De voorbije jaren was het Nederlandse supercarmerk Spyker volledig van de radar verdwenen na alweer een faillissement. Maar het lijkt erop dat het merk opnieuw tot leven wordt gewekt!
Spyker werd opgericht in 1999 en heeft ons enkele bijzonder begeerlijke supercars gebracht. Vooral de interieurs spraken tot de verbeelding! Denk maar aan de C8 en C8 Spyder, die zelfs meerdere generaties kenden onder de namen Laviolette, Aileron en Preliator. Het Nederlandse merk verscheen zelfs enkele jaren in de Formule 1 en was een van de eerste fabrikanten die het concept van een “super SUV” verkende, met de D12-conceptcar. Helaas begonnen daarna de moeilijkheden. Na nog enkele conceptmodellen met al even opvallende interieurs, ging het bergaf. Het merk vroeg meermaals het faillissement aan en werd even vaak nieuw leven ingeblazen… om telkens weer kopje-onder te gaan. In totaal wist de constructeur iets meer dan 250 supercars te bouwen. Maar nu lijkt het verhaal van Spyker een nieuwe wending te nemen!

Een einde aan een jarenlang juridisch getouwtrek
In een verklaring op zijn website meldt het merk dat “Spyker-oprichter Victor Muller en de curator van twee voormalige dochterondernemingen van Spyker een definitieve en volledige overeenkomst hebben bereikt, waarbij beide partijen afzien van alle vorderingen en aanspraken op de intellectuele eigendomsrechten van Spyker ten voordele van de boedels, die nu onherroepelijk zijn vrijgegeven. Deze overeenkomst maakt een einde aan een jarenlang juridisch getouwtrek, al is het belangrijk op te merken dat Spyker Ltd, het moederbedrijf, en haar andere dochterondernemingen niet getroffen zijn en hun activiteiten in die periode hebben voortgezet.”

“We kunnen ons nu opnieuw richten op de toekomst”
In de praktijk betekent dit dat Spyker opnieuw auto’s kan gaan bouwen, zoals Victor Muller, oprichter en CEO van Spyker, toelicht: “Nu deze kwestie eindelijk en definitief is afgehandeld, kunnen we ons opnieuw volledig richten op de toekomst van ons prachtige merk Spyker, en meer bepaald op de productie van met de hand gebouwde Spyker-supercars.” Zou dit betekenen dat we binnenkort een nieuw model of concept te zien krijgen met trots het logo van het Nederlandse merk erop? We hopen van wel! Tenzij deze zoveelste wedergeboorte opnieuw eindigt in een faillissement…