ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Audi TTS: strakke efficiëntie

Occasions
1/5

Audi TTS: strakke efficiëntie

Jammer voor de harde sportievelingen, maar op de RS-versie van de TT moet je nog wat wachten. In afwachting is er alvast deze TTS als voorlopige topversie met 310 paarden. 

Écrit par François Piette

19 Mai 2024

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

Met een prijs van 51.160 euro rekent de TTS zijn status van vlaggenschip van het TT-gamma stevig door. Dat is toch een dikke 12.000 euro meer dan de TT 2.0 TFSI die al sterk vooruitgaat met zijn 230 paarden. Dat brengt de TTS ook op het niveau van de Porsche Boxster qua basisprijs. De Audi kan geen aanspraak maken op het prestigieuze logo of de muzikaliteit van de zes cilinders in de Boxster, maar hij schudt andere troeven uit zijn mouw.

310 pk

Laten we beginnen met wat hem bijzonder maakt: de motor. De 2.0 TFSI wordt overgenomen uit de S3 en wint nog 10 pk. Dat brengt het totaal op 310 pk bij 5.800 tot 6.200 tr/min. Het koppel bedraagt 380 Nm vanaf 1.800 tr/min. De Boxster met zijn 2.7 flat six wordt overtroffen. Op het vlak van prestaties legt ons testmodel met manuele versnellingsbak 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden. Als je kiest voor de S-Tronic-bak, win je 0,3 seconde op deze oefening.

Krachtig, maar niet gewelddadig

Op de weg onderscheidt deze motor zich door zijn beschikbaarheid en enthousiasme voorbij 2.500 tr/min. Hij laat zijn hese stem horen, ook via de luidsprekers. Een krachtig geluid dat in het interieur lijkt op een vijfcilinder. De duw in de rug is dan weer niet artificieel. Hij is lineair in de acceleraties en verplicht je op de snelheidsmeter te letten, anders kan het jou duur te staan komen.

De handgeschakelde versnellingsbak van ons testexemplaar zit de TTS als gegoten. Niet dat je hem zo vaak moet gebruiken gezien de altijd beschikbare motor, maar de versnellingen vergrendelen goed en de pedalen zetten aan om de tip-hieltechniek te gebruiken. De aandrijving zorgt dus voor leuke sensaties en presteert goed … maar betovert liefhebbers van verfijnde mechaniek niet.   

Kleeft aan de weg

De TTS wordt standaard geleverd met Quattro-transmissie en kleeft aan de weg. Zijn fenomenale grip en krachtige remmen zetten de bestuurder aan om steeds later te remmen en vroeger te accelereren. Hij is ideaal om bochten te nemen aan een hoog ritme, zo snedig is de voortrein. De nauwkeurige besturing, perfecte grip en doeltreffende schokdemping dragen bij tot de perfecte doeltreffendheid. Audi had ook het goede idee om de TTS te leveren met adaptieve schokdemping.

Vermijd evenwel de sportmodus, die te hard is voor de meeste Belgische wegen. Wie de achterkant wil laten uitbreken, zal stevig moeten manoeuvreren. In slechtere omstandigheden heeft de TTS zijn uitstekende vierwielaandrijving.

Voor elke dag?

De TTS is een schoolvoorbeeld van een dagelijks bruikbare sportwagen. Onder de grote kofferklep vind je een mooie laadruimte, terwijl de kleine achterbank kan neerklappen. Maar zelfs kinderen hebben moeite om daar te zitten. De passagiers voorin hebben wel genoeg plaats, een aanvaardbaar comfort (voor een dergelijke sportwagen) en een goede mechanische geluiddemping. We betreuren alleen enkele windgeluiden. Misschien waren die specifiek voor onze testwagen?

Het spectaculaire multimediasysteem vraagt een zekere aanpassingstijd. De instrumenten en het multimediasysteem zijn gegroepeerd in een groot scherm achter het stuur. De passagier kan dus helemaal niet helpen. Via het multifunctionele stuurwiel en de centrale draaiknop kan de bestuurder de parameters aanpassen. God weet hoeveel parameters er zijn trouwens.

Budget

Zoals gezegd, heeft de TTS een stevige prijs. En de opties zijn ook nog duur. Gelukkig is de basisuitrusting niet belachelijk: xenonlichten, sportzetels in Alcantara met verwarming, elektronische klimaatregeling, … Wie een goed uitgeruste auto wil, moet ook nog parkeersensoren, een snelheidsregelaar of de GPS Plus toevoegen. Kortom, de rekening stijgt snel met 5.000 tot 8.000 euro. Gelukkig blijft het verbruik bescheiden, met een gemiddelde van 8,8 l/100 km bij een soepele maar dynamische rijstijl.

Conclusie

Laten we er geen doekjes om winden: voor ons voldoet een 2.0 TFSI met 230 pk voor een gevoelig lagere prijs dan deze TTS. De TTS voegt spierkracht toe en plakt de auto aan de weg met zijn standaard Quattro-vierwielaandrijving (optioneel bij de TT TFSI 230). Door de lineaire motor en de globale doeltreffendheid van het chassis zijn de prestaties niet radicaal anders. Voor wie is de TTS dan bestemd? Voor liefhebbers van gespierde prestaties die de veiligheid van vierwielaandrijving willen en houden van een exclusieve badge.

François
							Piette

François Piette

Publicité

Acheter une Audi TT ou une voiture similaire

Audi

TTS

66 990 €

2025

5 km

Essence

320 ch

Manuelle

195 g/km

date

Audi Steveny Waterloo

Waterloo

date

-

Audi

TT

22 990 €

Nouveau Nouveau

2016

114 712 km

Essence

180 ch

Automatique

129 g/km

date

Van Mossel Sint-Niklaas - Audi

Sint-Niklaas

date

Car-Pass

Audi

TT

24 250 €

2016

79 806 km

Essence

180 ch

Automatique

129 g/km

date

Autobedrijf Lagrou BVBA - Audi

Diksmuide

date

Car-Pass

Audi

TT RS

66 990 €

2025

5 km

Essence

315 ch

Automatique

195 g/km

date

Automaz24 Naninne - Car Center

Naninne

date

Car-Pass

Audi

TT

11 995 €

Nouveau Nouveau

2011

123 077 km

Essence

160 ch

Manuelle

Occasion

date

B&O Diest NV

DIEST

date

Car-Pass

Audi

TT

6 250 €

2003

144 000 km

Essence

10 ch

Manuelle

Occasion

date

Autohandel Horemans

Morkoven

date

-