Welke carrosserievorm biedt het meeste rijplezier, het beste comfort, de meeste veelzijdigheid en vooral de grootste autonomie? Kortom: kies je beter voor een elektrische break of een SUV? Om die vraag te beantwoorden, selecteerden we twee bijna identieke modellen, behalve dat de ene net iets hoger op zijn poten staat dan de andere…
Twee elektrische auto's met slechts enkele centimeters verschil
De Audi A6 Avant e-tron en Polestar 3 liggen dichter bij elkaar dan je zou verwachten, zeker qua afmetingen. Los van hun logischerwijs verschillende designs, meet de Duitse break 4,928 m lang, 1,923 m breed en 1,527 m hoog. De Chinees-Zweedse SUV is dan weer 4,9 m lang, 1,968 m breed en "slechts" 1,614 m hoog. Met andere woorden: hoewel het om een SUV en een break gaat, bedraagt het verschil slechts 28 mm in lengte, 45 mm in breedte en 87 mm in hoogte! Die 87 mm zitten quasi volledig in de bodemvrijheid.
De grens tussen break en SUV vervaagt dus steeds meer, zeker in het elektrische tijdperk. Dat komt doordat elektrische breaks iets hoger worden door de batterijen in hun vloer, terwijl SUV’s juist lager worden om hun aerodynamica te verbeteren. In beide gevallen met hetzelfde doel: een zo groot mogelijke actieradius.



Alleen een verschil op stijlniveau?
Binnenin is het onderscheid tussen onze twee rivalen iets duidelijker, vooral qua stijl. Het interieur van de Polestar is bekleed met eigenzinnige gerecycleerde materialen die typisch zijn voor het merk en voor een unieke sfeer zorgen. Het geheel oogt ook iets minimalistischer, met een meer verticale dashboardopbouw. De Audi biedt een gelijkaardige afwerkingskwaliteit, assemblage en materiaalkeuze, maar gaat voor een meer klassieke aanpak. Het dashboard is daarnaast horizontaal opgebouwd en nog rijkelijker voorzien van schermen!


Verticaliteit versus horizontaliteit
Op technologisch vlak draait alles eveneens rond de digitale ervaring, zowel bij het Duitse als het Chinees-Zweedse model. Al hanteren ze elk een iets andere filosofie. De Audi A6 Avant e-tron beschikt over een gebogen dubbel OLED-display van 11,9 en 14,5 inch. Dat brede digitale display kan aangevuld worden met een head-up display en zelfs een optioneel passagiersscherm van 10,9 inch! De Polestar 3 moet het stellen met een kleiner digitaal instrumentenpaneel van 9 inch, dat eveneens aangevuld kan worden met een optioneel head-up display. Zijn centrale display meet, net als bij de Audi, 14,5 inch, maar is verticaal gemonteerd in plaats van horizontaal.
Beide modellen beschikken ook bijna uitsluitend over digitale bedieningselementen, met als enige fysieke knop een draaiknop voor het volume van het infotainmentsysteem. Voor elke andere handeling moet je via het centrale scherm aan de slag. Gelukkig zijn beide systemen eenvoudig te begrijpen, te bedienen en ondersteunen ze draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Maar toch: in de Polestar zijn er meestal meer stappen nodig voor dezelfde acties, al zijn de knoppen op het scherm wel groter en daardoor makkelijker te raken. Resultaat: ondanks de extra schermen in de Audi, scoren beide modellen vrij gelijk op vlak van digitale bediening en gebruiksvriendelijkheid.



Meer kofferruimte of meer beenruimte achterin?
Ook qua binnenruimte en leefcomfort staan de Audi A6 Avant e-tron en Polestar 3 vrijwel op gelijke hoogte. De Duitser heeft een wielbasis van 2,95 m, terwijl de Polestar met zijn 2,985 m net iets meer ruimte creëert. Dat resulteert in een tikkeltje meer beenruimte achterin de SUV, al is het interieur van de Audi ook al ruim genoeg. Wat de kofferruimte betreft, haalt de A6 Avant e-tron het dan weer met een volume van 502 tot 1.422 liter, tegenover 484 tot 1.411 liter voor de Polestar 3. De SUV heeft wel een frunk van 32 liter, wat iets meer is dan de 27 liter van de break. Als we alles optellen, frunk inbegrepen, en rekening houden met de toch al ruime tweede zitrij, neemt de Duitser een heel kleine voorsprong.



Tot 500 kW voor de Polestar 3…
Hoewel ze zowel uiterlijk als interieurmatig sterk op elkaar lijken, verschilden de Audi A6 Avant e-tron en Polestar 3 technisch toch nog wat... al verandert dat binnenkort! Tijdens onze eerste vergelijking rustte de SUV nog op een 400V-platform, maar dat is intussen verleden tijd. Hij krijgt voor modeljaar 2026 een verdubbeling van zijn spanning, nieuwe batterijen én een herwerkte achterste motor. De Polestar 3 is nu beschikbaar in drie configuraties: met één of twee motoren, met vermogens van 245 kW (333 pk) en 480 Nm tot 500 kW (680 pk) en 870 Nm! Daardoor sprint hij van 0 tot 100 km/u in 6,5 tot 3,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 210 tot zelfs 230 km/u in zijn krachtigste versie. De SUV kan worden uitgerust met een batterij van 92 of 106 kWh. De eerste zorgt voor een WLTP-actieradius tot 593 km, de tweede voor maximaal 635 km. De versie met één motor en de grote batterij, goed voor meer dan 700 km autonomie, is voorlopig verdwenen uit het aanbod… Maar misschien komt die later wel terug?

