ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Mercedes C-Klasse 220 CDI: de tellers weer op nul

Occasions
1/14

Mercedes C-Klasse 220 CDI: de tellers weer op nul

Alles is nieuw! Van het platform tot het koetswerk, de uitrusting en zelfs de filosofie van het model. Deze nieuwe C-Klasse trekt een streep onder het verleden en heeft comfort nog altijd als prioriteit, maar is meer high-tech en dynamischer dan vroeger. Wordt deze nieuwe C de Mercedes voor jongeren?

Écrit par François Piette

30 Avril 2014

Publicité

Het eerste wat in het oog springt, is de stijl. Deze C-Klasse profileert zich als een miniatuur van de S-Klasse, waardoor hij sportiever is dan ooit tevoren. Maar ook wat onder dat uiterlijk zit, loont de moeite: het modulaire platform (zoiets is in de mode) laat allerlei fantasietjes toe, zoals de inbouw van een Renault-motor (1.6 dCi 130) of een pneumatische ophanging (als optie).

Een wereld van luxe en welzijn

Maar het meest geslaagd is het interieur: warm, met een onberispelijke afwerking en opvallende sportieve accenten. De materialen en het multimediasysteem zijn een S-Klasse waardig, maar alles wordt hier luchtiger en eenvoudiger gepresenteerd dan in het vlaggenschip. Ons hoor je niet klagen. Geslaagd dus over de hele lijn? Neen, want we betreuren de nipte ruimte achterin (hoofdruimte voor grote personen) en de onregelmatige vormen van de koffer.

Multimedia

Je kunt onmogelijk naast het gigantische multimediascherm kijken (7 of 8,4 duim), dat herinnert aan het feit dat we in een tijd van allerhande connecties leven. Er is een internetverbinding, ruime integratie van de smartphone, webradio, … Dat wordt allemaal bediend met een draaiknop en een groot touchpad … die niet zo intuïtief is als gehoopt, tenminste tijdens de eerste gebruiksdagen. Maar alles is een kwestie van gewoonte …

Na het spelen …

… tijd voor het echte werk: rijden. In dit geval met een 220 CDI, het goede oude Mercedes-blok met 2,1 liter en 163 of 170 pk. Een motor die hier bijgestaan wordt door een manuele versnellingsbak. Traditioneel vormt die een zwak punt van het merk, maar de bediening is nu aangenamer. De koppeling met zeer lange pedaalslag helpt echter niet.

De motor blijkt nog in verrassende gezondheid en geeft gemakkelijk zijn Newtonmeters af vanaf de laagste toeren. Hij klinkt wel minder aangenaam. Nog een kleine teleurstelling: de ellenlange spreiding van de versnellingsbak, die ten koste gaat van de hernemingen.

Nauwkeurig onderstel

En wat een comfort! De pneumatische ophanging van ons testexemplaar leek alle oneffenheden die we tegenkwamen uit te wissen. Dit hoogstaande comfort zou een klasse hoger niet misstaan. Lange trajecten zijn een formaliteit en bovendien heerst bij een stabiele snelheid absolute stilte aan boord.

Het goede nieuws is dat je deze zachte behandeling voor de rug niet moet betalen met een boterzacht weggedrag. Beter nog: de nieuwe C-Klasse houdt koetswerkbewegingen goed onder controle en biedt nauwkeurigheid en wendbaarheid. Hij hoeft zich zeker niet te schamen tegenover zijn concurrenten.

Veiligheid

De elektronica en de ontelbare hulpsystemen houden altijd een oogje in het zeil. De C-Klasse zit boordevol veiligheidsuitrusting: een automatische noodrem als een ongeval dreigt, een head-updisplay, voetgangersdetectie, waarschuwing voor wegmarkeringen, een automatische piloot voor files, … Echt hightechmateriaal.

Gebruikskosten

Met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km is de C-Klasse spaarzaam in gebruik. Helaas ligt de aankoopprijs erg hoog. Weet ook dat je van een C-Klasse vooral geniet wanneer hij uitgerust is met de nodige opties.

Conclusie

Met zijn bekende meesterschap schotelt Mercedes een nieuwe C-Klasse voor die op bijna alle vlakken indruk maken. De S-Klasse toonde de weg en de C-Klasse volgt met veel plezier en grote knowhow. Het comfort en het uitrustingsniveau bereiken een ongelooflijk hoog niveau en vegen de concurrentie weg. BMW en Audi kunnen maar beter hun lessen trekken voor de volgende 3-Serie en A4.   

François
							Piette

François Piette

Photos: François Piette - Manufacturer

Publicité

Acheter une Mercedes C-Klasse ou une voiture similaire

Mercedes

C 180

28 990 €

2019

87 200 km

Essence

156 ch

Automatique

149 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

C 200

23 099 €

2018

68 077 km

Essence

184 ch

Automatique

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

26 499 €

2019

85 680 km

Diesel

160 ch

Automatique

137 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

27 899 €

2023

92 145 km

Diesel

163 ch

Automatique

125 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

18 199 €

2016

109 111 km

Essence

184 ch

Automatique

125 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 200

25 799 €

2018

6 148 km

Essence

184 ch

Automatique

153 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 300

26 999 €

2020

77 616 km

Hybride

306 ch

Automatique

36 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

C 180

24 990 €

2020

83 871 km

Essence

156 ch

Automatique

140 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Audi

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way