Het nieuws werd al een tijdje geleden bevestigd: zelfs de Porsche 911, een van de meest iconische sportwagens van de markt, moet zwichten voor de elektrificatie. Het was enkel nog wachten op hoeverre die elektrificatie doorgevoerd zou worden. Dat is nu officieel: Porsche geniet, zoals verwacht, van de facelift van de 911 om officieel de eerste versie van het model met een hybride motorisatie voor te stellen. De 992.2 begint zijn carrière namelijk als Carrera, met een ‘pure’ verbrandingsmotor, en als Carrera GTS met een nieuwe motor, die T-Hybrid wordt genoemd.

Dubbel geëlektrificeerde 3,6 liter-boxer

Op technisch vlak blijft het hart van deze T-Hybrid-motor in de Carrera GTS een zescilinder boxer, maar de cilinderinghoud van deze nieuwe flat-six groeit tot 3,6 liter, tegenover 3 liter in de ‘gewone’ Carrera. De T-Hybrid wordt bijgestaan door twee kleine elektromotoren. De eerste zit in de turbo verwerkt en ontwikkelt 11 kW (15 pk). Zijn doel is vooral de turbo sneller op stoom brengen om een betere gasrespons te bekomen.

De tweede elektromotor in de nieuwe 911 Carrera GTS (een synchroonmotor met permanente magneet) zit in de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen verstopt. Deze elektromotor levert wel rechtstreeks zijn kracht af aan de wielen, met een extra koppel van maximaal 150 Nm en 41 kW/56 pk aan piekvermogen.

541 pk en 610 Nm voor de 911 hybride

Terwijl de 3,6 liter-boxermotor zonder elektrische assistentie al 485 pk en 570 Nm ontwikkelt, haalt het geheel van de hybride aandrijflijn van de 911 Carrera GTS tot wel 541 pk en 610 Nm. Dat is een stijging van meer dan 60 pk ten opzichte van de vorige generatie GTS zonder hybridisering.

Toch blijft het gewicht van het model vrij stabiel. De 911 GTS is ‘maar’ 50 kilo zwaarder geworden met deze elektrificatie. Porsche maakt namelijk gebruik van een kleine hoogspanningsbatterij die amper groter en zwaarder is dan een klassieke 12 volt-batterij, maar die wel tot 1,9 kWh kan opslaan. De klassieke 12 volt-batterij wordt dan weer vervangen door een lichter lithium-ion exemplaar.

Qua prestaties kan de nieuwe 911 Carrera GTS in amper 3,0 seconden naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 312 km/u. Merk op dat Porsche ook het onderstel van zijn 911 hybride grondig heeft aangepast. De GTS krijgt bijvoorbeeld standaard meesturende achterwielen en integreert de werking van zijn gestuurde dempers en zijn actieve antirolstang in het hoogspanningscircuit van 400 V voor meer efficiëntie.

911 Carrera

Als Carrera behoudt de nieuwe Porsche 911 992.2 zijn 3 liter-boxermotor met twee turbo’s. Maar ook deze versie geniet van enkele vernieuwingen, met onder meer de intercooler van de Turbo-modellen die net onder de grille van de motorkap achteraan zit gemonteerd. Naast een verminderde uitstoot neemt het vermogen van de 911 Carrera daarmee toe tot 394 pk en 450 Nm koppel.

Qua prestaties levert dat een 0,1 seconde snellere sprint op van 0 tot 100 km/u (4,1 seconden of 3,9 seconden met het Sport Chrono-pakket) ten opzichte van de vorige generatie, met een topsnelheid die nu 294 km/u bedraagt (+1 km/u).

Actieve aerodynamica

Qua design onderscheidt de 992.2 zich met zijn nieuwe bumpers en nieuwe, standaard meegeleverde LED-matrixkoplampen. Optioneel kan de faceliftversie ook worden uitgerust met de nieuwe HD-Matrix LED-technologie van Porsche, met meer dan 32.000 lichtpunten. Maar de meest opvallende cosmetische evoluties zijn te zien op de GTS hybride. Die krijgt namelijk actieve luchthappers aan de voorkant. Ze worden bijgestaan door adaptieve diffusors aan de onderkant van het koetswerk om de luchtstroom te optimaliseren naar gelang de vereiste koeling van de motor.

Achteraan werd de grille van de Porsche 992 facelift ook hertekend, net als de lichtstreep die boven het Porsche-logo komt te staan.

Digitale cockpit

Het dashboard van deze 911 type 992.2 betekent ook een kleine revolutie voor het model. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis krijgt de Porsche 911 namelijk een volledig digitale cockpit. De bestuurder krijgt voor zijn neus een gebogen paneel van 12,6 inch te zien. Onder de 7 verschillende weergavemodi is er ook een ‘Classic’-presentatie, geïnspireerd op het traditionele Porsche-instrumentenpaneel met 5 tellers en een centrale toerenteller. Nog een nieuwigheid voor de 911: de startknop zit nu op het dashboard, maar bevindt zich nog steeds links van het stuur om de traditie te bewaren!

Het PCM-infotainmentsysteem vertrouwt van zijn kant nog steeds op het 10,9 inch grote scherm van het oude model, maar het krijgt nieuwe functies zoals een meer diepgaande werking van Apple CarPlay, de mogelijkheid om video’s te streamen (bij stilstand) en rechtstreeks ingebouwde applicaties van Spotify of Apple Music.

Prijs Porsche 911 type 992.2

De nieuwe Porsche 911 992.2 is vanaf nu te bestellen als Carrera Coupé en als Carrera Cabrio met achterwielaandrijving. Reken op een basisprijs van 135.660 euro in België.

De hybride Carrera GTS wordt op zijn beurt ook aangeboden als Targa en indien gewenst met vierwielaandrijving. Reken in dit geval echter al op een vanafprijs van 182.710 euro voor de Coupé met achterwielaandrijving.

De eerste leveringen van deze nieuwe 911 worden tegen het einde van de zomer verwacht voor de 911 Carrera, en tegen het einde van 2024 voor de Carrera GTS.