Jean-Francois Christiaens

10 SEP 2021

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann‑Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

1. Ga niet af op het uiterlijk

Heel wat exemplaren zijn zonder gewetensbezwaren gerestaureerd om een fors geroest koetswerk te maskeren met behulp van een mooie lak. Inspecteer elk hoekje en kantje, en neem indien nodig een kenner mee.

2. Traag maar betrouwbaar

Heel de mechaniek van de Type 14 komt van de Kever, te beginnen bij de motor. Dat betekent dat je afhankelijk van het modeljaar een 30 tot 50 pk ter beschikking hebt… Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de luchtgekoelde viercilinderboxer goed gekend is bij specialisten. Indien correct onderhouden is hij onverwoestbaar, en hij is ook eenvoudig te onderhouden.

3. Hoe trager hoe duurder?

Voor de prijs weegt de look veel zwaarder door dan de prestaties. De oudere modellen van voor 1960 staan geregeld te koop voor meer dan 30.000 euro. Je kan daar bijna 10.000 euro afhalen door voor een latere versie te kiezen. Verrassend genoeg brengt een cabrio niet veel meer op dan een coupé. Die werd vooral veel gekocht in de VS en zondigt door een iets minder zuivere lijn. Je moet in elk geval eenvoudig het model van je dromen kunnen vinden, want er zijn van 1955 (1957 voor de cabriolet) tot 1974 bijna een half miljoen exemplaren gebouwd van de Type 14 (waaronder een aantal die in Brazilië zijn geassembleerd).

4. Let op je banden

Met de motor in achteroverhang en een vrij basic onderstelafstemming is het rijgedrag van de Karmann-Ghia ver verwijderd van de huidige normen. En als de achteras uitbreekt heb je niet veel pk’s ter beschikking om die vervelende positie op te vangen. Een voertuigbeheersingscursus is aangeraden, anticiperen is vereist en het is belangrijk dat je banden (en schokdempers) van goede kwaliteit zijn.

5. Verwar hem niet met de Type 34

De Type 34 is geen evolutie van de Type 14 maar wel een “high-end”-versie. De Type 34 was even duur als twee nieuwe Kevers en werd een flop: van 1962 tot 1969 zijn er minder dan 50.000 exemplaren van verkocht. Je herkent hem aan zijn veel strakkere lijnen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Advertentie
Advertentie
Advertentie