Jean-Francois Christiaens

2 DEC 2020

5 dingen die je moet weten over de Audi RS4 MK1, het koopje van de dag

De allereerste Audi RS4 (B5 voor de kenners) is een toekomstig verzamelaarsstuk. Bij zijn introductie in 2000 presteerde de gezinsbreak met zijn V6 biturbo van 380 pk als een Porsche 911. Hij was een echte revolutie en belooft vandaag een mooie toekomst als verzamelaarsobject, hoewel je hem op de kop tikt voor zo’n 25.000 euro.

1. Enkel als break

20201202113705audirs4mk1.jpg

In tegenstelling tot de S4, die verkrijgbaar was met een berlinekoetswerk, was de eerste generatie van de RS4 er enkel als break, of ‘Avant’ in Audi-taal. Het koetswerk onderging wel een forse testosteronkuur, met verbrede wielkasten, velgen van 18 duim en een voorbumper met drie indrukwekkende luchthappers.

2. Heel weinig exemplaren

20201202113541audirs4mk1.jpg

Als je naar een op zoek gaat, moet je geduld hebben. Tussen 2000 en 2002 zijn er namelijk slechts 6.030 exemplaren van gebouwd, waarvan de meeste grijs waren. Toch valt de zoektocht mee als je op internationale sites gaat kijken. Kijk gerust ook op onze zoekertjesafdeling voor het geval er een RS4 zou passeren.

3. Vaak heel veel kilometers

20201202113729audirs4mk1.jpg

De grote betrouwbaarheid van het model maakte dat zijn bestuurders flink wat kilometers maalden aan het stuur. Het is een beetje de keerzijde van de medaille. De meeste exemplaren hebben dus zeer hoge kilometerstanden (meer dan 200.000 kilometer). Zolang het onderhoud correct is gebeurd, wat je kan controleren met het onderhoudsboekje, mag dat geen probleem vormen.

4. Vraag naar de facturen

20201202113540audirs4mk1.jpg

De grootste kostenposten voor dit model zijn doorgaans banden, turbo’s, de koppeling, remmen en de distributie. Vis uit of die zaken recent zijn vervangen.

5. Vermijd tuningslachtoffers

20201202113704audirs4mk1.jpg

Het uitzonderlijk efficiënte vierwielaangedreven chassis was tegen veel meer opgewassen dan de standaard 380 pk. Daarom hebben heel wat exemplaren een dopingkuur gekregen. Voor de betrouwbaarheid en om verzekeringsredenen is het echter beter een puur origineel model te kopen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie