Je smartphone is binnenkort niet meer het enige toestel dat je draadloos kan opladen. Ook je elektrische auto kan dat… of toch als je kiest voor een exemplaar van de toekomstige Cayenne voorzien van Porsche Wireless Charging én de bijbehorende draadloze laadplaat.
Porsche heeft een optionele technologie voor draadloos laden ontwikkeld voor de komende elektrische Cayenne. Die bestaat uit een ontvanger tussen de voorwielen van de wagen, uiteraard goed beschermd tegen opspattend water en weersinvloeden. Om de SUV draadloos op te laden, is ook een specifieke lader nodig: een plaat die minder dan 50 kg weegt en 1,17 m lang, 78 cm breed en slechts 6 cm hoog is. Daardoor kan ze makkelijk geplaatst worden in een garage, maar ook onder een carport of op een buitenparkeerplaats. Alle onderdelen zijn namelijk beschermd tegen regen en zelfs sneeuw. De plaat vereist bovendien geen aparte laadpaal of bijkomende besturingseenheid, en wordt rechtstreeks aangesloten op het elektriciteitsnet.



Hoe wordt de elektrische Porsche Cayenne draadloos opgeladen?
Om de Cayenne correct boven de inductielader te positioneren, heeft Porsche een specifieke weergave ontwikkeld in de Surround View-camera. Die begeleidt de bestuurder tot de ideale parkeerpositie voor optimale laadprestaties. Zodra het voertuig correct staat en de parkeerrem is ingeschakeld, verlaagt de Cayenne zich automatisch om de laadafstand verder te verkleinen, waarna het laadproces start. Belangrijk: zodra een levend wezen of een metalen object zich tussen de wagen en de laadplaat bevindt, wordt de laadsessie automatisch onderbroken.



De eerste Porsche met inductieladen al vanaf 2025
Tijdens het laden kan de inductieplaat een maximaal vermogen van 11 kW leveren met een efficiëntie van 90%. Dat is vergelijkbaar met wat een klassieke AC-laadkabel biedt. Porsche geeft nog geen exacte laadtijd mee voor de Cayenne met deze technologie. Wel zeker is dat dit het eerste productiemodel van het merk zal zijn dat met deze optie kan worden besteld. Of ook andere elektrische Porsches deze techniek zullen krijgen, is nog niet bevestigd. Wat Porsche wél al aankondigt: de volledig elektrische versie van de Cayenne wordt nog vóór het einde van 2025 officieel voorgesteld.