Jean-Francois Christiaens

11 JUN 2020

5 BMW‑coupés waar je waarschijnlijk nog nooit van had gehoord

De nieuwe 4-Reeks trekt weer de aandacht naar het coupésilhouet en sluit aan op een lange bloedlijn van BMW-coupés. Als echte fan van het merk dacht je ze allemaal te kennen, van de 635 CSi tot de i8, niet? We zullen zien…

1. 700

20200611122407bmw-700.jpg

Weinigen kennen hem en nochtans is dit de auto die het merk van het faillissement heeft gered. Deze kleine massaproductiewagen kon ook sportief uit de hoek komen als coupé, met zijn achterin geplaatste tweecilinder met hoog rendement die rechtstreeks was afgeleid van het motorfietsgamma van de constructeur.

2. 503

20200611122407bmw503.jpg

In de schaduw van de magnifieke 507 was er deze 503. Hij was er als coupé en als cabriolet en nam de motor over van de 507 (een V8 van 3,2 liter), maar in een meer burgerlijk kleedje, dat eerder elegant was dan sexy. Het werd geen groot succes…

3. 3200 CS

20200611122409bmw3200.jpg

Nog zo’n miskende coupé. De 3200 CS nam het stokje over van de 503 hierboven en kende eveneens een beperkt succes, met nauwelijks meer dan 600 exemplaren op drie jaar productie. Zijn opvolger, de 2000, ruilde de V8 in voor een viercilinder maar kende een veel groter succes.

4. 1600 GT

20200611122408bmw1600gt.jpg

In 1966 nam BMW Glas over, een kleine constructeur van sportief georiënteerde auto’s. De coupé GT zette zijn carrière verder bij BMW, met een aandrijflijn uit de berline 1600 Ti. Het succes viel alweer tegen.

5. BMW-Glas 3000

20200611122409bmw-glas-3000.jpg

De 1600 GT was niet het enige Glas-model dat zijn carrière verderzette onder BMW-vlag. Deze V8 was het andere model van het merk dat met een propellorlogo verderging. De aanpassingen bleven hier beperkt tot een badge en een motorkap. De rest van de auto bleef 100 procent Glas.
Advertentie
Advertentie
Advertentie