of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: BMW iX3 (2026), echt een grote sprong voorwaarts

Aanbod
{"fr":"BMW iX roulant sur route panoramique bordée de montagnes, ciel nuageux en arrière-plan.","nl":"BMW iX rijdt op een panoramische weg omgeven door bergen, met bewolkte lucht."}
{"fr":"La BMW i5 électrique noire roulant sur une route sinueuse et panoramique.","nl":"De zwarte elektrische BMW i5 rijdt op een bochtige panoramische weg."}
1/17

Test: BMW iX3 (2026), een grote sprong voorwaarts

Test: BMW iX3 (2026), echt een grote sprong voorwaarts

Net als 60 jaar geleden belooft BMW dat zijn Neue Klasse het begin is van een nieuw tijdperk. Maar is dat echt het geval? Het antwoord van achter het stuur van de nieuwe iX3!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

18 December 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Het is niet de eerste keer dat BMW ons een Neue Klasse voorschotelt. In de jaren ‘60 lanceerde het Duitse merk namelijk al een nieuw gamma onder dezelfde noemer. Deze reeks van nieuwe modellen zette de nieuwe standaard en bevestigde het imago van BMW. Lukt het de Münchenaars opnieuw om aan de top van de autowereld te komen in het elektrische tijdperk? Het antwoord aan boord van het eerste model van deze fameuze Neue Klasse van de 21e eeuw: de nieuwe BMW iX3 2026.

Design - BMW iX3

Zichtbare vernieuwing

De iX3 luidt een grote vernieuwing in bij BMW, en dat is te zien! Het Beierse merk heeft alleen het beste van wat het momenteel doet overgehouden, en de rest van tafel geveegd. Zelfs de gigantische niergrille van sommige andere modellen zijn verdwenen, en vervangen door verticale elementen, geïnspireerd op de modellen van vroeger. Dat belooft veel! Toch is dit niet de eerste keer dat we de nieuwe BMW iX3 zien. Hij lijkt namelijk sprekend op de Vision Neue Klasse X uit maart 2024. Hij neemt dezelfde minimalistische stijl over, terwijl de grille rechtstreeks verwijst naar de eerste Neue Klasse uit de jaren ‘60. Dat geeft de BMW iX3 een zekere présence op de weg, zonder buitensporig groot te zijn. Met zijn lengte van 4,782 m, zijn breedte van 1,895 m en zijn hoogte van 1,635 is het geen kleine auto, maar hij is wel smaller en lager dan de klassieke X3 met verbrandingsmotoren.

Hogere kwaliteit

Het interieur van de iX3 is ook praktisch identiek aan dat van de Vision Neue Klasse X. Het is minimalistisch en is bekleed met nieuwe materialen die milieuvriendelijker zijn, maar vooral ook van een (zeer) goede kwaliteit! De kwaliteitsindruk is zelfs een stuk hoger dan aan boord van de nieuwste klassieke X3. En dat geldt zowel voor- als achteraan. Hier en daar vind je nog harde plastics, maar enkel aan het onderste deel van het interieur.

 

Wat echter volledig verdwenen is aan boord van de nieuwe BMW iX3, zijn de glanzend zwarte plastic elementen die altijd voor storende reflecties zorgen en razendsnel stof en vingerafdrukken aantrekken. Geweldig! Daarnaast valt er gewoonweg niets aan te merken op de assemblage van het geheel. Het voelt echt aan als een elektrische SUV van BMW, en vooral eentje uit de hogere regionen van het gamma. Dat heeft hij niet enkel te danken aan de materialen, de afwerking en de kwaliteit van het interieur, maar ook aan de technologie aan boord van de nieuwe iX3…

BMW iX7 geparkeerd op oprit met zonsondergang op de achtergrond. Elektrische BMW iX geparkeerd voor een modern huis met uitzicht op de zee, blauwe lucht.
Advertentie

