all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Deux Porsche 718 rouges, cabriolet et coupé, sur route montagneuse panoramique.","nl":"Twee rode Porsche 718's, cabrio en coupé, op schilderachtige bergweg."}
{"fr":"Phare LED de voiture rouge au design moderne et élégant.","nl":"Moderne en stijlvolle LED-koplamp van rode auto."}
1/4

Porsche Boxster en Cayman (2026): wat weten we al?

De toekomstige Porsche Boxster en Cayman zullen zowel met verbrandingsmotor als volledig elektrisch verkrijgbaar zijn. Maar wat weten we nog meer voor hun geplande lancering in 2026?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

24 Oktober 2025

Advertentie

Porsche heeft beslist om zijn elektrische ambities op middellange en lange termijn wat af te zwakken, maar dat betekent niet dat de toekomstige batterijversies van de Boxster en Cayman afgevoerd zijn. Integendeel: de elektrische varianten worden zelfs al volgend jaar verwacht!

Porsche werkt al enkele jaren intensief aan de ontwikkeling van zijn toekomstige elektrische Boxster en Cayman, met als doel ze even leuk en begeerlijk te maken als hun voorgangers op benzine. En als er één merk is dat in staat is zo’n uitdaging tot een goed einde te brengen, dan is het Porsche wel. Deze twee nieuwe modellen zouden dan ook een kleine revolutie kunnen betekenen, toch op technisch vlak. Op esthetisch vlak blijft het iets gematigder. De elektrische Boxster en Cayman krijgen wel een modernere uitstraling, onder andere dankzij verfijnde lichtsignaturen, maar behouden hun vertrouwde silhouet. Zeker is ook dat ze hun platform delen met de toekomstige elektrische sportwagen van Audi. Net als die laatste zullen de elektrische Boxster en Cayman ongeveer 4,5 meter lang zijn, wat hen iets groter maakt dan de huidige generatie.

Moderne en stijlvolle LED-koplamp van rode auto.
Advertentie

Nog steeds een atmosferische zescilinder boxer voor de toekomstige Porsche Boxster en Cayman RS?

We houden het niet langer spannend: puristen en liefhebbers van de legendarische zescilinder boxer kunnen op beide oren slapen. Porsche heeft al bevestigd dat, in tegenstelling tot eerdere plannen, de meest radicale versies van de Boxster en Cayman hun verbrandingsmotor behouden! De RS-uitvoeringen, ontwikkeld in het hart van Weissach, zullen dus meer dan waarschijnlijk trouw blijven aan de atmosferische boxermotor. Daarmee verdwijnen de vorige varianten met viercilinder definitief, ten voordele van meerdere elektrische aandrijflijnen.

Twee Porsche 718, geel en wit, geparkeerd tegen een bewolkte bergachtergrond.
Advertentie

Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving voor de elektrische Boxster en Cayman

Porsche zal zijn elektrische Boxster en Cayman waarschijnlijk aanbieden met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving, een primeur in de geschiedenis van beide modellen. De achterwielaangedreven versies zouden rond de 500 pk leveren. In combinatie met een tweede elektromotor op de vooras zou het vermogen flink stijgen, wat een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden mogelijk maakt! De plaatsing van de batterij wordt eveneens bijzonder. In plaats van onder de vloer komt ze achterin in een centrale positie te liggen, wat zorgt voor een lage zitpositie en een optimale gewichtsverdeling. De elektrische Boxster en Cayman met dubbele motor zouden onder de 2 ton blijven, terwijl de versies met enkel achterwielaandrijving zelfs minder dan 1.700 kg zouden kunnen wegen. Veelbelovend voor een elektrische sportwagen!

Zwarte Porsche raceauto op circuit, Michelin-logo zichtbaar, heldere blauwe lucht.
Advertentie

Volle batterij in 10 minuten, maar een prijs die waarschijnlijk stevig zal zijn…

Hoewel de elektrische Boxster en Cayman in staat zullen zijn hun batterij bijzonder snel leeg te trekken, kunnen ze die ook razendsnel weer opladen dankzij een 800V-architectuur! Porsche beschikt nu al over technologie waarmee de toekomstige elektrische Cayenne tot 400 kW kan laden. Van 10 tot 80% duurt daarmee slechts 10 minuten! Om de elektrische Boxster en Cayman nog aantrekkelijker te maken, overweegt Porsche bovendien om een artificiële versnellingsbak te integreren. Helaas zullen al deze technologieën hun prijs hebben: deze nieuwe modellen zullen ongetwijfeld duurder worden dan de viercilinderversies van vandaag… Beginnen de prijzen van de elektrische Boxster en Cayman straks boven de 100.000 euro? Dat zal duidelijk worden in de loop van volgend jaar, want dan wordt de volgende generatie van deze Duitse sportwagens officieel onthuld.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Porsche 718 of vergelijkbare auto

Porsche

Boxster

17 850 €

2000

179 035 km

Benzine

252 pk

Manueel

263 g/km

date

B&Y Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Porsche

718 Spyder

99 990 €

2021

9 000 km

Benzine

420 pk

Manueel

251 g/km

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-

Porsche

Cayman

84 000 €

2018

370 km

Benzine

241 pk

Automaat

158 g/km

date

Garage Croonen

LOMMEL

date

Car-Pass