Test: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport, nog eens in de schijnwerpers

Alfa Romeo probeert zijn sportberline Giulia Quadrifoglio relevant te houden met deze speciale reeks Super Sport. Dit is onze regenachtige kennismaking op Spa-Francorchamps.

"De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio blijft een prikkelende sportwagen voor puristen die liever mechanische sensaties hebben... dan haptische feedback van touchscreens!"

Advertentie
Advertentie

Alfa Romeo keerde terug onder de schijnwerpers met de Giulia, waarvan zijn sportieve topversie met het klavertje vier en zijn explosieve, samen met Ferrari ontwikkelde biturbo-V6 al sinds 2016 als vaandeldrager dient voor het Italiaanse merk. Hij komt dus stilaan aan het einde van zijn carrière. In afwachting van een nieuwe generatie Alfa Romeo's op het grote, geëlektrificeerde STLA Large-platform van Stellantis, heeft de Giulia Quadrifoglio echter nog niet zijn laatste noot gezongen. Het model krijgt niet enkel een update voor modeljaar 2024, maar krijgt ook (nog) een speciale reeks Super Sport (die ook aangeboden wordt op de SUV Stelvio Quadrifoglio). Het is een van de 275 exemplaren van dit speciale model (tegenover 175 voor de Stelvio) die Alfa Romeo ons liet ontdekken op het circuit van Spa-Francorchamps tijdens Spa Classic.

Design
Zwarte achtergrond

Op esthetisch vlak krijgen alle Giulia Quadrifoglio's van modeljaar 2024 dezelfde uiterlijke vernieuwingen als de nieuwste facelift van de Giulia. Denk daarbij aan de adaptieve LED-matrixkoplampen met een specifieke lichtsignatuur die de uitstraling van de Italiaanse berline nog verder versterkt. De speciale reeks Super Sport, als eerbetoon aan de 6C 1500 Super Sport die in 1928 de Mille Miglia won, heeft ook een aantal unieke details. Let bijvoorbeeld op de zwarte achtergrond voor het iconische klavertje vier, of het gebruik van koolstofvezel op de grille en spiegelkappen, en optioneel zelfs op het dak. Achter de 19-inch lichtmetalen velgen met 5 'gaten' zien we ook nieuwe, zwart gelakte remklauwen. Als Super Sport is de Giulia Quadrifoglio maar in drie kleuren beschikbaar: Rosso Etna, Nero Vulcano of Bianco Alfa. Maar ook grijs, blauw en groen zijn mogelijk op de 'gewone' Giulia Quadrifoglio 2024.

In het interieur is er een 3D-afwerking in rode koolstofvezel te zien op het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen van de Italiaanse berline. Op de speciale reeks zijn de voorste hoofdsteunen ook versierd met het 'Super Sport'-logo in rode stiksels, als herinnering aan de verzamelwaarde van deze versie.

Beleving

Net als in de recent gemoderniseerde 'klassieke' Gliulia, erft de Quadrifoglio nu ook de nieuwe digitale cockpit van Alfa Romeo, op een TFT-scherm van 12,3 inch. Naast de bekende Evolved, Relax en Heritage-weergaves, krijgen de sportieve Quadrifoglio's ook een speciale presentatie met hun eigen 'Race'-modus.

Gedateerd infotainment

Je voelt je meteen goed aan boord van de Giulia Quadrifoglio, dankzij een uitstekende bestuurderspositie en bedieningen die perfect in de hand liggen. Vooral de zeer grote schakellepels achter het stuur voelen prettig aan.

Toch moeten we toegeven dat het infotainmentsysteem duidelijk verouderd is geworden. De essentiële functies zitten er wel op (Apple CarPlay en Android Auto, maar enkel met kabel) en de ergonomie is vrij eenvoudig dankzij de bediening op de middenconsole. Maar het centrale scherm is klein, de graphics ogen verouderd, de reacties zijn vrij traag en de functies zijn nogal basic voor een model met een basisprijs die flirt met 5 cijfers...

Alleen als berline

De Giulia Quadrifoglio is er enkel als berline, in tegenstelling tot enkele sportieve concurrenten die ook als break worden verkocht (zoals de BMW M3 Touring of de Audi RS 4 Avant). De nadruk ligt dan ook eerder op zijn sensuele lijnen dan op zijn praktische eigenschappen. De binnenruimte achterin is eerder matig en de koffer is ook niet erg moduleerbaar. Ben je op zoek naar een explosieve Italiaan die ook handig is voor dagelijks gebruik, is het dus een beter idee om voor de SUV Stelvio Quadrifoglio te kiezen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

De Super Sport onderscheidt zich met zijn cosmetische details en verschilt dus niet op technisch vlak van de gewone Giulia Quadrifoglio van na de facelift. Ook die heeft namelijk een kleine pepkuur gekregen voor zijn 2.9 V6 met Ferrari-DNA. De benzinemotor levert voortaan 520 pk (+10 pk). Elke Giulia met het klavertje vier geniet voortaan ook van een nieuw mechanisch sperdifferentieel, afgeleid van het exemplaar op de extreme Giulia GTA.

Mechanisch plezier

Gezien de drijfnatte omstandigheden was het moeilijk om die 10 extra pk's van de V6 te kunnen aanvoelen vergeleken met de vorige keer dat we de Italiaanse bolide aan de tand konden voelen... Eerlijk gezegd hadden we bijna liever een paar honderd paarden minder gehad om te temmen! In tegenstelling tot de Stelvio Quadrifoglio, die op zijn vier wielen kan rekenen om de kracht van zijn motor naar de grond over te brengen, moet de Giulia Quadrifoglio het enkel met zijn achterwielen zien te doen. Deze korte ontmoeting deed ons wel opnieuw beseffen hoe goed de door Ferrari verfijnde V6 klinkt door zijn Akrapovič-pijpen! En ook het samenspel met de ZF-automaat met 8 versnellingen blijft uitstekend.

De gebrekkige grip op het circuit benadrukte verder hoe goed de natuurlijke balans van de Giulia Quadrifoglio is, met een optimale gewichtsverdeling en een zeer licht ontwerp dankzij het gebruik van aluminium voor de motor en koolstofvezel voor de cardanas, de motorkap, de spoiler achteraan en de zijskirts. De Italiaanse berline weegt daarmee 1.660 kilo. Voor dit formaat, met 4 deuren en meer dan 500 pk onder je rechtervoet, is dat geen slechte score!

Ook het mechanisch sperdifferentieel is een welkome toevoeging, en verzekert soepele en natuurlijke drifts. Een echte ouderwetse sportwagen zoals we ze graag hebben, dus: zijn biturbo-V6 komt gewillig op toeren, de bedieningen zijn precies in gebruik en de mechanische respons voelt natuurlijk aan. En de prestaties blijven niet achter! Of toch op een droog wegdek, met een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 308 km/u.

Prijs
Prijs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2024

Onze notities van onze eerste kennismaking met deze verleidelijke Italiaan op het circuit van Balocco herinneren ons eraan dat Alfa Romeo zijn Giulia Quadrifoglio aanvankelijk aanbood voor... iets meer dan 75.000 euro bij zijn lancering in 2016! Tegenwoordig moet je bijna 95.000 euro overmaken om van zijn prestaties te kunnen genieten. De vanafprijs van modeljaar 2024 ligt namelijk op 94.150 euro. Maar de inflatie is overal in het segment van de sportieve berlines te voelen. Een BMW M3 Competition van 520 pk, met een automaat, begint bijvoorbeeld ook al vanaf 102.250 euro... Wat de speciale reeks Super Sport betreft: alle exemplaren bestemd voor de Belux zijn al gereserveerd.

Verdict

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio blijft een 'ouderwetse' sportwagen die tonnen rijplezier biedt. Hij klinkt goed, biedt een perfecte balans en explosieve prestaties wanneer de omstandigheden het toelaten. Maar ook een rustig tempo kan hij perfect aan, waardoor het een plezier is om er dagelijks mee te rijden. Net als bij de gewone Giulia is het infotainmentsysteem echter verouderd. Iets dat waarschijnlijk niet in de smaak zal vallen bij klanten die bijna 100.000 euro moeten betalen om anno 2024 van zijn diensten te kunnen genieten...

Advertentie
Advertentie
Advertentie