Eén ding is zeker: de Performance-versie van de Polestar 3 is niet de ideale keuze voor wie alleen maar verre reizen plant. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de nadruk op sportiviteit en rijplezier. Maar is hij desondanks in staat om tot 567 km te halen op een volle batterij, zoals Polestar beweert?
De Polestar 3 is allesbehalve een compacte elektrische SUV. Met een lengte van 4,9 meter, een breedte van 1,968 meter, een hoogte van 1,614 meter en een wielbasis van 2,985 meter is het duidelijk dat hij mikt op gezinnen en langere ritten, zelfs in Performance-trim. Die variant verhoogt het vermogen van de twee elektromotoren tot 380 kW (517 pk) en 910 Nm koppel. De aandrijving verloopt via vier wielen, met iets meer kracht op de achteras. Zo sprint de 2,6 ton zware SUV van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Gelukkig heeft hij ook een grote batterij van 111 kWh, waarvan 107 kWh bruikbaar is. Daarmee claimt Polestar een WLTP-rijbereik tot 567 km.



Een ruim, maar niet recordbrekend rijbereik
Tijdens onze testrit met de Polestar 3 Long range Dual motor met Performance Pack registreerden we een gemiddeld verbruik van 20,5 kWh/100 km. Die waarde werd gemeten over een afstand van ruim 520 km, met een mix van stadsverkeer, autosnelweg en buitenwegen. Dat ligt lager dan de minimumwaarde van 21,9 kWh/100 km die Polestar zelf opgeeft. Toch komt het reële rijbereik op basis van die meting “slechts” uit op zo’n 541 km per volle batterij. Dat is netjes, maar toch minder dan de geclaimde 567 km volgens de WLTP-norm.
Tijdens een andere, meer stedelijke testrit van ongeveer 40 km wisten we ons verbruik zelfs te drukken tot 16,4 kWh/100 km. Indien we dat gemiddelde over een volledige lading hadden kunnen aanhouden, was een theoretisch rijbereik van bijna 677 km haalbaar geweest! Belangrijk detail: de weersomstandigheden tijdens de test waren ideaal, met temperaturen rond de 20 graden.

Laden blijft een aandachtspunt
Eén ding is duidelijk: met zijn grote batterij kan de Polestar 3 heel wat kilometers afleggen voor je moet bijladen. Het probleem zit hem eerder in het laden zelf. De SUV is namelijk gebouwd op een 400V-architectuur, wat tegenwoordig minder efficiënt is dan de snellere 800V-systemen van sommige concurrenten. Hoewel hij een piekvermogen van 250 kW haalt aan een DC-snellader, duurt het nog steeds minstens 30 minuten om van 10 naar 80% op te laden. In de praktijk duurt het meestal iets langer.
Wie op reis vertrekt met de Polestar 3 zal dus een keuze moeten maken: vaker kort laden, of minder stoppen maar wat meer geduld hebben bij elke laadbeurt.