De Polestar 3 werd vorig jaar gelanceerd, maar geniet nu al van een technische update voor modeljaar 2026. Die brengt vooral een nieuwe 800 V-architectuur met zich mee, wat betekent dat de Polestar 3 2026 een pak sneller kan opladen. Met deze update heeft het Chinees-Zweedse merk besloten om ook het gamma opnieuw in te delen. Voortaan kan je kiezen tussen de Polestar 3 Rear Motor, Dual Motor en de Performance, met vermogens van 333 pk tot 680 pk en een WLTP-autonomie van 593 km tot 635 km. Welke andere premium SUV’s van ongeveer 80.000 euro kunnen hieraan tippen?
Het Duitse alternatief: BMW iX
De meest logische concurrent voor de Polestar 3 is naar onze mening de BMW iX. We hebben beide modellen zelfs al eens met elkaar vergeleken. Het zijn dan ook allebei high-end elektrische SUV’s met een bijzonder design en een sportief randje. De iX is iets duurder dan de Polestar 3, maar biedt tegelijk meer personalisatiemogelijkheden en een hoger maximaal rijbereik van meer dan 700 km. En misschien dat de hogere restwaarde het verschil in leaseprijs (deels) goedmaakt. Maar sinds zijn update heeft de Polestar een duidelijk voordeel qua laadsnelheid, bovenop zijn sterkere prijs-kwaliteitverhouding.



Iets meer luxegevoel: Mercedes EQE SUV
Als we BMW noemen als rivaal, dan moeten we ook naar Mercedes kijken. De EQE SUV speelt in hetzelfde segment als de Polestar 3, maar is binnenkort toe aan een facelift. Hij blijft achter qua autonomie (max. 616 km WLTP) en vooral qua laadsnelheid (10-80% in 32 minuten). Anderzijds is de Mercedes wel piekfijn afgewerkt, met een meer typisch “luxegevoel” dan in de Polestar. En omdat deze iteratie op zijn laatste benen loopt, geeft Mercedes regelmatig hoge kortingen op de EQE SUV, bijvoorbeeld op stockmodellen.



Betaalbaarder en even modern: Audi (S)Q6 e-tron
De Audi Q6 e-tron is recenter op de markt gekomen, en heeft dus wel een 800 V-batterij waarmee je in een dikke 20 minuten klaar bent bij de snellader. Bovendien beginnen de prijzen al onder de 65.000 euro, waardoor je je wat meer opties kan permitteren. Of misschien zelfs een sportieve SQ6 e-tron, met 517 pk en een 0-100 km/u in 4,4 seconden? Het grote ‘nadeel’ aan de Audi is dat hij minder onderscheidend is dan de Polestar… en dat je na opties niet per se goedkoper uitkomt.



Scandi-design in XXL-formaat: Volvo EX90
Ben je wel gecharmeerd van het Scandinavische design van de Polestar 3, maar heb je meer ruimte nodig? Dan kan je ook bij zustermerk Volvo aankloppen voor de EX90. Die staat op dezelfde technische basis en krijgt binnenkort dus ook een 800 V-batterij, maar biedt dankzij zijn langere en rechtere koetswerk plaats aan maximaal 7 personen. Of een gigantische koffer, als je niet zoveel passagiers moet meenemen. De prijzen liggen iets hoger dan bij Polestar, maar je krijgt er dus ook iets meer voor terug.



Het onderscheidende Britse alternatief: Lotus Eletre
Binnen hetzelfde Geely-concern van Polestar en Volvo is er nog een premiummerk met een sportieve oorsprong: Lotus. Het van oorsprong Britse sportwagenmerk bouwt nu, naast de klassieke coupé Emira, ook elektrische luxewagens. De Eletre is de grote SUV van het merk, met tot 600 km autonomie, tot 900 pk en een batterij die meer dan 400 kW kan accepteren aan de snellader. De prijzen liggen een stuk hoger (vanaf 102.900 euro), maar misschien dat een jong gebruikt exemplaar binnen budget valt. Een onderscheidende keuze voor wie liever niet dezelfde auto heeft als de buren.


