of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/7

Porsche 992.2: wat weten we al?

Generatie 992.2 van de Porsche 911 wordt op 28 mei voorgesteld en krijgt voor het eerst in de geschiedenis van het model een hybride versie!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

13 Mei 2024

Advertentie

De huidige generatie van de Porsche 911, codenaam 992, werd in 2019 voorgesteld en krijgt eindelijk een facelift op 28 mei. Het model krijgt natuurlijk een opgefrist design, vooral aan de voorzijde, waar de bumper, luchthappers en lichtsignatuur zijn hertekend. Achteraan zijn er vooral ter hoogte van de diffusor verschillen te zien, toch op de 'klassieke' versies...

Atmosferische boxer-6, turbo en...

Zoals gewoonlijk onthult Porsche waarschijnlijk eerst de varianten Carrera, Carrera 4, Carrera S, Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS en de Turbo en Turbo S van zijn nieuwe 911. En hoewel maar een deel van die versies als Targa beschikbaar wordt, zou elke variant zowel als coupé en als cabrio op de markt moeten komen. Er moeten dus heel wat modellen gefacelift worden! Qua motor kunnen we al met enige zekerheid zeggen dat alle versies een zescilinder-boxermotor achter de achteras krijgen. De instapversies van de 911 zouden zelfs opnieuw een atmosferische benzinemotor kunnen krijgen. Maar dat is nog niet alles, want voor de eerste keer in zijn geschiedenis krijgt de Duitse sportwagen ook een hybride versie!

… hybride!

De Porsche 911 hybride zou een aparte versie moeten worden van het model. Het Duitse merk heeft al bevestigd dat het geen plug-inhybride wordt en dat hij een kleine batterij zou moeten krijgen om het meergewicht te beperken. Maar in tegenstelling tot wat we eerder vermoedden, komt deze geëlektrificeerde variant niet boven de Turbo S te staan qua prestaties. Naast meer dan 5 miljoen testkilometers te hebben afgelegd met zijn 911 hybride, heeft Porsche ook een rondetijd van 7:16.934 minuten behaald op de Nürburgring. Een tijd die volgens de constructeur 8,7 seconden sneller is dan "het equivalente model van de vorige generatie". In 2020 haalde de huidige Turbo S nog een tijd van 7:17.3 minuten op de 20,832 km lange Norschleife, slechts enkele tienden langzamer dan de nieuwe 911 hybride. De vergelijking wordt dus eerder gemaakt met de huidige Carrera S, die een tijd haalde van 7:25 minuten.

Alle antwoorden op 28 mei

We zijn dus benieuwd waar de 911 hybride in het gamma van de legendarische Duitse sportwagen wordt geplaatst, maar ook hoe hij er zal uitzien. Gelukkig moeten we niet lang meer wachten, want Porsche heeft ook zijn lanceringsdatum onthuld: 28 mei. Afspraak dus over twee weken om de allereerste Porsche 911 hybride te ontdekken, net als de andere versies van generatie 992.2.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Automedia

Advertentie

Koop een Porsche 911 of vergelijkbare auto

249 950 €

2022

13 112 km

Benzine

650 pk

Automaat

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

39 990 €

2002

97 000 km

Benzine

- pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage Kose

Chatelineau

date

-

27 900 €

2001

275 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

Tweedehands

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

99 990 €

2018

59 898 km

Benzine

370 pk

Automaat

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

84 991 €

2012

74 427 km

Benzine

400 pk

Automaat

210 g/km

date

B&O Diest NV

DIEST

date

-

150 000 €

1980

306 387 km

Benzine

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

59 990 €

1974

109 000 km

Benzine

150 pk

Manueel

Tweedehands

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-