Gebruiksgemak - BMW iX3

Knoppen moesten plaatsmaken voor schermen…

Zoals in het merendeel van de nieuwe auto’s hebben de fysieke bedieningsknoppen plaatsgemaakt voor grote schermen aan boord van de nieuwe BMW iX3. Maar het zijn geen gewone schermen. Centraal op het dashboard heeft het aanraakscherm van de Duitse SUV een doorsnede van 17,9 inch en een trapeziumvorm. Het scherm zit verrassend dichtbij de voorste passagiers en is niet enkel zeer gemakkelijk in gebruik, maar het reageert ook extreem snel. BMW heeft voor deze atypische vorm gekozen om bepaalde snelkoppelingen dichterbij de bestuurder te kunnen brengen, zoals die voor de rijhulpsystemen. Goed gevonden! Het scherm verbindt ook draadloos met Apple CarPlay en Android Auto, maar het meest bijzondere aan het infotainment van de nieuwe iX3 is wel het Panoramic Vision-display!

… maar het zijn wel heel goede schermen!

Deze nieuwe generatie digitale weergave bestaat in feite uit een reeks schermen die worden weerspiegeld op de voorruit, met een totaal formaat van maar liefst 43 inch! Naast de essentiële info voor de bestuurder beschikt het Panoramic Vision-scherm over 3 standaardconfiguraties en een individuele indeling. Daarmee krijg je een reeks aanpasbare zones. Het is bijzonder praktisch en aangenaam in gebruik, en je kan vrijwel alles op het brede scherm zetten: de navigatie, de multimedia, de buitentemperatuur en zelfs de gegevens van de boordcomputer. En dankzij de hoge plaatsing van het Panoramic Vision-scherm heb je geen head-up display meer nodig.

 

Je kan het scherm trouwens ook rechtstreeks vanaf het stuurwiel bedienen dankzij enkele handige knoppen. Ze voelen in ieder geval beter aan dan haptische toetsen. En over knoppen gesproken: wat meer fysieke bedieningen hadden niet misstaan aan boord van de nieuwe BMW iX3, bijvoorbeeld om snel van rijmodus te wisselen. Maar dan beginnen we te muggenziften, want de iX3 is bijzonder aangenaam om in te vertoeven, zowel voor- als achteraan!

Een echte gezins-SUV

De nieuwe BMW iX3 heeft een wielbasis van 2,897 m, waarmee hij zijn passagiers, zowel de voorste als de achterste, een uitstekende zitruimte biedt. Vier (lange) volwassenen passen comfortabel aan boord. Zoals vaker is de achterbank vooral bedoeld om twee mensen comfortabel te laten zitten in plaats van drie. Het middelste plaatsje is vooral geschikt voor noodgevallen.

 

De koffer van de BMW iX3 2026 is ook ruim: 520 liter onder de hoedenplank met 5 zitplaatsen, tot 1.750 liter tot aan het dak met de achterbank neergeklapt. En de rolhoes van de bagageruimte kan zeer gemakkelijk worden opgeborgen onder de koffervloer. Maar dat is nog niet alles: onder de motorkap van de iX3 zit nog een frunk van 58 liter, groot genoeg om de laadkabels in op te bergen, plus nog een kleine tas. Met beide laadruimtes opgeteld kom je aan een volume dat groter is dan in een BMW X5 PHEV of een iX, en zelfs groter dan de X3 met verbrandingsmotor! Toegegeven, de iX3 is niet de meest praktische SUV in zijn klasse, maar ruim genoeg is hij wel. Maar meest indrukwekkende zijn toch zijn specificaties op het gebied van autonomie en laadvermogen…

Moderne BMW-interieur met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel. Ruime kofferbak van een BMW iX met neerklapbare achterstoelen en Duitse kentekenplaat. Moderne auto-interieur met stijlvolle lederen achterbank en veiligheidsriemen.
Advertentie

Rijervaring - BMW iX3

345 kW (469 pk), 645 Nm en meer dan 800 km autonomie voor de BMW iX3

In eerste instantie is de nieuwe BMW iX3 enkel leverbaar als 50 xDrive. Andere varianten met minder, maar ook meer vermogen zullen stukje bij beetje aan het gamma worden toegevoegd. Dat betekent dat de Duitse SUV momenteel altijd beschikt over twee elektromotoren, die samen hun 345 kW (469 pk) en 545 Nm verdelen over de vier wielen. Daarmee sprint de iX3 in 4,9 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u! De 50 xDrive krijgt ook altijd een gigantische batterij van 108,8 kWh netto, waarmee de BMW iX3 een maximale WLTP-autonomie van maar liefst 805 km haalt! En dat is nog niet het gekste. Deze actieradius is namelijk niet enkel theoretisch… het is zelfs mogelijk om hem in de praktijk te benaderen, of zelfs te overschrijden!

