We bevinden ons op het testcircuit van de Porsche-fabriek in Leipzig en voor ons staat een prototype van de nieuwe Cayenne. Het model is nog gecamoufleerd (vooral ter hoogte van de achterlichten), maar zijn algemene lijnen zijn al goed zichtbaar. En wat een formaat: met bijna 5 meter lengte maakt deze SUV meteen indruk. Toch maakt hij gebruik van het PPE-platform van zijn kleinere broer, de Macan, zij het flink uitgerekt. De frameloze deuren verfijnen het profiel van het model, dat trouwens ook als ‘coupé’ met aflopende daklijn zal worden aangeboden.



Interieurdesign van de Porsche Cayenne Electric
We openen de deur en ontdekken het productieklare interieur, zonder camouflage. Het oogt verzorgd. En uiteraard vinden we overal schermen: achter het stuur een display van 14,25’’, een scherm van 14,9’’ voor de passagier, maar vooral het centrale scherm springt in het oog door zijn gebogen vorm. Origineel. Jammer wel dat, zoals tegenwoordig al te vaak, bijna alle functies via dat scherm bediend moeten worden. Nu goed. Het infotainmentsysteem is helemaal up-to-date met geïntegreerde Google-diensten, spraakbediening via artificiële intelligentie en een head-updisplay met augmented reality.
Chique en flexibel interieur
De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit: er is microvezel (Race-Tex), maar ook nog steeds echt leder. Achterin is er royaal veel ruimte en de achterbank kan elektrisch in lengte en hoek versteld worden. Boven het hoofd zorgt het panoramisch dak voor veel lichtinval: het komt zonder verduisterend rolgordijn, maar het glas kan elektrisch worden verduisterd of opgeklaard met één druk op de knop. Het voorste deel van het dak kan bovendien open. De kofferruimte is genereus (tot 781 liter met de bank rechtop, tegenover 698 liter bij de klassieke Cayenne, die nog zeker tot 2030 in productie blijft). Vooraan is er ook nog een extra opbergruimte van 90 liter.

1.088 pk – dat voel je in je hoofd!
Een achterwielaangedreven versie komt er niet: de Cayenne Electric is altijd vierwielaangedreven met twee elektromotoren. Bij de lancering komt er een instapversie ‘Cayenne’ met ongeveer 400 pk en een ‘Cayenne Turbo’ die tot… 1.088 pk en 1.500 Nm piekvermogen levert met Launch Control! Als passagier hebben we een staande start meegemaakt, en geloof ons: deze kracht maakt je letterlijk duizelig wanneer ze losgelaten wordt! De sprint van 0 naar 100 km/u wordt afgewerkt in minder dan 3 seconden en deze Cayenne Turbo haalt een topsnelheid van 250 km/u.
Onderstel dat het aankan
Na de acceleratie komt het afremmen: meer dan 2,5 ton tot stilstand brengen is geen sinecure, maar de remschijven krijgen stevige hulp van een krachtig recuperatiesysteem dat tot 600 kW remvermogen levert, hetzelfde als de Formule E-wagen van Porsche. Een echte One Pedal Drive-modus is er echter niet: je moet steeds het rempedaal gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Voor wie zijn Cayenne Electric op het circuit wil gebruiken, zijn koolstofkeramische remschijven beschikbaar.



Ook offroad stevig in zijn schoenen
Om deze grote SUV wendbaarder te maken in bochten en zijn draaicirkel te verkleinen, kan optioneel vierwielbesturing worden gemonteerd. De adaptieve luchtvering is standaard. Optioneel is er ook het elektrohydraulische actieve rolcontrolesysteem ‘Porsche Active Ride’, dat overhellen, duiken en steigeren compenseert en de wagen perfect vlak houdt. En inderdaad: het prototype helt nauwelijks over in de bochten op circuit, ondanks zijn afmetingen en gewicht. Dankzij dit systeem zijn stabilisatorstangen overbodig, wat meteen ook de offroadcapaciteiten verbetert. In het terrein blijkt deze Cayenne verrassend capabel én comfortabel, zoals we zelf hebben ondervonden tijdens een uitstapje buiten de gebaande paden.



Meer dan 600 km rijbereik voor de elektrische Cayenne
De Cayenne Electric wordt gevoed door een enorme batterij van 113 kWh bruto (108 kWh bruikbaar), werkend onder een 800 volt-architectuur. De constructeur belooft een officieel rijbereik van meer dan 600 kilometer en een laadvermogen tot 400 kW, waarmee je van 10 tot 80% kunt laden in amper 10 minuten. Aan een AC-laadpaal is het ingebouwde laadvermogen echter beperkt tot 11 kW, waardoor je meer dan 10 uur nodig hebt voor een volle laadbeurt.
Draadloos opladen van de batterij
Een van de innovatieve functies is draadloos opladen: Porsche stelt namelijk optioneel een inductielaadsysteem voor met een laadvermogen van 11 kW. Het bestaat uit een inductieplaat van 15 kilo die onder de wagen wordt bevestigd, en een externe plaat waarop de wagen zich positioneert. We hebben het getest, en dankzij de parkeerhulp en camera’s is het vrij eenvoudig om correct te parkeren boven de laadzone. De laadbeurt start meteen en stopt automatisch wanneer een gevaar wordt gedetecteerd (zoals een dier in de buurt van de plaat). In Duitsland kost dit systeem 5.800 euro exclusief btw en installatie. De prijs zal bij ons gelijkaardig zijn.



Prijs en lancering Porsche Cayenne Electric 2026
Kortom, de nieuwe Cayenne Electric lijkt goed gewapend om zich een plaats te veroveren in het segment van luxueuze elektrische SUV’s, met geavanceerde technologie en topprestaties. Uiteraard zal dat een stevig prijskaartje met zich meebrengen. Maar voor de Belgische prijzen moeten we nog wachten tot november of december. Dan onthult Porsche ook definitief het uiterlijk van de wagen, die begin 2026 op de markt komt.