François Piette

26 DEC 2011

Saab UrSaab: de geboorte van een atypische Zweed

Terwijl Saab binnenkort geen enkel teken van leven meer zal vertonen, keren we even terug naar het beloftevolle begin van een automerk dat de zaken nooit heeft aangepakt zoals de andere. Een gedurfde ontstaansgeschiedenis die het begin van een mooie toekomst inluidde en Saab succes bracht.

'Gerecycleerde' vliegtuigbouwer

Nadat het doek gevallen is over de gruwel van de Tweede Wereldoorlog, wordt Saab zich al snel bewust dat zijn positie als vliegtuigbouwer een gevaar vormt voor de toekomst van het bedrijf. De Zweden besluiten om zichzelf heruit te vinden in de autowereld. Vierwielers zijn uiteraard iets helemaal anders, maar Saab heeft een unieke expertise en schitterend oog voor detail. Een team van 20 personen duikt in dit nieuwe avontuur. De link met de luchtvaart spreekt voor zich, te beginnen met de codenaam van het model. De 92 (92001 of UrSaab) volgt op de 91 (het vorige product van de constructeur), een vliegtuig dat Safir heet.

Bestek

Doordrongen van de luchtvaarttechnologie, hecht Saab veel belang aan de stroomlijn van het model. De andere kenmerken van de eerste Saab zijn verbluffend voor die tijd: voorwielaandrijving, een tweetaktmotor dwars voorin ingebouwd, een doordachte veiligheid en winterse rijcapaciteiten. De wielkasten werden bijvoordeeld zodanig ontworpen dat de sneeuw zich kon opstapelen zonder de draaibeweging van de wielen te belemmeren. In 1945!

In de zomer van 1946 wordt het prototype verbeterd en voorzien van een kleine tweecilindermotor, nog altijd een tweetakt, die een vermogen van 18 pk ontwikkelt.

Grote invloed

Het prototype 92001 werd miljoenen kilometers getest en maakte in 1947 plaats voor een tweede generatie: de 92002. Daarna volgde het productiemodel, de 92. In de basis verschilde die eigenlijk niet zo veel van het originele ontwerp en het design werd zelfs doorgegeven tot de Saab 96.

De gedurfde technische oplossingen, de zorg voor details en het belang van de veiligheid vestigde al snel de reputatie van Saab. Het merk valt nu definitief uit elkaar, maar had zeker een beter lot verdiend.

Advertentie
Advertentie
Advertentie