XXL-autonomie die ook haalbaar is in de praktijk

BMW heeft ons goed laten rijden tijdens deze eerste test. We hebben namelijk meer dan 300 km afgelegd met de nieuwe iX3 2026, zowel in de bergen als in de stad en op de snelweg. En hoewel we die kilometers tussen Marbella en Malaga hebben afgelegd, bleef het kwik steken tussen de 7 en 16 graden. Na dit lange uitje hadden we ongeveer de helft van de batterij verbruikt, met een gemiddeld verbruik van 15,7 kWh/100 km en een minimum van amper 12,9 kWh/100 km. Met andere woorden: precies het verbruik dat BMW officieel aankondigt van 15,1 tot 17 kWh/100 km! We hebben ons geen moment ingehouden en zouden gemakkelijk meer dan 600, of zelfs bijna 700 km hebben kunnen afleggen op een volle batterij. Met een zachte rechtervoet hadden we zelfs 850 km rijbereik gehaald!

Ultrasnel laden = zeer korte laadpauzes

Daar houdt het goede nieuws nog niet op. De BMW iX3 kan namelijk niet enkel zeer lang rijden zonder te moeten bijladen, maar ook de laadbeurten zelf hoeven niet lang te duren! De Duitse SUV heeft namelijk een 800 V-architectuur waarmee hij tot 400 kW kan incasseren aan de laadpaal. Snelladen van 10 tot 80% duurt daarmee slechts 21 minuten. BMW zegt dat je zelfs tot 372 km autonomie kan recupereren in slechts 10 minuten tijd. Range anxiety staat dus niet in het woordenboek van de nieuwe iX3. We konden onze ogen haast niet geloven toen we op het Panoramic Vision-scherm zagen hoe ver we nog konden rijden met het resterende batterijniveau. En het is niet enkel op het gebied van actieradius en opladen dat BMW zijn beloften heeft waargemaakt.

In balans, zowel qua dynamiek…

De BMW iX3 is een auto die op elk vlak perfect in balans is. De zitpositie is perfect en uitgebreid instelbaar, al hadden we graag het stuur nog iets hoger kunnen zetten. Maar dan zou het misschien in de weg hebben gezeten van het Panoramic Vision-display. Het is een goed compromis, dus. Opvallend is dat het stuur van de iX3, ondanks zijn vreemde vorm, goed in de hand ligt. Het is dan ook een stuk dunner dan we van BMW gewend zijn. Helaas is het niet bijzonder communicatief, maar de iX3 heeft een precieze voortrein die scherp blijft insturen. Met zijn 345 kW (469 pk) en 645 Nm heeft hij ook geen gebrek aan vermogen. Maar ondanks een krachtigere achterste motor blijft hij altijd perfect stabiel en in balans. Zelfs als je hem tot het uiterste drijft, zijn onder- of overstuur simpelweg afwezig. De nieuwe elektrische SUV van BMW houdt ook zijn koetswerk uitstekend onder controle. Het resultaat is een auto die veel rijplezier biedt, toch zeker voor een elektrische SUV van 2.360 kg die niet per se sportief wil zijn.

… als qua comfort

Helaas moest de ophanging van de BMW iX3 eerder stevig dan soepel zijn om het koetswerk vlak te kunnen houden in de bochten. Echt oncomfortabel wordt het gelukkig nooit. Bovendien compenseert de iX3 het met een goede geluiddemping en een aandrijflijn die van nature al geruisloos is. Er is ook een echte éénpedaalmodus. De regeneratieve remwerking varieert afhankelijk van de rijmodus, maar je kan het ook instellen via het centrale display. Flippers aan het stuur zouden nog gemakkelijker zijn geweest, maar die ontbreken helaas. En er is nog iets op het vlak van rijden dat de iX3 het (veel) beter doet dan zijn concurrenten: autonoom rijden!

