Top 5: onze favoriete elektrische SUV's

Een SUV-vorm en een elektrische aandrijflijn: dat zijn de twee populaire trends van het moment in de autowereld. Maar welke combinatie moet je kiezen? Laten we ons typische lijstje eens bovenhalen.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 14 augustus 2023
  • Elektrisch

1. Mercedes EQE SUV

We beginnen aan ons overzicht door in de huid te kruipen van een zelfstandige of een manager die op zoek is naar een fiscaal interessante bedrijfswagen. In dit geval zouden we kiezen voor de nieuwe SUV-versie van de elektrische EQE van Mercedes. Die heeft alle kwaliteiten van de berlineversie (luxueuze uitrusting, knappe afwerking, mooie autonomie en prestaties, enzovoort), terwijl hij meer binnenruimte biedt en een handigere koffer heeft. Het is dus een zachte, luxueuze en zeer comfortabele cocon voor alle verplaatsingen, of ze nu professioneel of privé zijn.

Op technisch vlak heeft de EQE SUV een genereuze batterij van 90,6 kWh, die centraal in de bodem is ingebouwd. Daarmee kan hij genieten van een WLTP-autonomie tot bijna 600 km. De EQE SUV laat ook de keuze tussen verschillende motoren, met achter- of vierwielaandrijving en een vermogen dat varieert van 292 pk (EQE 350) tit 625 pk (AMG EQE 53 4Matic+).

Onze voorkeur? De 350, die met 292 pk al voldoende vermogen heeft. Afhankelijk van je voorkeuren, zouden we zelfs kijken naar de 350+ met achterwielaandrijving, die de grootste autonomie kan voorleggen (593 km). De 350 4Matic heeft iets minder rijbereik (540 km), maar krijgt wel vierwielaandrijving. Reken op een vanafprijs van respectievelijk 90.508 euro (als Business Line) voor de eerste en 97.647 euro (Luxury Line) voor de tweede.

2. Dacia Spring

Voor de tweede SUV op onze lijst, draaien we de zaken om. Voor dit exemplaar gaan we eerder uit van een particulier die op ziek is naar een betaalbare en praktische elektrische wagen. En in dit geval is de keuze nog beperkt. Hoewel er al enkele elektrische SUV's onder de grens van 30.000 euro komen, zoals de BYD Dolphin, of zelfs onder de 25.000 euro zouden moeten vallen vanaf begin 2024, zoals de Citroën ë-C3, is de enige echte mogelijkheid vandaag te vinden bij Dacia. De Spring werd in 2021 gelanceerd op onze markt voor een vanafprijs van 16.990 euro, maar ook deze compacte SUV heeft moeten zwichten voor de inflatie en vraagt vandaag een instapprijs van 20.990 euro... 

Toch is dat nog steeds scherp voor een elektrisch model. En als je nog een beetje marge hebt op het budget, kan je kiezen voor de nieuwe uitvoering Spring Extreme. Daarvan neemt de catalogusprijs nog wat toe tot 22.690 euro, maar dan beschik je wel over een elektromotor van 65 pk (45 pk voor de basisversie), wat hem meer inzetbaar maakt buiten de stad. De sprint van 0 tot 100 km/u zakt namelijk van 19,1 s tot... 13,7 s! Dat maakt het verschil als je wilt invoegen op de snelweg. De batterij van 26,8 kWh levert dan weer een WLTP-rijbereik op van 220-230 km.

3. Peugeot e-2008

Tussen deze twee extremen, zijn er nog heel wat elektrische SUV's te vinden op de markt, en dan vooral bij de Stellantis-groep. Bij Peugeot heeft de e-2008 bijvoorbeeld net een vernieuwingskuur gekregen die hem een nieuwe batterij geeft (54 kWh) en de nieuwe elektromotor van de groep (115 kW/156 pk) die voor het eerst werd gebruikt in neefje Jeep Avenger. Hoewel de look van die mini-avonturier ons ook bekoort, geven we toch de voorkeur aan de meer veelzijdige Peugeot. Hij is langer (4,30 m vs. 4,08 m), heeft meer ruimte aan boord voor passagiers op de achterbank en heeft een grotere koffer (434 l vs. 355 l) dan zijn neefje. En dat allemaal met een aangenaam rijgedrag dat de reputatie van Peugeot waardig is.

Met deze nieuwe aandrijflijn mag je rekenen op een WLTP-rijbereik van 406 km, wat 60 km meer is dan voordien. De prijzen van de faceliftversie zijn nog niet bekend.

4. Skoda Enyaq

Wil je een wat ruimere SUV, dan kan je eens een kijkje nemen naar het aanbod van Skoda. Vergeleken met zijn neven uit de VW-groep (VW ID.4 en Audi Q4 e-tron) is de Enyaq onze favoriet. Het is de meest veelzijdige en praktische van de bende. Maar als het oog ook wel wat lust, kan je net zoals bij de ID.5 en de Q4 Sportback kiezen voor een trainingspak in de vorm van de Enyaq Coupé.

De Tsjechische elektrische SUV heeft tegenwoordig een basisprijs vanaf net onder de 50.000 euro. Voor deze prijs kan je vertrekken in de instapversie Enyaq 60 met een elektromotor van 132 kW (180 pk) en een batterij van 58 kWh. Daarmee belooft hij een theoretische WLTP-autonomie van 375 tot 397 km, afhankelijk van de gekozen uitrusting. Wil je wat meer marge, dan zouden we de Enyaq 80 aanbevelen (vanaf 57.070 euro), waarvan de batterij van 77 kWh een grotere actieradius biedt (tussen 512 en 545 km) en met een elektromotor van 150 kW (204 pk).

5. Ford Mustang Mach-e

We ronden dit boodschappenlijstje af met de Mustang Mach-E. Hoewel zijn elektrische motorisatie en zijn SUV-vorm duidelijk afwijken van het traditionele Mustang-universum, zijn er toch enkele gelijkenissen te vinden tussen beide modellen, ook qua rijplezier. Liefhebbers opgelet: de ingenieurs van Ford hebben duidelijk hun best gedaan om ervoor te zorgen dat de Mustang Mach-E duidelijk een plezier is om van bocht tot bocht te sturen! Bovendien is de achterwielaangedreven basis duidelijk voelbaar, ook als je kiest voor een variant met vierwielaandrijving. 

En hoewel de meest sportieve variant Mustang Mach-E GT voor spectaculaire prestaties zorgt met zijn 487 pk en 860 Nm, verkiezen wij de meer klassieke versies, met een speelsere balans. We zouden kiezen voor de RWD met een enkele elektromotor (294 pk) en met de Extended Range-batterij van 99 kWh, die 600 km aan rijbereik biedt volgens de WLTP-cyclus (catalogusprijs van 69.100 euro).

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km