1. Enkel als break
In tegenstelling tot de S4, die verkrijgbaar was met een berlinekoetswerk, was de eerste generatie van de RS4 er enkel als break, of ‘Avant’ in Audi-taal. Het koetswerk onderging wel een forse testosteronkuur, met verbrede wielkasten, velgen van 18 duim en een voorbumper met drie indrukwekkende luchthappers.
2. Heel weinig exemplaren
Als je naar een op zoek gaat, moet je geduld hebben. Tussen 2000 en 2002 zijn er namelijk slechts 6.030 exemplaren van gebouwd, waarvan de meeste grijs waren. Toch valt de zoektocht mee als je op internationale sites gaat kijken. Kijk gerust ook op onze zoekertjesafdeling voor het geval er een RS4 zou passeren.
3. Vaak heel veel kilometers
De grote betrouwbaarheid van het model maakte dat zijn bestuurders flink wat kilometers maalden aan het stuur. Het is een beetje de keerzijde van de medaille. De meeste exemplaren hebben dus zeer hoge kilometerstanden (meer dan 200.000 kilometer). Zolang het onderhoud correct is gebeurd, wat je kan controleren met het onderhoudsboekje, mag dat geen probleem vormen.
4. Vraag naar de facturen
De grootste kostenposten voor dit model zijn doorgaans banden, turbo’s, de koppeling, remmen en de distributie. Vis uit of die zaken recent zijn vervangen.
5. Vermijd tuningslachtoffers
Het uitzonderlijk efficiënte vierwielaangedreven chassis was tegen veel meer opgewassen dan de standaard 380 pk. Daarom hebben heel wat exemplaren een dopingkuur gekregen. Voor de betrouwbaarheid en om verzekeringsredenen is het echter beter een puur origineel model te kopen.