg racewagens die aangepast werden voor de openbare weg. Met de 250 deed het merk zijn intrede in het industriële tijdperk. Van de 250 GTE, de vierzitter, werden er trouwens meer dan 1.000 verkocht!

  1. 2. Ferrari 365 GT4 BB

Als we de Dino 206 GT buiten beschouwing laten, die geen steigerend paard opgespeld kreeg, is de 365 GT4 BB de eerste auto van het merk met een motor centraal achterin. En wat voor een motor: in tegenstelling tot zijn voorgangers bedraagt de hoek tussen de cilinders van deze 4,4 liter grote V12 exact 180 graden, waardoor ze horizontaal liggen!

  1. 3. Ferrari 400

Nog een revolutie voor het merk: in 1976 stelde Ferrari met de 400 een vierzitter voor die standaard voorzien was van een automatische versnellingsbak! Een handbak werd als optie aangeboden, maar de meeste auto's werden geleverd met de versnellingsbak zonder linkerpedaal. Tegenwoordig zijn alle nieuwe Ferrari-modellen standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak!

  1. 4. Ferrari F40

De F40, het laatste model dat tijdens Enzo Ferrari's leven werd ontworpen, was de eerste auto waarin zeer exotische materialen werden gebruikt. De radicale F40 is ook vandaag nog geliefd, met zijn angstaanjagende twin-turbo V8 centraal achterin en die bijna 500 paarden. Met minder dan 1,1 ton op de weegschaal is dit één van de meest extreme wegauto's aller tijden!

  1. 5. Ferrari SF90 Stradale

Deze supercar is een echt keerpunt voor het merk: het is niet alleen de eerste plug-in hybride van Ferrari, hij staat ook voor een zekere democratisering van de prestaties. Een half miljoen euro blijft natuurlijk veel geld, maar je krijgt hetzelfde vermogen als een Bugatti Veyron, een duizendtal paarden!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km