all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/7

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

<span>Neen, de e-Golf van 2014 was niet de eerste elektrische Golf in de geschiedenis. Hij werd voorafgegaan door 5 stekker-Golfjes die in kleine reeksen werden gemaakt.</span>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

23 April 2020

Advertentie

1. Elektro Golf

20200423114314elektro-golf.jpg

Al van bij het begin van het Golf-verhaal dacht Volkswagen na over elektrische aandrijving. Dat komt ook omdat hij in 1974 op de markt kwam, in volle oliecrisis. Met de Elektro-Golf toonde Volkswagen reeds in 1976 wat een elektrische Golf zou kunnen betekenen. Er werden echter niet meer dan een paar experimentele exemplaren van gemaakt.

2. Golf I CitySTROMer

20200423114324golfcitystromer.png

In 1981 stelde Volkswagen vervolgens de Golf CitySTROMer voor. Dat was een afgeleide van de Elektro-Golf maar dan op grotere schaal. Volkswagen heeft er 25 van gemaakt. Deze elektrische Golf met vier zitplaatsen woog 1,5 ton door zijn zware loodbatterijen. Die gaven hem een bereik van zo’n 60 kilometer.

3. Golf II CitySTROMer

20200423114325golfiicitystromer.png

Op basis van de tweede generatie van de Golf kwam de Golf II CitySTROMer er in 1985. De elektrische technologie hernam grotendeels die van de eerste uit 1981. Deze keer werden er 70 exemplaren van gebouwd, die door professionele gebruikers voor testwerk werden ingezet. Nadien werden ze echter aan particulieren verkocht.

4. Golf III CitySTROMer

20200423114316golf3citystromer.jpg
20200423114315golf3citystromer.jpg

De CitySTROMer afgeleid van de Golf III is ontwikkeld samen met Siemens en liep van de band tussen 1993 en 1996. Hij werd 120 keer verkocht aan particulieren. Volkswagen schatte dat hij zo’n 90 kilometer ver geraakte aan een constante snelheid van 50 km/u. Op 1,5 uur tijd was zijn batterij reeds voor 80 procent opgeladen. Bovendien had deze elektrische Golf al een systeem om energie te recupereren tijdens het vertragen.

5. Golf VI Blue-e-Motion

20200423114316golfblueemotion.jpg

Dit was de laatste schakel in de keten voor de lancering van de echte e-Golf op basis van de zevende generatie die in 2014 op de markt kwam. De Golf VI Blue-e-Motion werd in 2010 onthuld in Berlijn en was nog steeds bedoeld voor een kleine, experimentele productiereeks. Zijn lithium-ionbatterij van 26,5 kWh gaf hem voor het eerst een bereik van meer dan 150 kilometer.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

25 990 €

2025

352 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

MyWay Kontich

Kontich

date

Car-Pass

My Way

14 990 €

Nieuw Nieuw

2018

82 479 km

Benzine

110 pk

Manueel

109 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

22 990 €

2021

34 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

8 450 €

Nieuw Nieuw

2013

123 123 km

Benzine

86 pk

Manueel

Tweedehands

date

B&Y Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

19 990 €

2022

39 000 km

Benzine

110 pk

Manueel

107 g/km

date

Louvauto - Volkswagen & Commercial Vehicles

La Louvière

date

Car-Pass

My Way

22 990 €

2021

70 535 km

Hybride

150 pk

Automaat

21 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Anderlecht - Volkswagen & Commercial Vehicles

Anderlecht

date

Car-Pass

My Way

18 490 €

2019

85 466 km

Benzine

129 pk

Automaat

111 g/km

date

Automobile Visétoise SPRL

HERSTAL

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Golf GTI

32 995 €

2024

27 268 km

Benzine

245 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass