Na een opvallend debuut tijdens de heuvelklim van Shelsley Walsh in Engeland, onthult Porsche eindelijk de eerste details van de toekomstige elektrische Cayenne!
Tijdens zijn deelname aan de heuvelklim van Shelsley Walsh in Engeland verbrak de elektrische Porsche Cayenne zowel het SUV-record als het record van de snelste elektrische wagen ooit op dat parcours! Hij wist bovendien de eerste 60 yards (18,3 meter) af te leggen in slechts 1,94 seconde. Een prestatie die doorgaans is weggelegd voor eenzitters met slickbanden - wat hier dus duidelijk niet het geval was. Het mag duidelijk zijn: de krachtigste versie van deze SUV wordt razendsnel! Porsche liet zelfs weten dat deze uitvoering sneller zal zijn dan de krachtigste Cayenne op benzine, namelijk de Turbo E-Hybrid Coupé met GT Package, goed voor 544 kW (739 pk) en 950 Nm!

Porsche Active Ride (als optie?)
Het exemplaar dat in Engeland het dubbele record brak, was ook uitgerust met Porsche Active Ride. Deze actieve ondersteltechnologie, die al als optie beschikbaar is op de nieuwste Panamera en Taycan, zorgt ervoor dat de elektrische SUV altijd vlak blijft in de bochten, en bewegingen tijdens het remmen en accelereren compenseert.
De elektrische Porsche Cayenne kan “zonder moeite” tot 3,5 ton trekken
Porsche maakte van de gelegenheid gebruik om ook de sleepcapaciteiten van de toekomstige Cayenne elektrisch in de verf te zetten. Die zal namelijk een van de weinige elektrische wagens zijn die tot 3,5 ton mag trekken! En dat blijkbaar “zonder moeite”, aldus Richard Hammond, de ex-presentator van Top Gear, die de elektrische Duitse SUV persoonlijk testte. “Onze klanten hebben altijd de praktische troeven van de Cayenne gewaardeerd. Daarom wilden we bij de ontwikkeling van de volledig elektrische versie geen enkel compromis maken,” aldus Michael Schätzle, hoofd van het Cayenne-gamma.

Praktischer dan ooit tevoren
De elektrische Cayenne wordt groter en zwaarder dan het huidige model, maar krijgt ook een grotere laadruimte. En zoals alle batterij-elektrische Porsches beschikt hij over een frunk, toegankelijk via een simpele handbeweging ter hoogte van het voorste embleem. Tenzij ook dat optioneel wordt aangeboden…

Klassieke én elektrische Cayenne naast elkaar in het gamma
Porsche stelt zijn klanten ook gerust: de elektrische Cayenne zal de klassieke variant niet meteen vervangen. Tijdens zijn Engelse presentatie benadrukte Michael Schätzle dat “onze klanten ook in het komende decennium zullen kunnen rekenen op krachtige en efficiënte modellen met verbrandingsmotor of hybrides, aangezien we blijven investeren in de huidige generatie. Maar enkel via elektrificatie kunnen we het prestatieniveau bereiken dat we voor het eerst in Engeland getoond hebben. De elektrische Cayenne zal nieuwe maatstaven zetten, zonder in te boeten aan gebruiksgemak of alledaagse functionaliteit.”