De BMW iX3 kan volledig autonoom rijden! Of toch op de snelweg

De nieuwe elektrische SUV van BMW is namelijk in staat om, en heeft vooral de toelating om volledig autonoom te rijden op de snelweg. Dankzij de Highway Assistant, die je tot 130 km/u kan inschakelen, is het zelfs niet meer nodig om je handen aan het stuur te houden. De iX3 neemt alle taken op zich, inclusief het wisselen van rijstrook als dat nodig is. Daarvoor vraagt hij wel een bevestiging van de bestuurder, maar een simpele blik naar de juiste zijspiegel volstaat. Het nieuwe systeem blijft echter een autonome rijhulp op niveau 2. Dat betekent dat de bestuurder nog steeds als enige verantwoordelijk is en aandachtig moet blijven voor het geval dat. Je mag dus (voorlopig) niet je smartphone bovenhalen, een film kijken of even je ogen sluiten. Tijdens onze test moesten we af en toe overnemen, maar deze interventies bleven zeldzaam. We waren dus echt onder de indruk van het nieuwe systeem.

BMW iX rijdt op kronkelige bergweg, heldere lucht op de achtergrond. Grijze BMW iX op een kronkelende bergweg onder een bewolkte hemel. Grijze BMW iX rijdt op bergweg, dynamisch en stijlvol achteraanzicht.
Advertentie

Budget - BMW iX3

Hoeveel kost de nieuwe BMW iX3 in België?

De BMW iX3 is nu al te bestellen in België en kost minstens 69.900 euro als 50 xDrive. Het tweede uitrustingsniveau kost 3.870 euro extra, terwijl de topuitvoering verkrijgbaar is vanaf 76.520 euro. BMW geeft de iX3 daarnaast niet enkel een rijkelijke basisuitrusting, maar ook de opties zijn beperkt gebleven in aantal en in prijs. De Highway Assistant kost namelijk ‘slechts’ 1.050 euro om het 4 jaar te kunnen gebruiken. Dat is een stuk goedkoper dan de 3.800 tot wel 7.500 euro die een bepaald Amerikaans merk vraagt… De prijs van de BMW iX3 die we hebben getest, kwam uit op 85.000 euro. Met een vanafprijs van minder dan 70.000 euro is de nieuwe iX3 zelfs minder duur dan een X3 PHEV. De eerste exemplaren voor klanten rollen echter pas in maart 2026 van de productielijn in Hongarije, in een fabriek die niets van fossiele energie gebruikt.

Verdict - BMW iX3

De BMW iX3 2026 is misschien niet de beste SUV op het vlak van comfort of rijdynamiek. Maar hij biedt een zeer mooie balans en blinkt vooral uit qua autonomie, laadsnelheid en rijhulpsystemen. Een echte revolutie zouden we het niet noemen, want hij brengt niets volledig nieuws met zich mee. Maar het is wel een grote stap in de goede richting voor BMW en voor de sector in het algemeen. Het Duitse merk heeft vrijwel al zijn beloften kunnen waarmaken, met een auto die tot in de puntjes is uitgedacht en ontwikkeld. De iX3 biedt daarmee alle voordelen van een elektrische auto, zonder de nadelen ervan. Akkoord, hij is niet goedkoop, maar voor wat hij te bieden heeft, is hij ook niet verschrikkelijk duur. De prijs ligt perfect binnen onze verwachtingen, iets wat steeds zeldzamer wordt vandaag de dag… Kortom: de nieuwe BMW iX3 is misschien wel de beste elektrische auto op de markt. Of toch zeker de meest evenwichtige en overtuigende.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een BMW iX3 of vergelijkbare auto

BMW

iX3

49 895 €

2023

38 311 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

iX3

53 899 €

2024

12 211 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

iX3

46 899 €

2023

54 389 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

iX3

54 899 €

2023

10 759 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Beliën Neerpelt

Neerpelt

date

Car-Pass

BMW

iX3

54 899 €

2024

23 560 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Beliën Neerpelt

Neerpelt

date

-

BMW

iX3

39 900 €

Nieuw Nieuw

2022

59 090 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

-

BMW

iX3

64 950 €

2024

7 425 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Meerschman Aalst

Aalst

date

Car-Pass

BMW

iX3

38 900 €

2022

73 388 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

Davo Tongeren

Tongeren

date

Car-Pass