… en 720 km rijbereik voor de Audi A6 Avant e-tron
Aan de kant van Ingolstadt biedt de A6 Avant e-tron een configuratie meer aan. Ook deze break is beschikbaar met één of twee motoren, en zijn vermogen varieert van 210 kW (286 pk) tot 405 kW (551 pk) voor de S6 e-tron met de launch control geactiveerd. Dat resulteert in een 0-100 km/u in 6 tot 3,9 seconden. De topsnelheid varieert van 210 tot 240 km/u, afhankelijk van de aandrijflijn. Er is keuze tussen een batterij van 83 of 100 kWh. Met de eerste haalt hij tot 598 km rijbereik; met de tweede klimt dat tot 720 km WLTP in de Performance-versie. Hier is er dus een duidelijk voordeel voor Audi!

800V voor beide modellen!
Ook op vlak van laden zijn de break en SUV nu bijna gelijk. Dankzij het 800V-platform laadt de Duitser standaard met 11 kW (AC) en tot 270 kW (DC), behalve in de instapversie. Die laatste, met een kleinere batterij, is beperkt tot 225 kW (DC). In alle gevallen laadt de Audi A6 Avant e-tron van 10 tot 80% in minimum 21 minuten. Niet slecht, maar de Polestar 3 doet het nu nog beter! Die accepteert tot 310 kW, of zelfs 350 kW met de 106 kWh-batterij. Daardoor klokt ook hij een laadbeurt van 10 tot 80% af in slechts 22 minuten, in plaats van een halfuur bij het oude model.
Op een paar kilometer rijbereik en één minuut laadtijd na zijn de Audi A6 e-tron en Polestar 3 bij gelijke motorisatie dus quasi even efficiënt. Toch bereikt de Audi zulke prestaties met iets kleinere batterijen, waardoor hij alweer een héél klein streepje voor krijgt.

Net iets dynamischer of net iets comfortabeler
Uiteindelijk is het vooral op vlak van rijgedrag dat de Audi A6 Avant e-tron en Polestar 3 verschillen. Al is het ook hier weer detailwerk... De ene heeft een iets directere en preciezere besturing met een rijgevoel dat meer richting achterwielaandrijving neigt. De andere, met luchtvering, is dan weer veelzijdiger: hij absorbeert oneffenheden beter in comfortmodus, al controleert hij de koetsbewegingen niet beter in dynamische omstandigheden. Kortom: ondanks zijn gewicht tussen 2.403 en 2.627 kg is de Polestar 3 net dat tikkeltje dynamischer, terwijl de Audi A6 Avant e-tron (2.110 tot 2.335 kg) meer comfort biedt. Wel noteren we iets meer rolgeluiden in de Audi. Daartegenover staan dan weer duidelijke windgeluiden bij de SUV op de snelweg, afkomstig van de spiegels, wat het comfort op lange ritten net iets meer verstoort. Jammer…

Wat kosten de Audi A6 Avant e-tron en Polestar 3 in 2025 in België?
De prijzen van de Audi A6 Avant e-tron starten momenteel tussen 66.550 euro en 101.550 euro voor de krachtigste S6-versie. De vernieuwde prijzen van de elektrische SUV van Chinees-Zweedse makelij zijn helaas nog niet gekend. Tot nu toe begon de Polestar 3 bij 79.800 euro en liep op tot 93.400 euro voor de Long range Dual motor met Performance Pack. Vergelijken we de motorisaties, dan was de oude Polestar 3 met meer dan 700 km bereik ongeveer 1.350 euro duurder dan de break met de grootste autonomie. Maar in hun krachtigste uitvoeringen was de Polestar 3 maar liefst 8.150 euro goedkoper dan de Audi S6 Avant e-tron! De SUV biedt bovendien meer standaarduitrusting en goedkopere opties. Voordeel voor Polestar, dus, op voorwaarde dat modeljaar 2026 niet (veel) duurder wordt.

Verdict
Zonder 800V-platform had de Polestar 3 het duel tegen de Audi A6 Avant e-tron verloren vanwege de tragere laadtijden. Maar dankzij de recente updates zijn beide modellen nu op vrijwel elk vlak aan elkaar gewaagd! Als we mogen kiezen, zouden we toch onze spaarpot aanspreken voor de Audi A6 Avant e-tron, die net iets veelzijdiger, comfortabeler en zuiniger is. Maar we begrijpen perfect waarom sommigen de uitstraling, het iets dynamischere rijgedrag en het aantrekkelijkere prijskaartje van de Polestar 3 verkiezen. Eén ding staat vast: de grens tussen break en SUV is nog nooit zo dun geweest als in het tijdperk van de elektrische auto…