Jean-Francois Christiaens

3 SEP 2021

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

20210903113846ren1.jpg

Met zijn glimlachende gezicht, bruisende motor en schitterende chassis is de Twingo RS een echt prikje voor liefhebbers van het genre. In tegenstelling tot zijn grote broers met Renault Sport-label en meer vermogen blijven zijn prestaties afgestemd op het verkeer en kan je je echt aan het stuur amuseren zonder dat je de anderen of je rijbewijs in gevaar brengt. Enkel van de tweede generatie van de Twingo was er een RS-versie. Is nu het juiste moment om ervoor te gaan?

1. Zeldzaam

Je ziet het misschien zelf wanneer je er een gaat zoeken: de Twingo RS kom je niet veel tegen. Daar is ook een reden voor, want volgens bepaalde bronnen zijn er minder dan 15.000 exemplaren van gebouwd, verdeeld over twee ‘fases’. De facelift bracht trouwens geen technische aanpassingen.

2. Gordini, maar enkel door de looks

De Twingo RS kende een paar speciale reeksen, zoals de Gordini of de Red Bull Racing RB7. In beide gevallen gaat het gewoon om esthetische aanpassingen of een verbeterde afwerking. Jammer… Een gewone basisversie voor minder geld lijkt dus de voorkeur weg te dragen, tenzij je echt een verzamelaarsobject wil.

20210903113847ren2.jpg

3. Ouderwets rijgedrag

De 1,6-liter die Renault Sport heeft herzien ontwikkelt 133 pk en 160 Nm zonder een spoortje van een turbo. De prestaties vereisen dus betrokkenheid van de bestuurder, die de motor met behulp van de vijfversnellingsbak in de toeren moet houden. Een behandeling die de viercilinder trouwens met graagte aanvaardt. Wees ook niet verrast als je hem hoort brullen op de snelweg: de versnellingsbak is heel kort gespreid.

4. Stevige en toegankelijke motor… op één detail na

Deze motor van een oudere generatie is robuust. Op fora wordt slechts zelden gewag gemaakt van pannes en herstelkosten zijn nooit hoog. Toch is er één uitzondering: de driehoeken van de voorwielophanging verslijten snel.

5. Steeds duurder?

Als de Twingo RS je wel iets lijkt, moet je je gaan haasten, want je bent niet alleen. Reken vandaag op een 6.000 tot 8.000 euro voor een exemplaar in zeer mooie staat, en tot meer dan 10.000 euro voor een smetteloze Gordini of Red Bull.

20210903113847ren3.jpg

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