François Piette

18 AUG 2011

24 Hours of Zolder: Audi, Porsche, BMW, Ferrari, Aston, Mercedes... klaar voor de winst

De 24 Hours of Zolder maakt dit seizoen opnieuw deel uit van het Belcar Endurance Championship, net zoals de wedstrijd ook op de kalender van de Dutch Supercar Challenge staat, met een proef over zes uur. SpeedWorld en Circuit Zolder hebben zo samen voor een revival van de wedstrijd in Limburg gezorgd.

Op het ogenblik dat de laatste zitjes ingevuld worden en er misschien nog wel enkele leuke verrassingen uit de kast komen, mogen we nu al schrijven dat de 33ste editie van de 24 Hours of Zolder goed zal zijn voor een startgrid met een veertigtal GT’s en dikke toerwagens. Het belooft op zaterdag 3 september om 16u00 dus een boeiende strijd te worden.

Na enkele moeilijke jaren, mogen de toeschouwers, die massaal verwacht worden, zich opmaken voor een klassieke derby België-Nederland en een startveld dat opnieuw gevarieerd en sexy zal zijn.
Laten we beginnen met de gasten uit het Noorden.

Er komen... 24 wagens uit de DSC naar Zolder afgezakt, waarbij deze deelnemers een wedstrijd van zes uur betwisten in de 24 Hours of Zolder zelf, concreet dus tussen 16u00 en 22u00. Uiteraard mogen de deelnemers van de categorieën GT en Supersport, want enkel zij zijn van de partij, ook na het vallen van de vlag nog verder doorgaan. Onder de toppers uit de DSC zien we: de Audi R8 LMS van Robert De Graaf, Andi van den Hoek en Danny Van Dongen, de Aston Martin DBRS9 van een zekere Ron Marchal, een Corvette C6-R, een Mosler en talloze BMW en Porsche. We zien in de categorie guest ook een originele AD Sport Scotty GT en de VW Golf R van Konrad Motorsport.

Enkele teams uit de DSC hebben al aangegeven verder te zullen doen en dus ook op de zege in de 24 Hours of Zolder te mikken. Onder hen vinden we de Ferrari 430 van Jan en Peter Versluis, met naast hen Superleague-rijder Yelmer Buurman, net als de Corvette C5-R van Roger Grouwels en de BMW M3 Silhouette ex-KS Motorsport, de Kia Pro_Ceed Silhouette van Chad Racing en de Marcos Mantis van de familie Moritz. Noteren we in DSC ook de aanwezigheid van de Camaro GT4 voor de Belgen Johan Gitsels (de nieuwe corijder van Patrick Snijers), Chris Gielen, Guy Verheyen en Hans Verhelst.

Onze Nederlandse vrienden zullen we sowieso vooraan zien tijdens de startprocedure, want de ene kant van de startgrid is voorbehouden aan de DSC en de andere aan de Belcar. Na 24 uur zou de strijd vooraan echter eerder tussen de Belgische GT3’s moeten gaan, vooral dan tussen de teams die voor de titel in het Belcar Endurance Championship gaan: de huidige leider, Prospeed Competition, neemt het daarbij op tegen de kampioenen van WRT en de uitdagers van KRK.

Van de winnaars van 2009 en de Belcar vicekampioenen van 2010, is ondertussen geweten welk model van Porsche 911 ze zullen inzetten. Het gaat om de winnende 996 van twee jaar geleden voor het duo Maxime Soulet en Marc Goossens, aangevuld met David Loix en een vierde aan te duiden rijder. Een revanche voor Spa is zeker de betrachting. Bij WRT zijn de troeven na de zege in de 24 Uur van Spa wel al bekend, want het worden de vier reguliere rijders, Bert Longin, Enzo Ide, Greg Franchi en Xavier Maassen, die het in één en dezelfde Audi R8 LMS zullen moeten doen.

Een ernstige scheidsrechter in het duel ProSpeed-WRT wordt de Mercedes SLS GT3 van KRK, met recordhouder qua zeges in Zolder, Anthony Kumpen, Raf Vanthoor en de broers Koen en Kris Wauters. De andere wagen van het Belgische team is dan weer voor de heren van Racing For Holland: Marius Ritskes, Prins Bernhard Van Oranje Nassau, Dennis Retera en ex-winnaar Mike Hezemans.

De meeste outsiders vinden we in een Porsche 911 Supercup of aanverwante: deze wagen is minder snel over één ronde, maar wel betrouwbaar over een langere afstand. Zo doen Tim Verbergt en Jeffrey Van Hooydonk het niet met de gebruikelijke Aston Martin, maar wel in de Porsche 997 Supercup van Lars Kern en Maarten Makelberge. Fred Bouvy en Damien Coens doen het dan weer niet in hun Corvette Z06, maar in de Porsche 997 van Level Racing die in Spa zijn klasse won. Naast hen zitten Bert Redant en Christian Kelders. We moeten ook rekening houden met de 911 van vader en zoon Derdaele, die van de familie Thiers (Porsche of Ferrari!) of met de SkyLimit Porsche 911 van Lammens-Van Laere-Van Audenhove. Erik Quick en Steve Vanbellingen (samen met Benoît Dupont) doen het dan weer met hun BTCS BMW M3 T3. Bij GPR, wachten ze nog op de bevestiging van de mooie Aston Martin in Gulf kleuren van Eddy Renard. Wachten is het ook op nieuws aangaande de Chrysler Viper van Wim Lumbeek.

Audi, Porsche, Mercedes, Ferrari, BMW, Aston en Corvette: dat zijn de namen voor deze 33ste editie van de 24 Hours of Zolder.

Advertentie
Advertentie
Advertentie