2025 loopt op zijn laatste benen, en daarmee sluit Alpine ook een feestjaar af. Na de vieringen ronde de 70ste verjaardag van het merk, met ook een bijzondere variant van de A110, is het tijd om vooruit te kijken naar 2026. Na de lancering van de A290 en A390, is het volgend jaar tijd voor de opvolger van de huidige A110. En de nieuwe generatie van de ‘pure’ sportwagen van het Franse merk wordt net als de rest van de Alpine-familie elektrisch. Maar wat mogen we nog meer verwachten?
Nieuwe A110 op het Salon van Parijs
De A110 is het model waarop het merkimago gebouwd werd. Het was niet het eerste Alpine-model 70 jaar geleden, maar wel het populairste uit de geschiedenis van het merk. De huidige generatie van de A110 was dan ook het perfecte model voor de wederopstanding van Alpine enkele jaren geleden. Een model dat het ‘pure’ lichtgewicht-DNA van het origineel in ere hield. De elektrische volgende generatie van de A110, die waarschijnlijk op het Salon van Parijs 2026 voorgesteld wordt, moet dat DNA blijven behouden, ondanks zijn batterijpakket.

Volledig nieuw platform
Om dat te doen, ontwikkelde Alpine een lichtgewicht elektrisch platform, het Alpine Performance Platform (APP). Het wordt dus geen productieversie van de op de ‘gewone’ A110 gebaseerde elektrische E-Ternité. Elementen van het nieuwe platform werden al gebruikt bij de ontwikkeling van de exclusieve Renault 5 Turbo 3E, en dus zou de nieuwe Alpine A110 wel eens in de wielen ingebouwde elektromotoren kunnen krijgen. In de Renault leveren ze tot 540 pk en zorgen ze voor vuurwerk... Maar een hoger onafgeveerd gewicht is misschien niet bevorderlijk voor het ‘lichtvoetige’ rijgedrag dat van een A110 verwacht wordt.

Toch met verbrandingsmotor?
Voormalig Renault-CEO Luca De Meo kondigde eind vorig jaar al aan dat de elektrische opvolger van de A110 lichter moest worden dan vergelijkbare modellen met benzinemotor bij de concurrentie. Daarmee wordt duidelijk gemikt op de Porsche Cayman, waarvan de volgende generatie ook in 2026 gelanceerd wordt. Porsche voorziet nog ook varianten met een verbrandingsmotor... en dat zou ook voor de A110 ooit het geval kunnen zijn. Alpine-CEO Philippe Krief bevestigde aan de collega’s van het Britse magazine Auto Express dat het APP-platform een verbrandingsmotor mogelijk maakt “als de markt daarom vraagt”. Een hybride A110 is dus niet helemaal uitgesloten.

Ook als roadster en met vierwielaandrijving
Net zoals bij Porsche, voorziet Alpine van zijn nieuwe A110 ook een dakloze variant met soft top! De lancering van een Franse Boxster-rivaal, die de naam A110 Spyder (of Spider?) zou krijgen, zou een jaar na de lancering van de coupé op de markt komen. Met de dakloze variant werd van bij de ontwikkeling van het nieuwe elektrische platform rekening gehouden. Ondanks het ontbreken van een vast dakstructuur zou de koetswerkstijfheid dus gegarandeerd blijven. En er is nog meer nieuws: naast een achterwielaangedreven A110 zou het merk voor het eerst ook een vierwielaangedreven A110 voorzien!

Gevolgd door een 911-uitdager
Het APP-platform zal niet alleen voor de volgende generatie A110 gebruikt worden, maar ook voor een straffere 2+2, de A310. Ook die zou als coupé en als dakloze variant op de markt gebracht worden. Daarmee neemt Alpine duidelijk de Porsche 911 in het vizier, al is daarvan niet meteen een elektrische variant voorzien. Een Frans elektrisch alternatief voor het Duitse icoon dus. Voor meer details daarover is het wachten tot 2028. Alles op zijn tijd: we kijken eerst uit naar meer details over de A110 in 2026!













