all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Audi A3 bleu en plein ravitaillement à une station-service en Belgique.","nl":"Blauwe Audi A3 tankt brandstof bij een tankstation in België."}
{"fr":"Écran de contrôle Audi affichant l'assistant d'efficacité et les modes de récupération.","nl":"Audi bedieningsscherm met efficiëntieassistent en recuperatiemodi weergegeven."}
1/3

Audi A3 2024: verbruik en rijbereik in de praktijk

De theorie en de praktijk komen vaak niet helemaal overeen... Daarom test Vroom de officiële verbruiks- en rijbereikcijfers van autobouwers aan de hand van realistische routes op onze Belgische wegen. Vandaag gaan we op pad met de gefacelifte Audi A3 Sportback.

Geschreven door Nicolas Joannes

30 December 2024

Advertentie

De Audi A3 kwam in 1996 op de markt en zit in zijn vierde generatie. Het model dat in 2020 in de showrooms verscheen, wordt nu getrakteerd op een midlife-facelift. Onder de hertekende motorkap biedt Audi nog steeds de keuze tussen benzinemotoren (110 of 150 pk), dieselmotoren (116 of 150 pk) en een plug-inhybride met een uitgebreid elektrisch rijbereik van 139 kilometer. Voor deze praktijktest reden we met de 150 pk sterke benzineversie van de A3, gekoppeld aan de S-Tronic-automaat. Die belooft een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km gemeten volgens de WLTP-norm. Een kans om in het dagelijks gebruik te zien hoe het verbruik sterk varieert naargelang het rijgedrag.

Verfijnd design

Voor deze midlife-facelift heeft Audi het design van de A3 eerder subtiel aangepast. Toch zijn er enkele opvallende veranderingen, zoals een bredere grille zonder omlijsting voor een vlakkere look, en grotere luchtinlaten. Achteraan springt de nieuwe bumper in het oog, met een opvallende diffuser. Naast deze designdetails is de Audi A3, die al beschikbaar was als vijfdeurs Sportback en vierdeurs Sedan, nu ook verkrijgbaar in een nieuwe koetswerkvariant, de Allstreet. Die heeft een hogere bodemvrijheid en enkele stoere designelementen die hem een beetje een ‘offroad-uitstraling’ geven.

Mild hybrid-technologie

Voor deze test reden we met de Audi A3 Sportback, uitgerust met de 150 pk sterke 1.5 TFSI viercilinder benzine, gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic-automaat. Deze aandrijflijn is voorzien van 48 volt mild hybrid-technologie, waardoor de motor uitgeschakeld kan worden bij het vertragen en bij constante snelheden, om zo brandstof te besparen. Net zoals in de B-stand kan de A3 ook gebruik maken van de radar vooraan om automatisch af te remmen en zo energie terug te winnen. Deze functie kan via het dashboard worden uitgeschakeld. Let wel, met de mild hybrid-technologie kan je niet volledig elektrisch rijden. Het systeem dient immers enkel ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.

Audi bedieningsscherm met efficiëntieassistent en recuperatiemodi weergegeven.
Advertentie

Het dubbele in de stad

In de praktijk blijkt deze TFSI-benzine met automatische versnellingsbak zeer efficiënt. Zoals vaak het geval is, toonde de motor zich van zijn zuinigste kant op secundaire wegen. Tijdens enkele ritten over dergelijke wegen gaf de boordcomputer zelfs waarden aan die onder de WLTP-homologatie doken: van 4,9 tot 5,4 l/100 km. Anderzijds bleken korte ritten in de stad minder gunstig, met verbruikscijfers tussen de 9 en 10 l/100 km. Behalve op de secundaire wegen presteerde de motor ook goed op de snelweg, waar we tijdens een lange rit aan 120 km/u een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km noteerden. Hoewel een dieselmotor nog altijd zuiniger zal zijn, maken deze cijfers het mogelijk om met de benzineversie van de A3 een rijbereik van meer dan 800 kilometer te halen uit één tank.

Blauwe Audi A3 tanken bij een tankstation, gepersonaliseerde kentekenplaat zichtbaar.
Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Foto’s: Vroom, Nicolas Joannes

Advertentie

Koop een Audi A3 of vergelijkbare auto

Audi

A3

15 490 €

Prijs Prijs

2019

62 099 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Audi

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

26 995 €

2023

37 625 km

Benzine

110 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

A3

34 980 €

2025

10 km

Benzine

116 pk

Automaat

133 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A3

36 990 €

Prijs Prijs

2025

5 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

33 490 €

Prijs Prijs

2024

5 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

122 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

24 490 €

Prijs Prijs

2024

8 205 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Antwerpen - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Antwerpen

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

9 990 €

Prijs Prijs

2013

146 154 km

Diesel

105 pk

Manueel

Tweedehands

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Audi

A3

18 099 €

Prijs Prijs

2019

74 190 km

Benzine

150 pk

Manueel

117 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass