of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Spyker C8 Aileron noir avec design aérodynamique élégant et phares LED avant distinctifs.","nl":"Spyker C8 Aileron zwart met slank aerodynamisch ontwerp en opvallende LED-koplampen."}
{"fr":"Intérieur luxueux en cuir d'une voiture Spyker C8 Aileron, avec tableau de bord en aluminium poli.","nl":"Luxueus lederen interieur van een Spyker C8 Aileron met gepolijst aluminium dashboard."}
1/3

Spyker: komt het Nederlandse supercarmerk binnenkort terug?

Het verhaal van Spyker is al meermaals getekend door faillissementen, maar nu lijkt er een nieuwe wending te komen die het merk (opnieuw) uit zijn as zou kunnen doen herrijzen!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

16 Oktober 2025

Advertentie

De voorbije jaren was het Nederlandse supercarmerk Spyker volledig van de radar verdwenen na alweer een faillissement. Maar het lijkt erop dat het merk opnieuw tot leven wordt gewekt!

Spyker werd opgericht in 1999 en heeft ons enkele bijzonder begeerlijke supercars gebracht. Vooral de interieurs spraken tot de verbeelding! Denk maar aan de C8 en C8 Spyder, die zelfs meerdere generaties kenden onder de namen Laviolette, Aileron en Preliator. Het Nederlandse merk verscheen zelfs enkele jaren in de Formule 1 en was een van de eerste fabrikanten die het concept van een “super SUV” verkende, met de D12-conceptcar. Helaas begonnen daarna de moeilijkheden. Na nog enkele conceptmodellen met al even opvallende interieurs, ging het bergaf. Het merk vroeg meermaals het faillissement aan en werd even vaak nieuw leven ingeblazen… om telkens weer kopje-onder te gaan. In totaal wist de constructeur iets meer dan 250 supercars te bouwen. Maar nu lijkt het verhaal van Spyker een nieuwe wending te nemen!

Luxueus lederen interieur van een Spyker C8 Aileron met gepolijst aluminium dashboard.
Advertentie

Een einde aan een jarenlang juridisch getouwtrek

In een verklaring op zijn website meldt het merk dat “Spyker-oprichter Victor Muller en de curator van twee voormalige dochterondernemingen van Spyker een definitieve en volledige overeenkomst hebben bereikt, waarbij beide partijen afzien van alle vorderingen en aanspraken op de intellectuele eigendomsrechten van Spyker ten voordele van de boedels, die nu onherroepelijk zijn vrijgegeven. Deze overeenkomst maakt een einde aan een jarenlang juridisch getouwtrek, al is het belangrijk op te merken dat Spyker Ltd, het moederbedrijf, en haar andere dochterondernemingen niet getroffen zijn en hun activiteiten in die periode hebben voortgezet.”

Metalen Spyker-embleem op motorkap met gestileerde propeller.
Advertentie

“We kunnen ons nu opnieuw richten op de toekomst”

In de praktijk betekent dit dat Spyker opnieuw auto’s kan gaan bouwen, zoals Victor Muller, oprichter en CEO van Spyker, toelicht: “Nu deze kwestie eindelijk en definitief is afgehandeld, kunnen we ons opnieuw volledig richten op de toekomst van ons prachtige merk Spyker, en meer bepaald op de productie van met de hand gebouwde Spyker-supercars.” Zou dit betekenen dat we binnenkort een nieuw model of concept te zien krijgen met trots het logo van het Nederlandse merk erop? We hopen van wel! Tenzij deze zoveelste wedergeboorte opnieuw eindigt in een faillissement…

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie