ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Audi RS Q3: gespierd imago

Occasions
1/7

Audi RS Q3: gespierd imago

Voor de eerste keer in zijn geschiedenis kleeft Audi het RS-logo op een SUV. We kregen al een voorsmaakje met de SQ5, maar nu wordt het pas echt serieus: door de motor van de TT RS over te nemen, wil Audi de absolute meester worden in het segment van de compacte SUV’s. Schouder aan schouder met de nieuwe Mercedes GLA AMG.

Écrit par François Piette

17 Mai 2024

Publicité

Nog een model met Chinese invloeden. De RS Q3 is namelijk een vaandeldrager voor de Chinese markt. Maar dat houdt Audi niet tegen om hem ook aan te bieden op het Oude Continent. Het mag dan een RS zijn, de RS Q3 blijft vrij discreet. De hertekende voor- en achterbumper, de grotere luchtinlaten, de diffuser achteraan: het is natuurlijk allemaal wat meer uitgesproken maar er is nog altijd maar één uitlaat en vulgaire koetswerkextensies blijven achterwege.

Motor

Centraal bij elke Audi RS staat uiteraard de krachtbron, in dit geval direct afgeleid van de TT RS en RS3. In de Q3 is hij een beetje gekalmeerd: de motor van 340 pk verliest dertig paarden. Maar qua kracht word je nog altijd op je wenken bediend: 310 pk tussen 5.200 en 6.700 tr/min en een koppel van 420 Nm tussen 1.500 en 5.200 tr/min. Het gaat bovendien om een vijfcilinder, een grote specialiteit van het merk.

Topprestaties

Voor een compacte SUV zet de RS Q3 verbluffende chrono’s neer: 250 km/u en 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u. We moeten toegeven dat de S-Tronic zevenversnellingsbak met Launch Control daar voor veel tussen zit. Uiteraard worden nog altijd de vier wielen aangedreven, maar de ophanging ligt 25 mm lager terwijl het remsysteem verstevigd werd.   

Sobere sfeer

Het mag dan een RS zijn, in het interieur kan de Q3 zijn leeftijd niet verbergen. Sinds de presentatie lanceerde Audi de nieuwe A3 met zijn prachtige multimediasysteem met intuïtieve bediening. Hier zien we nog meer knoppen en beantwoordt de ergonomie nog niet aan de nieuwste criteria van het merk. Het blijft ook wennen aan de vrij hoge zitpositie, ongebruikelijk voor een Audi RS.

Eerste indruk

Na de kennismaking met het uitstekende leder van de zetels, de aluminium inzetstukken en het multimediasysteem met Google-zoekfunctie, is het tijd voor een ritje. Laten we maar meteen toegeven dat we een beetje teleurgesteld waren door de eerste kilometers. Het staccato van de vijfcilinder is volledig gedempt, de versnellingsbak mist wat zachtheid bij vertrek en uiteindelijk ligt het gevoel niet zo ver van een Q3 2.0 TDI.

Kanonskogel

We voeren het tempo op. Vanaf 4.000 tr/min weergalmt het bijzondere geluid van de motor terwijl de horizon met rasse schreden dichterbij komt. Deze keer voelen we echt het RS-effect. Een bocht nadert. De stevige remmen boezemen vertrouwen in.    

De RS Q3 blijft altijd doeltreffend, al is de ophanging relatief zacht en is er nooit echt spektakel. Van nature is hij een beetje onderstuurd, maar hij houdt de wielen goed op hun plaats en je moet al echt wild tekeergaan om de achtertrein zachtjes te laten uitbreken. Hij is eerder stabiel dan wendbaar. Jammer, de scherpe kantjes worden van het karakter gevijld.

In dagelijks gebruik

Dat afgevlakte temperament heeft zijn voordelen in dagelijks gebruik. De RS Q3 is comfortabel, stil, gemakkelijk te bedienen en even veelzijdig als om het even welke Audi Q3. Of toch bijna: de koffer is iets kleiner dan de andere varianten en zijn draaicirkel is een beperking bij manoeuvres. We waarderen wel de ruimte voorin en vooral de afwerking, van een beter niveau dan bij de rivalen.

Prijzen

Met een prijs van 56.500 euro laat de RS Q3 zijn exclusiviteit duur betalen. Zeer duur. Vooral omdat je voor die prijs weinig standaarduitrusting krijgt. Het verbruik is evenmin een grote kwaliteit van deze auto: de vijfcilinder is charismatischer dan de nieuwste viercilinders met hetzelfde vermogen, maar ook dorstiger. Ons gemiddelde van 11 l/100 km loopt snel op als je je laat leidende door het opwindende motorgeluid.     

Conclusie

Audi kleeft een RS-logo op zijn Q3 en geeft hem de vijfcilinder van de TT RS, maar de kleine SUV wordt hierdoor geen sportwagen. De RS Q3 is zeer doeltreffend, wist oneffenheden goed weg en verwent de passagiers met een sportief temperament: het comfort voldoet bij dagelijks gebruik, maar we missen karakter. Al bij al een aantrekkelijke auto, die voor een originele noot zorgt in zijn segment. 

François
							Piette

François Piette

Photos: François Piette - Manufacturer

Publicité

Acheter une Audi Q3 ou une voiture similaire

Audi

Q3

39 990 €

2024

684 km

Essence

190 ch

Automatique

188 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

39 990 €

2025

1 589 km

Essence

150 ch

Automatique

152 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Audi

Lokeren

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

39 990 €

2024

17 906 km

Essence

150 ch

Automatique

154 g/km

date

Percy Motors Automobiles

Wavre

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

38 990 €

2024

16 983 km

Essence

150 ch

Automatique

153 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

35 990 €

2024

17 712 km

Essence

150 ch

Automatique

158 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

Q3

28 495 €

2022

45 030 km

Essence

150 ch

Manuelle

128 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

Q3

25 599 €

2019

55 244 km

Diesel

150 ch

Automatique

153 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Audi

Q3

20 099 €

2019

126 864 km

Essence

150 ch

Manuelle

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass