Beetje bij beetje komt de elektrische Porsche Cayenne meer in beeld. En dat mag ook wel: zijn eerste publieke optreden maakte meteen indruk. Tijdens de heuvelklim van Shelsley Walsh in Engeland verbrak hij niet alleen het SUV-record, maar ook dat van de snelste elektrische wagen ooit op dat parcours.
Zoals verwacht wordt de toekomstige elektrische Porsche Cayenne aerodynamischer, maar vooral ook groter en imposanter dan zijn voorganger. Hij zal net onder de 5 meter lang zijn, zo’n 5 cm langer dan de huidige versies met verbrandingsmotoren. De wielbasis groeit tot meer dan 3 meter, wat extra binnenruimte oplevert. Porsche belooft onder meer een koffervolume van 781 tot 1.588 liter (met neergeklapte achterbank) voor de SUV-variant. Daarbovenop komt nog een frunk van ongeveer 90 liter. De elektrische Cayenne zal bovendien ook beschikbaar zijn als SUV-coupé.

Welke autonomie en laadsnelheid voor de elektrische Porsche Cayenne?
Zowel de SUV- als de coupévariant van de elektrische Cayenne maken gebruik van het 800V PPE-platform van de VW-groep. Die basis kennen we al van zijn kleinere broer, de elektrische Macan, die tot 270 kW kan laden. Daarmee gaat de batterij van 100 kWh (waarvan 95 kWh bruikbaar) in slechts 21 minuten van 10 naar 80%. Maar de Cayenne doet daar nog een schep bovenop: Porsche kondigt een pieklaadvermogen aan van maar liefst 400 kW. Dat moet volstaan om zijn grotere batterij van 108 kWh in slechts 16 minuten van 10 naar 80% op te laden. Het rijbereik? Meer dan 600 km volgens de WLTP-norm.



Vermogens tot wel 1.000 pk!
In tegenstelling tot de Macan zal de elektrische Cayenne standaard over twee elektromotoren en een versnellingsbak met twee verhoudingen beschikken. In eerste instantie komen er drie vermogensvarianten: een basismodel met ongeveer 400 pk, een “S”-versie met 600 pk en een Turbo-topversie met 805 pk, of zelfs tot bijna 1.000 pk met launch control geactiveerd. In die laatste variant sprint de elektrische SUV in minder dan 3 seconden naar 100 km/u. Dankzij dat vermogen is het bovendien een van de weinige elektrische SUV’s die tot 3,5 ton kan trekken. Typisch Cayenne: veel kracht, op én naast het asfalt.

Slimme technologie om 2,7 ton te verbergen
Om zijn aanzienlijke gewicht van zo’n 2,7 ton te verbergen, krijgt de elektrische Cayenne een indrukwekkend arsenaal aan technologie mee – optioneel, uiteraard. Denk aan vierwielsturing en het Porsche Active Ride-chassis. Die actieve ophanging, ook al beschikbaar op de nieuwste Panamera en Taycan, zorgt ervoor dat de SUV vlak door bochten gaat en bewegingen bij remmen of accelereren compenseert. Zo kan hij dynamisch blijven zonder dat je voelt hoe zwaar hij is. Maar hoe goed dat allemaal werkt, weten we pas als we ermee kunnen rijden…

Cayenne op benzine blijft ook na 2026 bestaan
De lancering van de elektrische Porsche Cayenne is gepland voor eind voorjaar of begin zomer 2026. De coupéversie met aflopende daklijn volgt enkele maanden later. Porsche benadrukt dat de elektrische Cayenne de klassieke benzineversie niet meteen zal vervangen. “We blijven fors investeren in de huidige generatie”, laat het merk weten. De derde generatie van de Cayenne, die een sleutelrol speelde in het succes van Porsche, mag dus rekenen op een tweede facelift in de komende jaren.