De huidige Audi A5 met verbrandingsmotor krijgt binnenkort een volledig elektrische tegenhanger, en niet zomaar één. Gernot Döllner, de huidige CEO van Audi, liet namelijk weten dat dit model deel uitmaakt van “de grootste verandering in de geschiedenis van het merk”. Maar wat betekent dat concreet, en hoe zal dat er in de praktijk uitzien?
De volledig elektrische variant van de nieuwe Audi A5 zal zich op vlak van design duidelijk onderscheiden van de huidige modellen uit Ingolstadt. Het exterieurdesign zou namelijk rechtstreeks geïnspireerd zijn op dat van het Concept C, dat in september 2025 werd voorgesteld. Audi keert daarmee terug naar zijn roots, met eenvoudige en duidelijk herkenbare lijnen. Ook binnenin staat er verandering op til: het “feest” van grote schermen lijkt stilaan voorbij. Ze blijven wel aanwezig, en zullen waarschijnlijk nog steeds een groot deel van het interieur domineren, maar fysieke knoppen en klassieke bedieningsorganen zouden opnieuw hun plaats krijgen in de elektrische Audi A4 (of wordt het A5?).

Een volledig nieuwe auto op een gloednieuw platform
Op technisch vlak zal de elektrische variant van Audi’s berline (en mogelijk ook break?) niet gebouwd worden op hetzelfde platform als zijn grote broer, de A6 e-tron. In plaats daarvan komt hij op het gloednieuwe SSP-platform, een schaalbare architectuur ontwikkeld voor de hele Volkswagen-groep. Dat platform zal onder andere ook gebruikt worden voor de toekomstige elektrische Golf of ID. Golf. SSP is niet alleen voorzien van een 800V-boordsysteem, maar ook van een volledig nieuwe elektronische architectuur die werd ontwikkeld in samenwerking met Rivian. Kortom: dit platform moet technologisch helemaal mee zijn. En dat zal ook nodig zijn om te kunnen concurreren met toekomstige rivalen zoals de BMW i3 en de elektrische Mercedes C-Klasse, die allebei beloven uit te pakken met indrukwekkende prestaties op vlak van rijbereik en laadsnelheid.

A4 of A5 e-tron? Hoe dan ook nog niet voor meteen…
De grote vraag blijft wanneer deze volledig elektrische versie van de Audi A5 zal worden voorgesteld. Eén ding is zeker: het zal niet meteen zijn. Audi moet eerst nog de nieuwe Q7 en Q9 onthullen, samen met een volledig nieuw elektrisch instapmodel. En dan is er ook nog de productieversie van het veelbesproken Concept C, naast enkele sportieve nieuwkomers met RS-badge. De elektrische Audi A4 zal dus pas op zijn vroegst eind 2027, of zelfs pas in 2028, het levenslicht zien. Dus ruim na de BMW i3 en de elektrische Mercedes C-Klasse! Hopelijk slaagt Audi erin om zijn achterstand goed te maken met een écht overtuigend product. Eén ding blijft voorlopig in elk geval onduidelijk: de naam. Wordt het A4 of A5 e-tron? Door de vele naamswijzigingen bij Audi de afgelopen jaren zijn we even het spoor bijster…












