Bruno Wouters

5 FEB 2012

Nieuwe stadskoning?

Het is allemaal een kwestie van interpretatie! Een paar dagen geleden waren we met onze scooter bij -5° onderweg naar de luchthaven om in Barcelona de nieuwe MBK te testen, en we dachten werkelijk, hoe gek kunnen we wel zijn? Enkele uurtjes later was het 10° warmer, stond de MBK Oceo op de Passeig de Gràcia, waren we van wat tapas aan het genieten bij Tapa Tapa op een steenworp van de Casa Batlló, en dachten we plots dat het leven toch zo mooi is, en dat het uurtje in de vrieskou op onze scooter toch de moeite waard was.


Barcelona blijft een boeiende stad, en een droomterrein om er de MBK Oceo 125, de tweelingbroer van de Yamaha Xenter, te ontdekken. Dit model werd ontworpen in Italië en gebouwd in China en beschikt over een pak troeven, op papier althans. Hij werd specifiek ontworpen voor het stadsverkeer en gebruikers van dertig jaar en meer, maar in het bijzonder ook voor onervaren piloten. U hebt het al begrepen, hier staan comfort en prijs centraal voor een dagelijks gebruik met als hoofddoel om de steeds langer wordende files te ontwijken. Op basis van die doelgroep moest enkel nog uitgemaakt worden wat de precieze verwachtingen waren. De gebruikers van dit soort scooters zijn op zoek naar stabiele modellen die vlot met kasseien, tramsporen en putten uit de stadskern om kunnen gaan. Ze willen ook gemakkelijk kunnen parkeren, niet echt een probleem bij ons, maar dat is een heel ander verhaal in Rome, Parijs of Madrid. Daarnaast moet er ook voldoende plaats zijn voor een grote zak of zelf een six pack aan de voeten, stevige acceleraties en een doeltreffend remsysteem.

Nieuw !

Om aan die specifieke eisen te voldoen is MBK voor het chassis, de motor en de ophanging volledig van nul begonnen. De watergekoelde motor is voorzien van vier kleppen en een elektronische injectie. Het chassis kreeg ook de nodige aandacht. Dit is de eerste "kleine" scooter met een monocross vering, zoals op de T-Max, maar er zijn natuurlijk minder aantrekkelijke referenties dan dat! De progressieve schokdemper zorgt in theorie voor meer comfort en een nauwkeurigere wegligging. De buizenstructuur van het kader, van het voorvork tot achteraan, laat een grote vloetplaat toe zonder negatieve invloed op de starheid van de scooter. De lateraal gemonteerde radiator maakt de kuip fijner, en het gecombineerde remsysteem doet beroep op een remschijf vooraan en een remtrommel achteraan.

Gemakkelijk

De linkerhendel bedient hydraulisch de voorrem en via een klassieke kabel de achterrem. Opmerkelijk, de rechterhendel bedient ook via een kabel rechtsreeks de voorrem. Het resultaat is een eenvoudig en zeker remsysteem. Enkel de ervaren piloot zal het systeem misschien niet ingrijpend genoeg vinden, maar dit maakt deel uit van keuzes dat MBK in die richting heeft gemaakt. De Oceo wil het leven van zijn bestuurder gewoon gemakkelijk maken, zo loopt het fijne zadel vooraan fel af om gemakkelijker voet aan grond te kunnen zetten. De positie van de centrale steun werd ook aangepast om hem gemakkelijker te kunnen gebruiken. Op het digitale dashboard kunnen we het uur, de temperatuur, snelheid, inhoud van de brandstoftank en kilometerstanden aflezen.

Nog?

Ondanks het frisse weer in Barcelona hebben we volop kunnen genieten van onze stadsrit aan het stuur van de Oceo. De comfortabele zitpositie, bijna zoals op een stoel, en de op 90° geplooide knieën laten toe om gemakkelijk te anticiperen. Het werd meteen ook duidelijk dat voet aan de grond zetten heel vlot ging, ook al is volgens ons het zadel wat te glad. De lengte van de voetplaat tussen het zadel en de kuip is net lang genoeg om er de voeten in de lengte op te plaatsen, maar veel overschot is er niet. Het mooie dashboard is overdag echter niet goed leesbaar door de weerspiegelingen. De gezonde nervositeit van de Oceo hebben we zeker op prijs kunnen stellen, zijn pittige motor en responsief weggedrag laten toe om vlotjes en met ritme door het drukke stadsverkeer te komen. De monocross-vering, dat bovendien voor een bijzonder comfortabele wegligging zorgt, is zeker niet vreemd aan dat doeltreffend weggedrag. Terug aan de Casa Batlló gaat de Oceo vlotjes op zijn centrale steun, wat zeker een troef is, maar het is dan ook de enige steun aan deze scooter.

Overtuigd?

De kleine opbergruimte onder het dashboard en onder het zadel zijn eigenlijk het vernoemen niet waard, en kunnen we de aan 165 € en in optie verkrijgbaar topcase alleen maar aanraden. Daar is wel plaats genoeg in voor onze integrale helm en handschoenen. Verder voldoet de Oceo volledig aan de eisen van de doelgroep waar hij voor ontworpen werd. Dankzij zijn uitstekende wegligging en pittige 125 cc motor is de Oceo onder alle omstandigheden echt overal op zijn gemak. Wat zijn de gebreken dan? Om eerlijk te zijn heeft de Oceo er eigenlijk geen, maar de eigenaars van de 3.190 € kostende Oceo zullen het toch niet echt zonder het windscherm (108 €) en de topcase kunnen doen. Nu enkel nog kiezen tussen het witte of zwarte model.

Advertentie
Advertentie
Advertentie