Porsche heeft beslist om zijn elektrische ambities op middellange en lange termijn wat af te zwakken, maar dat betekent niet dat de toekomstige batterijversies van de Boxster en Cayman afgevoerd zijn. Integendeel: de elektrische varianten worden zelfs al volgend jaar verwacht!
Porsche werkt al enkele jaren intensief aan de ontwikkeling van zijn toekomstige elektrische Boxster en Cayman, met als doel ze even leuk en begeerlijk te maken als hun voorgangers op benzine. En als er één merk is dat in staat is zo’n uitdaging tot een goed einde te brengen, dan is het Porsche wel. Deze twee nieuwe modellen zouden dan ook een kleine revolutie kunnen betekenen, toch op technisch vlak. Op esthetisch vlak blijft het iets gematigder. De elektrische Boxster en Cayman krijgen wel een modernere uitstraling, onder andere dankzij verfijnde lichtsignaturen, maar behouden hun vertrouwde silhouet. Zeker is ook dat ze hun platform delen met de toekomstige elektrische sportwagen van Audi. Net als die laatste zullen de elektrische Boxster en Cayman ongeveer 4,5 meter lang zijn, wat hen iets groter maakt dan de huidige generatie.

Nog steeds een atmosferische zescilinder boxer voor de toekomstige Porsche Boxster en Cayman RS?
We houden het niet langer spannend: puristen en liefhebbers van de legendarische zescilinder boxer kunnen op beide oren slapen. Porsche heeft al bevestigd dat, in tegenstelling tot eerdere plannen, de meest radicale versies van de Boxster en Cayman hun verbrandingsmotor behouden! De RS-uitvoeringen, ontwikkeld in het hart van Weissach, zullen dus meer dan waarschijnlijk trouw blijven aan de atmosferische boxermotor. Daarmee verdwijnen de vorige varianten met viercilinder definitief, ten voordele van meerdere elektrische aandrijflijnen.

Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving voor de elektrische Boxster en Cayman
Porsche zal zijn elektrische Boxster en Cayman waarschijnlijk aanbieden met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving, een primeur in de geschiedenis van beide modellen. De achterwielaangedreven versies zouden rond de 500 pk leveren. In combinatie met een tweede elektromotor op de vooras zou het vermogen flink stijgen, wat een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden mogelijk maakt! De plaatsing van de batterij wordt eveneens bijzonder. In plaats van onder de vloer komt ze achterin in een centrale positie te liggen, wat zorgt voor een lage zitpositie en een optimale gewichtsverdeling. De elektrische Boxster en Cayman met dubbele motor zouden onder de 2 ton blijven, terwijl de versies met enkel achterwielaandrijving zelfs minder dan 1.700 kg zouden kunnen wegen. Veelbelovend voor een elektrische sportwagen!

Volle batterij in 10 minuten, maar een prijs die waarschijnlijk stevig zal zijn…
Hoewel de elektrische Boxster en Cayman in staat zullen zijn hun batterij bijzonder snel leeg te trekken, kunnen ze die ook razendsnel weer opladen dankzij een 800V-architectuur! Porsche beschikt nu al over technologie waarmee de toekomstige elektrische Cayenne tot 400 kW kan laden. Van 10 tot 80% duurt daarmee slechts 10 minuten! Om de elektrische Boxster en Cayman nog aantrekkelijker te maken, overweegt Porsche bovendien om een artificiële versnellingsbak te integreren. Helaas zullen al deze technologieën hun prijs hebben: deze nieuwe modellen zullen ongetwijfeld duurder worden dan de viercilinderversies van vandaag… Beginnen de prijzen van de elektrische Boxster en Cayman straks boven de 100.000 euro? Dat zal duidelijk worden in de loop van volgend jaar, want dan wordt de volgende generatie van deze Duitse sportwagens officieel onthuld.















