Na acht lange jaren van trouwe dienst wordt de Alfa Romeo Stelvio eindelijk vernieuwd en gaat hij zijn tweede generatie in. En ook deze opvolger zou opnieuw voor een ware revolutie moeten zorgen bij het Italiaanse merk met de Biscione…

Advertentie
Advertentie

Natuurlijk zet Alfa Romeo zwaar in op de tweede generatie van zijn SUV Stelvio. Want eerlijk is eerlijk: het merk verkeert niet in topvorm... Daarom lijkt de constructeur zijn SUV een dynamischer en radicaler design te willen geven dan ooit tevoren. Een look die helaas voor Alfa al deels uitgelekt is op het internet, na een patentaanvraag door het Italiaanse merk. De tweede generatie van de Italiaanse SUV zou dus nog sportiever ogen en een Junior-stijl op XXL-formaat aannemen. En dat mag je letterlijk nemen. Qua afmetingen zal de nieuwe Stelvio minstens 7 cm langer zijn dan het huidige model. Momenteel meet de Alfa Romeo Stelvio 4,69 m, maar het STLA Large-platform waarop de tweede generatie gebouwd wordt, kan enkel modellen ondersteunen met een minimumlengte van 4,76 m.

Detail van rode auto met koolstofvezel spiegel en 'ESTREMA' badge.
Advertentie
Advertentie

Welke prestaties en vermogens voor de tweede generatie van de Alfa Romeo Stelvio?

Jawel, de tweede generatie van de Stelvio verruilt zijn Giorgio-platform voor het nieuwe STLA Large-platform van de Stellantis-groep. Een basis die we ook al terugvinden onder de Dodge Charger en de Jeep Wagoneer S. Dankzij dit platform kan de Amerikaanse elektrische SUV bijvoorbeeld tot 600 pk en 800 Nm koppel ontwikkelen, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden. De muscle car kan zelfs tot 670 pk leveren! Maar de Stelvio zou het nog beter kunnen doen en tot 1.000 pk ontwikkelen! Althans, dat was wat Jean-Philippe Imparato aankondigde in februari 2023. Hoe dan ook, in zijn meest extreme variant zal de toekomstige Alfa Romeo zeker niet traag zijn...

Welke autonomie voor de volgende elektrische Alfa Romeo Stelvio?

Op het vlak van batterijen heeft Stellantis al aangekondigd dat het STLA Large-platform batterijen kan herbergen met een capaciteit tussen 85 en 118 kWh. Dat zou een maximale autonomie van 700, misschien zelfs 800 km mogelijk maken! In de praktijk heeft Stellantis echter nog geen model voorgesteld dat zulke afstanden haalt. De nieuwe Dodge Charger bijvoorbeeld haalt tot 510 km rijbereik (volgens de Amerikaanse meetmethode) met een batterij van 100,5 kWh. De Jeep Wagoneer S geraakt met dezelfde hoeveelheid energie iets minder ver dan 500 km per lading. Laten we hopen dat de toekomstige Alfa Romeo Stelvio een (veel) groter rijbereik biedt dan zijn Amerikaanse neef... Het is ook nog af te wachten of dit platform zal worden gekoppeld aan 400V- of 800V-technologie om ultrasnel laden mogelijk te maken.

Advertentie
Advertentie
Alfa Romeo logo op rode achtergrond, embleem met rode kruis en groene slang.

De toekomstige Alfa Romeo Stelvio krijgt een hybride benzinemotor!

Een ander bijzonder kenmerk van het STLA Large-platform is dat het multi-energie is! Santo Ficili, de huidige CEO van Alfa Romeo en Maserati, heeft al bevestigd dat de volgende Stelvio beschikbaar zal zijn met een benzine-hybride motorisatie. Welke precies? Dat blijft voorlopig een mysterie. In de Verenigde Staten kan de Dodge Charger bijvoorbeeld gebruikmaken van een zes-in-lijnmotor die tot 550 pk levert. Dat is 30 pk meer dan de huidige Quadrifoglio-versies van de Stelvio en Giulia!

Zou deze motor, eventueel licht gehybridiseerd, ook onder de motorkap van de toekomstige Alfa Romeo Stelvio kunnen belanden? Of misschien slaagt Alfa Romeo erin om de huidige V6-motor uit de Quadrifoglio te behouden door hem licht te elektrificeren? Of misschien slaan we de bal mis en wordt enkel de basisversie uitgerust met een hybride motor, terwijl de topversies uitsluitend elektrisch zullen zijn. Feit blijft dat we gelukkig niet heel lang meer zullen moeten wachten om het te weten te komen.

Advertentie
Advertentie
Krachtige Alfa Romeo motor onder de motorkap van een stijlvolle rode auto.

Presentatie eind 2025, maar commercialisatie pas in 2026...

Ficili, en Jean-Philippe Imparato vóór hem, hebben allebei bevestigd dat de tweede generatie van de Italiaanse SUV eind 2025 wordt voorgesteld. Ficili liet ook weten dat de Stelvio in Italië zal worden geassembleerd. Maar hoewel de presentatie inderdaad eind 2025 plaatsvindt, zal de commercialisatie pas in de loop van 2026 van start gaan. We zullen dus in 2025 de nieuwe generatie van de Alfa Romeo Stelvio kunnen ontdekken, maar jammer genoeg nog even moeten wachten tot 2026 om ermee te kunnen rijden...