of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Mercedes C-Klasse Break: Méér dan een break…

Aanbod
1/8

Mercedes C-Klasse Break: Méér dan een break…

U houdt best wel van een break, maar u ziet een berline minstens even graag? Lees dan verder, want Mercedes levert met z’n C-Klasse break een exemplaar af dat tot in de details is afgewerkt en voldoet aan de verwachtingen van het meest veeleisende cliënteel.

Geschreven door François Piette

18 Juli 2014

Advertentie

Geslaagd?
Het staat vast dat met de huidige designtaal Mercedes alles in het werk stelt om voorgoed te breken met de vierkante ontwerpen. Wagens die vooral de schoonvaders moesten charmeren. Anno 2014 gaat Mercedes voor dynamiek en trekt het resoluut de kaart van de jongere generatie. De nieuwe C-Klasse is daar een zeer mooi voorbeeld van. Geslaagd ook, want de stijl is elegant en sportief. Zelfs in zijn break-uitvoering.

Weelderig
Maar het blijft niet beperkt tot de buitenkant. De grootste verrassing zit nog binnenin. Wie ooit in een oudere Mercedes heeft gezeten, weet dat de ‘sobere’ buitenkant vaak aan de binnenkant nog werd overtroffen waardoor je maar wat vaak in een sombere binnenruimte zat. Niets van dit alles in de C-Klasse: die ademt warmte uit, er is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen en het geheel is duidelijk geïnspireerd op de S-Klasse. De middenconsole lijkt gemaakt uit een stuk hout, terwijl de tablet bovenaan er net de technologische toets aan geeft om ‘m helemaal bij de tijd te maken.

Plaats genoeg?
Qua ruimte zijn de passagiers vooraan rijkelijk bedeeld. Achteraan is het allemaal wat meer bemeten: de hoofdruimte moet toch een compromis vormen met het (optionele) panoramische dak en de ruimte aan de benen is correct, maar zal niemand omver blazen. Even naar de koffer: daar blijkt dat het bankstel een 40/20/40 configuratie is en opgeplooid een mooie vlakke laadvloer laat zien. Mooi zo, maar de inhoud van de koffer (490 liter of 1510 liter met neergeklapte achterbank) is niet bepaald extra royaal te nemen, want bijvoorbeeld een VW Golf Variant of een Peugeot 308 SW doen zelfs beter.

Als een S-klasse?
De lijst van extra opties en uitrustingsmogelijkheden is duizelingwekkend en sommigen ervan komen bovendien van de S-Klasse: automatische besturing in de files tot 30 km/u, adaptieve vering, head-up display in kleur, automatisch remmen bij gevaar voor aanrijding, infotainment systeem met internetverbinding en een volledige integratie van je smartphone, mogelijkheid om bepaalde functies vanop je smartphone te bedienen,…

Onovertroffen comfort
Hier moet ik toch even bekennen dat ik al sinds enkele dagen bijzonder veel pijn aan m’n rug heb. Het moet gezegd dat voor het testen van de vering al mijn zenuwen tot het uiterste waren gespannen. Maar wat een gelukzaligheid. In de Eco- en Comfort-modus vlakt de C-Klasse alle oneffenheden weg en lijk je op een biljartlaken te rijden. Het zorgt ervoor dat de (optionele) Burmester-installatie zich in optimale omstandigheden van z’n beste kant kan laten zien. De motorgeluiden worden weggefilterd. Het lijkt erop dat deze motor nog beter ingekapseld is dan bij de berline.

Dynamisch
In de Sport- en Sport+ modus krijg je een heel andere wagen. Scherper. Het sturen, de vering, de reactie op het gaspedaal, de versnellingsbak… Het verandert allemaal met een verbluffende efficiëntie. Naar break-normen tackelt de C-Klasse het betere bochtenwerk met precisie die je niet aan break zou toeschrijven. Dat je daarvoor een iets stuggere vering bij moet nemen, lijkt ons vanzelfsprekend.

Motoren
De C-Klasse geeft je ook onder de motorkap heel wat keuzemogelijkheden, tot een hybride diesel (BlueTEC Hybrid) aan toe. Ook een hybride benzinemotor zit in de pijplijn. Voor deze test konden we beslag leggen op C250 BlueTEC (2,1 l diesel, 204 pk) en de C200 benzine (instapmodel is hier de 1,6 l benzine met 184 pk). Al heeft de eerste de reputatie om aan de lawaaierige kant te zijn, dan toont hij zich in deze C-Klasse van z’n stilste kant. Bovendien heeft hij niets van z’n karakter verloren: erg soepel en al even krachtig start hij z’n sprint vanaf 1.200 tr/min en lijkt nooit buiten adem.

Nog verrassender is de C200. Die is gezegend met een genereus koppel (met dank aan de turbo) dat toelaat om schakellui in lage toeren te rijden. Maar wanneer je de gaskleppen volledig openzet, krijg je een ferme, constante duw in de rug, vergezeld met een aanzwellende motor die z’n keel verder en verder open zet. Tot aan 6.000 tr/min. Gewapend met deze lichte motor, geeft dat bovendien een nog iets scherper stuurgedrag. Deze versie is beslist het overwegen waard.

Conclusie
We hebben erg genoten van de berline… maar we geven toch de voorkeur aan de break! Hij combineert comfort en rijgedrag, koppelt dat aan z’n praktische inzetbaarheid en heeft het niveau bereikt dat je ‘m zonder problemen een mini-S-Klasse mag noemen. Inclusief optielijst. Begin dus maar uit te kijken naar die broodnodige loonsverhoging want met een prijskaartje dat begint aan 34.485 euro zal dat geen overbodige luxe zijn. En dan ben je nog niet door de optielijst gegaan…

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Advertentie

Koop een Mercedes C-Klasse of vergelijkbare auto

Mercedes

C 180

28 990 €

2019

87 200 km

Benzine

156 pk

Automaat

149 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

C 200

25 799 €

2019

85 680 km

Diesel

160 pk

Automaat

137 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

22 599 €

2018

68 077 km

Benzine

184 pk

Automaat

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 300

26 899 €

2020

77 616 km

Hybride

306 pk

Automaat

36 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

27 899 €

2023

92 145 km

Diesel

163 pk

Automaat

125 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 180

24 990 €

2020

83 871 km

Benzine

156 pk

Automaat

140 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Audi

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

C 300

42 750 €

Nieuw Nieuw

2023

49 977 km

Hybride

204 pk

Automaat

12 g/km

date

GMS Mercedes-Benz Leuven

Leuven

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

C 300

37 750 €

Nieuw Nieuw

2022

88 841 km

Hybride

313 pk

Automaat

12 g/km

date

GMS Mercedes-Benz Tienen

Tienen

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified